De V-series van Cadillac zijn normaal gesproken vrij serieuze apparaten. De CTS-V was bijvoorbeeld ontworpen om te kunnen concurreren met grootmachten als de BMW M5 en had een 6,2-liter V8 met 649 pk en een topsnelheid van meer dan 300 km/u. Nu komt Cadillac met nieuwe V-series-modellen, maar die zijn niet helemaal te vergelijken met hun voorgangers.

De sedans van Cadillac kunnen nog weleens voor verwarring zorgen, doordat in Amerika een ‘kleine auto’ een heel ander begrip is. Maar voor zover wij het snappen, vervangt de nieuwe CT4 de ATS, en concurreert hij met bijvoorbeeld de Mercedes C-klasse en de BMW 3-serie.

Naast de CT4 komt Cadillac ook met de CT5, de vervanger van de CTS. Dit wordt de Amerikaanse concurrent van de BMW 5-serie, Audi A6 en de Mercedes E-klasse. Heel verschillende auto’s dus, ook al zien ze er precies hetzelfde uit.

Specificaties Cadillac V-series

De CT4-V krijgt een 2,7-liter viercilinder turbo met 324 pk. Via de automatische transmissie met tien versnellingen gaat het vermogen naar de achterwielen. De CT5-V (afgebeeld in het oranje) krijgt een V6 van 3,0 liter met 360 pk. Deze cijfers zijn vergelijkbaar met die van de Audi S4 en de Mercedes-AMG C 43.

De CT5-V komt ook met een automatische versnellingsbak met tien versnellingen, maar in tegenstelling tot zijn kleine broertje kun je hem ook bestellen met vierwielaandrijving. De prijzen en de prestatiecijfers van beide V-series zijn nog niet bekendgemaakt.

De V-series krijgen remmen van Brembo en de nieuwste versie van Cadillacs Magnetic Ride Control, een systeem met actieve schokdempers (behalve de CT5-V met vierwielaandrijving, die krijgt gewone dempers). Daarnaast krijgen de auto’s een speciale V-rijmodus. Ook krijgen de V-series Super Cruise, Cadillacs zelfrijdende gimmick.

Minder pk’s

De voorgangers van de nieuwe CT4 en CT5 hadden veel meer vermogen en serieuzere cijfers. Maar gelukkig heeft Cadillac beloofd dat dit nog maar het begin van de nieuwe V-series is en dat hun ‘passie voor performance op het circuit ligt’. De verwachting is dus dat er op termijn meer potente uitvoeringen van de V-series bij komen.

De CT4-V en CT5-V gaan volgend jaar in de Verenigde Staten in de verkoop. Moet GM ze ook naar Europa sturen?

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)