Wie: Antron Brown
Waar: Pomona Raceway
Wanneer: 17 februari 2013

Alles leek vlekkeloos te verlopen voor Antron Brown toen hij aan de start stond op de Pomona Raceway in Californië. Hij wist toen nog niet dat hij enkele seconden later met een snelheid van een paar honderd kilometer per uur zijwaarts over de grond zou schrapen.

Tijdens de tweede ronde van het nieuwe NHRA-seizoen sprongen de lichten op groen. Antron trapte het gas in en zijn 10.000 pk sterke monster spoot er vandoor: een geluidsexplosie die zijn weerga niet kent. Nog geen seconde later reed hij 160 km/u. Hij heeft de koppeling volledig op laten komen en zijn lichaam krijgt nu 5,5 g te verduren. Zijn rivaal Dave Grubnic heeft hij achter zich gelaten. Maar bij een snelheid van 480 km/u deed zich een groot, explosief probleem voor.

Als gevolg van een versleten zuiger overleed de motor van Brown. Een stang brak, een nokkenas begaf het en de motor explodeerde. De achterwielen werden met een knal gelanceerd, gevolgd door een kolossale ontploffing met een confetti van stukken koolstofvezel. De motor knalde met een dermate grote kracht uiteen dat de 7,5 meter lange dragster op z’n kant terecht kwam en tussen de betonnen muren heen en weer flipperde. Uiteindelijk kwam Brown aan het einde van de baan tot stilstand op een stuk zand.

Wonderbaarlijk genoeg stapte Brown op eigen kracht uit de auto en hield hij aan het incident alleen een beurse knie en ruggenwervel over. ‘Ik herinner me dat de auto opeens uit elkaar klapte’, vertelt Antron. ‘Het duurde even voordat ik door had wat er gebeurde, want het ging allemaal zo snel. Toen de motor het begaf, voelde ik de achterkant omhoog komen. De banden werden eraf geblazen en de auto werd stuurloos. Toen hij ging spinnen, wist ik dat ik de controle kwijt was en moest wachten tot ik stilstond.’

Daar waar de meeste coureurs een dun plastic schermpje gebruiken om zich te beschermen tegen mogelijk gevaar, had Antron als één van de weinige een nieuwe koolstof/kevlar kap. ‘Dat heeft zeker geholpen. Het puin kon mij niet raken. In het verleden zijn er zeer ernstige ongelukken gebeurd als gevolg van rondvliegende brokstukken.’

Het windscherm van Brown is drie keer dikker dan dat van zijn concurrenten. Hierdoor bleef hij ongedeerd. De vlammen bleven op veilige afstand van zijn lichaam. Slechts zijn kont werd ietwat opgestookt. Dankzij een speciaal luchtsysteem konden de nare nitromethaangeuren (feitelijk traangas) niet lang in de cockpit blijven hangen.

Stoelverwarming en klimaatcontrole in een dragster? Dat kan alleen maar in Amerika.

 


Reacties

Geef een reactie

(verplicht)