We hebben het al eerder gehad over de Chevrolet Camaro, de ZL1 en de 1LE, maar nog nooit over allemaal tegelijkertijd. Chevy-fans beginnen al te watertanden als ze horen dat deze drie elementen samenkomen. Zij weten wat voor geluid en geweld dat betekent. Voor degenen die dit nog niet weten, hebben we eerst een beetje achtergrond over de Chevrolet Camaro ZL1 1LE.
Oké, dus dit is een Camaro van de zesde generatie, die van zichzelf al de behendigheid en reactie van een sportauto heeft. Dit in tegenstelling tot een normale muscle car. Omdat er ZL1 op de kofferbak staat, ligt er een LT4 V8-motor met supercharger onder de motorkap, met 659 pk en 881 Nm. Ook heeft deze uitvoering bredere banden en een passende body.
Wat is het grootste verschil tussen de ZL1 en de ZL1 1LE?
Het grootste verschil zit in het onderstel en de aerodynamica. De motor blijft hetzelfde, terwijl de versnellingsbak – een handbak met zes versnellingen en tussengas bij terugschakelen – een verkorte zesde versnelling krijgt om hem wat meer raceklaar te maken.
De banden zijn ook nieuw. Chevy en Goodyear werkten de afgelopen drie jaar samen om deze Eagle F1 SuperCar 3R’s te ontwerpen. De opdracht was simpel: creëer een band die beter is dan de standaard Michelin Cup 2.
Is dat gelukt?
Ja en nee. Terwijl de 19-inch 305-voorbanden en 325-achterbanden bijna een hele ronde nodig hadden om op temperatuur te komen en heel snel afkoelden, bereikten ze nooit echt de ultieme grip van de Cup 2’s. Dit is echter geen minpunt. Als ze eenmaal op temperatuur zijn, voelen ze wel heel stabiel en voorspelbaar, wat ervoor zorgt dat je voor de volle honderd procent door kunt blijven gaan.
Hoe is het om de Chevrolet Camaro ZL1 1LE te rijden?
Monsterlijk. Bruut. Geweldig. We kunnen ons geen auto herinneren die zo hard moest worden aangepakt om er het meeste uit te halen. Hij houdt van een worstelpartij waarbij je hem hardhandig aan zijn nekvel door de bochten moet sleuren. Vergeet het gebruiken van je vingers en je polsen. Deze auto bestuur je met je armen en je schouders. Je wordt beloond als je sterke en daadkrachtige bewegingen maakt en daarbij word je verrast dat de 1LE het volhoudt, zeker rond een moeilijk en veeleisend circuit. Het zijn twee heel verschillende auto’s, maar de Chevrolet Camaro ZL1 1LE zou de Porsche GT3 RS waarschijnlijk stof laten happen.
Zijn jullie gek geworden?
Ja, dat heb je goed gelezen. Als je nog meer bewijs nodig hebt, kijk dan maar dit filmpje van de ongelooflijk snelle tijd die de Camaro rond de Nürburgring heeft neergezet. Deze tijd van 7 minuten en 16 seconden was snel genoeg om hem boven de Porsche 911 GT2 RS te zetten.
Hoe is hij op de openbare weg?
Niet zo slecht als je misschien zou denken. Waar de oude Camaro Z28 een circuitheld én een nachtmerrie op de openbare weg was (dankzij het snoeiharde geluid en de extreme negatieve camber), rijdt deze Chevrolet Camaro ZL1 1LE zeer acceptabel op veel verschillende wegen. Hij is luider en harder geveerd dan de standaard ZL1, zoals je ook zou verwachten met deze harde schokdempers, maar het is niet ondraaglijk.
Moet ik er een kopen?
Als je een Camaro wilt die je voor de openbare weg en het circuit wilt gebruiken: ja. Je moet alleen even de banden op temperatuur krijgen en je rijdt iedereen er op het circuit uit. Maar als je meer een pure ervaring wilt, kun je beter de Camaro SS 1LE zonder supercharger nemen. Dat is een meer gebalanceerde auto en hij beloont je meer als je het goed doet.
Maar als je per se een ZL1 wilt, die je ook voor het circuit gaat gebruiken, is de normale ZL1 de beste keuze. Die is nog steeds zeer capabel, comfortabeler, kost minder en heeft een heel goede automaat met tien versnellingen. Wees gewoon eerlijk over wat je wilt en je zult sowieso een geweldige tijd hebben.
Reacties