
Het is misschien vreemd om een stationwagen te zien als een retrodesign, maar een conceptcar met een dergelijke achterkant plaatst zichzelf onmiddellijk in die vredige periode van de late jaren ’90, begin jaren ’00. Voordat al onze auto’s op de een of andere onverklaarbare manier hoger, zwaarder en een tikje korter werden.
Zeker een Amerikaanse conceptcar als deze Chrysler Citadel, die verscheen op de North American International Auto Show (NAIAS) in Detroit in januari 1999, een show die zo Amerikaans is als appeltaart en verborgen handvuurwapens. Dit was het jaar nadat Daimler en Chrysler gefuseerd waren en een naar later bleek tot mislukken gedoemde industriële kolos hadden gevormd (DaimlerChrysler geheten, heel fantasierijk waren ze toen niet).
De Chrysler Citadel heeft wat leuke gadgets
Misschien wilden ze laten zien dat er iets van de Europese flair tot de Amerikanen was doorgedrongen. Naast dat slanke, racy uiterlijk had de Chrysler Citadel nog wat aardige foefjes in huis – de achterportieren waren schuifdeuren met een geïntegreerde B-stijl en het onderste deel van de in tweeën gedeelde achterklep verdween in de vloer. Beide dingen waren bedacht om de toegankelijkheid tot het crème leren interieur te vergemakkelijken.
Dat interieur, met name het dashboard, was ‘geïnspireerd door top-horloges’, iets wat zeker destijds een absoluut verplicht nummer was op je conceptcar. Maar waarvoor de toeschouwers pas echt hun pek, veren en hooivorken tevoorschijn haalden: de hybride aandrijflijn. Hulp van elektriciteit was toen nog exclusief voorbehouden aan Japanse fabrikanten, met kleine motortjes en nog kleinere rekeningen bij de pomp. Krankzinnig spul dus.
Wel lekker zuinig, zo’n zescilinder met elektrohulp
Vandaar dat de Citadel het erop gooide dat het de kracht van een V8 combineerde met het verbruik van een V6, waar Chrysler geen woord van loog. Ach, wat een tijden waren dat, waarin je familieauto’s op zo’n manier kon aanprijzen. De 3,5-liter V6-benzinemotor pompte 256 pk naar de achterwielen, terwijl een van Siemens afkomstige elektromotor 70 pk naar de voorwielen stuurde voor vierwielaangedreven veiligheid. Hoeveel verder uit de buurt van een Prius kun je qua hybride blijven?
En toch schopte de Citadel het nooit tot het productiestadium. De Sebring en PT Cruiser waren de veiliger keuzes, naar het schijnt. De Citadel had in de VS misschien een betere kans gemaakt als ie de power van een V8 had gecombineerd met het verbruik van een V12. Of als ie een enorme pick-up was geweest met 40-inch wielen en een rek voor jachtgeweren aan de passagierskant van het dashboard.
DaimlerChrysler had echter de neiging álles fout te doen. De Amerikaans/Duitse magnaat mengde de slechtste dingen van de twee bedrijven en zorgde hooguit voor jarenlang ernstig bezoedelde reputaties voor beide partijen. Het waren donkere tijden. Chrysler werd in 2007 verkocht, ging in 2009 failliet, werd in 2014 gekocht door Fiat en ging in 2021 op in Stellantis. Amerikaanse kwaliteit, Franse ergonomie en Italiaanse betrouwbaarheid? Dat lijkt er meer op.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De Chrysler ME Four-Twelve is de beste Amerikaanse hypercar die er nooit kwam

Deze Chrysler Pacifica heeft een V8 met 1.500 pk en een koolstofvezel koets

De allerlaatste Chrysler 300C krijgt de 6,4-liter Hemi-V8

Kooptip: John Deere Chrysler Voyager

Auto gebruikt aanhanger als schans

Dit Duitse elektrische merk besluit onverwachts om toch benzinemotoren te gaan verkopen

Plug-in hybrides gaan in Nederland duizenden euro’s duurder worden, hoe komt dat?

De betrouwbaarste auto in zijn klasse wordt nu eindelijk interessant in Nederland

De Aston Martin Valhalla met 1.000+ pk blijkt spotgoedkoop te zijn

Geely Galaxy Starship 7 heeft een actieradius van 1.419 km en kost 12.995 euro

Mercedes benzinemotor net zo zuinig als een diesel

De Renault Embleme is een prachtige waterstofauto die 1.000 kilometer actieradius haalt

BMW legde ooit een V12-motor van een Le Mans-racer in een X5

Dit zijn de geheime BMW’s die (helaas) nooit gemaakt zijn

Gaat Polestar racen? Met deze Polestar 6 Concept BST zou het prima kunnen

De Alisea is een moderne (en mooiere?) Pagani Zonda

Deze Britse Jaguar Kensington werd uiteindelijk een Koreaanse sedan met Italiaanse genen

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Deze Duitse V12 kun je straks rijden zonder wegenbelasting te betalen

Bentley Continental GT Hybrid: kun je echt groen zijn als je een V8 hebt? (review)

De Rolls-Royce Ghost facelift is op verzoek van klanten nog duurder geworden

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De eerste Tesla’s zonder bestuurder gaan dit jaar al de weg op

De Tesla Model S Plaid met 1.000+ pk begint echt goedkoop te worden, maar daar heb jij niets aan

Dodge Charger Daytona: missen wij de V8? Of is elektrisch stiekem ook gaaf? (review)

Het achterlicht van de nieuwe Tesla Model Y is de eerste in zijn soort – dit maakt het zo bijzonder

Ford verkoopt vooral brave hybrides, maar er is ook nog een Mustang met een V8 en 810 pk

Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’
