
Het is misschien vreemd om een stationwagen te zien als een retrodesign, maar een conceptcar met een dergelijke achterkant plaatst zichzelf onmiddellijk in die vredige periode van de late jaren ’90, begin jaren ’00. Voordat al onze auto’s op de een of andere onverklaarbare manier hoger, zwaarder en een tikje korter werden.
Zeker een Amerikaanse conceptcar als deze Chrysler Citadel, die verscheen op de North American International Auto Show (NAIAS) in Detroit in januari 1999, een show die zo Amerikaans is als appeltaart en verborgen handvuurwapens. Dit was het jaar nadat Daimler en Chrysler gefuseerd waren en een naar later bleek tot mislukken gedoemde industriële kolos hadden gevormd (DaimlerChrysler geheten, heel fantasierijk waren ze toen niet).
De Chrysler Citadel heeft wat leuke gadgets
Misschien wilden ze laten zien dat er iets van de Europese flair tot de Amerikanen was doorgedrongen. Naast dat slanke, racy uiterlijk had de Chrysler Citadel nog wat aardige foefjes in huis – de achterportieren waren schuifdeuren met een geïntegreerde B-stijl en het onderste deel van de in tweeën gedeelde achterklep verdween in de vloer. Beide dingen waren bedacht om de toegankelijkheid tot het crème leren interieur te vergemakkelijken.
Dat interieur, met name het dashboard, was ‘geïnspireerd door top-horloges’, iets wat zeker destijds een absoluut verplicht nummer was op je conceptcar. Maar waarvoor de toeschouwers pas echt hun pek, veren en hooivorken tevoorschijn haalden: de hybride aandrijflijn. Hulp van elektriciteit was toen nog exclusief voorbehouden aan Japanse fabrikanten, met kleine motortjes en nog kleinere rekeningen bij de pomp. Krankzinnig spul dus.
Wel lekker zuinig, zo’n zescilinder met elektrohulp
Vandaar dat de Citadel het erop gooide dat het de kracht van een V8 combineerde met het verbruik van een V6, waar Chrysler geen woord van loog. Ach, wat een tijden waren dat, waarin je familieauto’s op zo’n manier kon aanprijzen. De 3,5-liter V6-benzinemotor pompte 256 pk naar de achterwielen, terwijl een van Siemens afkomstige elektromotor 70 pk naar de voorwielen stuurde voor vierwielaangedreven veiligheid. Hoeveel verder uit de buurt van een Prius kun je qua hybride blijven?
En toch schopte de Citadel het nooit tot het productiestadium. De Sebring en PT Cruiser waren de veiliger keuzes, naar het schijnt. De Citadel had in de VS misschien een betere kans gemaakt als ie de power van een V8 had gecombineerd met het verbruik van een V12. Of als ie een enorme pick-up was geweest met 40-inch wielen en een rek voor jachtgeweren aan de passagierskant van het dashboard.
DaimlerChrysler had echter de neiging álles fout te doen. De Amerikaans/Duitse magnaat mengde de slechtste dingen van de twee bedrijven en zorgde hooguit voor jarenlang ernstig bezoedelde reputaties voor beide partijen. Het waren donkere tijden. Chrysler werd in 2007 verkocht, ging in 2009 failliet, werd in 2014 gekocht door Fiat en ging in 2021 op in Stellantis. Amerikaanse kwaliteit, Franse ergonomie en Italiaanse betrouwbaarheid? Dat lijkt er meer op.
Meer van TopGear


Alsof de PT Cruiser nog niet erg genoeg was, bedacht Chrysler ook nog dit concept

De Chrysler ME Four-Twelve is de beste Amerikaanse hypercar die er nooit kwam

Deze Chrysler Pacifica heeft een V8 met 1.500 pk en een koolstofvezel koets

De allerlaatste Chrysler 300C krijgt de 6,4-liter Hemi-V8

Kooptip: John Deere Chrysler Voyager

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

De neus van de vernieuwde Toyota Aygo X is langer, maar dat gaat flink belasting schelen in Nederland

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Deze moderne ‘Duitse’ camper heeft een actieradius 2.500 kilometer

Dit Duitse elektrische merk besluit onverwachts om toch benzinemotoren te gaan verkopen

Plug-in hybrides gaan in Nederland duizenden euro’s duurder worden, hoe komt dat?

De mooiste achterruit ooit maakt misschien een comeback

De Renault Embleme is een prachtige waterstofauto die 1.000 kilometer actieradius haalt

BMW legde ooit een V12-motor van een Le Mans-racer in een X5

Dit zijn de geheime BMW’s die (helaas) nooit gemaakt zijn

Gaat Polestar racen? Met deze Polestar 6 Concept BST zou het prima kunnen

De Alisea is een moderne (en mooiere?) Pagani Zonda

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Laat je Rolls-Royce maar zitten en koop deze auto als je veel Dalmatiërs wil ontvoeren

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De populairste pick-up van Nederland krijgt weer een dikke V8-motor

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

Wereldwijd zijn er nog geen 25 mensen die deze briljante auto willen bestellen

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Hier ga jij volgende week in de file staan door de NAVO-top (ook buiten Den Haag is het drama)

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

Ken jij die schattige Lada Niva nog? Er is een nieuwe die 15.000 euro kost
