
Weet je waar de mondiale auto-industrie nou écht bang van wordt? Nee, niet de druk van klimaatdoelen, of olieprijzen, of uitstootboetes, nee: kinderen. En voor één keer krijgen niet de millennials de schuld. Het gaat om Generatie Z, die je als het op auto’s aankomt beter Generatie Zzzzzzzz kunt noemen. Al een tijdje groeit er een knoop in de onderbuik van de autogiganten als ze denken aan ‘de jeugd van tegenwoordig’, die auto’s helemaal niet zo boeiend meer lijkt te vinden. Ze nemen niet eens rijlessen meer.
En dus heeft Citroën (het zal een keer niet Citroën zijn) maar eens de knuppel in het hoenderhok gegooid, en een auto gemaakt waar 14-jarigen in kunnen rondcrossen. In Frankrijk tenminste, in de rest van de wereld zul je waarschijnlijk minstens 16 moeten zijn. Hoe dan ook, dit allerschattigste kleine doosje is compleet voor hen bedoeld: de Citroën Ami. Citroëns 2CV voor de toekomst. Dat wil zeggen: strikt genomen heeft Citroën helemaal geen auto gebouwd – het is een soort brommobiel, dus met een beperkt maximaal gewicht en een maximumsnelheid van 45 km/u. En er bromt dus niks, want de Ami is elektrisch.
De Citroën Ami is een afgeknepen Smart
Misschien kun je hem nog het best vergelijken met een zwaar afgeknepen Smart, of beter nog: de plaag die Amsterdam en andere grote steden treft en Birò heet. Alleen is de Ami niet altijd zwart, wél leuk om te zien en niet zo bezopen duur – hij kost minder dan de helft. Althans: in Frankrijk is het idee dat hij zo’n 7.000 euro zou moeten kosten, of via een private-leaseconstructie een mille of drie in één keer en dan zo’n 20 euro per maand.
Citroën hoopt natuurlijk dat deze voor de auto schijnbaar zo verloren generatie er al puberend achter komt dat eigen vervoer wel zo handig is als je op tijd bij je vriend(in) of bij de klimaatdemonstratie wilt zijn. En een vrolijke, back-to-basics tweepersoons EV met een interieur dat is ontworpen rond hun smartphone zou er weleens toe kunnen bijdragen dat ze sneller achter het stuur kruipen dan achter een Uber-bestuurder. Daarbij is de Ami lekker afgesloten van de gure elementen (een belangrijk voordeel boven de Renault Twizy, die ook nog eens veel duurder is), tenzij het zonnig is: dan pop je gewoon dat dakpaneel eruit en rij je open.
Citroën schudt, bepaald niet voor het eerst, de boel weer eens lekker op. En eerlijk is eerlijk: na de DS, SM, Méhari en C6 werd het weleens tijd dat jongeren ook eens over een eigen(wijze) Citroën konden beschikken.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Jazeker, dit moet moet op een eend lijken, alleen zien wij het niet

Is de Citroën Ami Buggy niet gewoon een opgewaardeerde scootmobiel?

De Lelijke Eend maakt comeback dankzij Ami Charleston (mét eenspaaks stuur!)

Wat is de beste elektrische stadsauto? De Jeep Avenger of de Citroën Ami?

Citroën My Ami Buggy maakt de stad spannend

Is de nieuwe C3 Aircross slim en raar genoeg om een echte Citroën te zijn? (review)

Je kunt nu een piepkleine ribbelbus kopen (maar schrik niet van de prijs)

De Citroën 2CV keert terug en zou heel betaalbaar moeten worden

Dit keurige interieur hoort bij de smerigste auto die je nu (voor weinig?) kunt kopen

Jazeker, dit moet moet op een eend lijken, alleen zien wij het niet

Citroën heeft het 100 jaar geprobeerd, maar vertrekt eindelijk uit dit land

In deze Europese hoofdstad kun je een boete krijgen, als je met te weinig mensen in de auto zit

Renault overweegt pedalen uit auto’s te halen, en de reden is best begrijpelijk

Is de nieuwe C3 Aircross slim en raar genoeg om een echte Citroën te zijn? (review)

Je kunt nu een piepkleine ribbelbus kopen (maar schrik niet van de prijs)

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

Renault Filante is een bizarre batmobiel (en ja, hij rijdt echt)

De BMW 1-serie krijgt weer achterwielaandrijving, net als nieuwe Mini’s

Dacia kondigt goedkoopste auto van Nederland aan – dit gaat ie kosten

De Kia PV5 komt naar Nederland en heeft een bijzonder originele voorkant

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Renault kijkt slim af en laat zich inspireren door Volvo’s geniaalste moment uit de geschiedenis

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1

Weer een mooi stukje van Citroen!!! Ze zijn wederom de eerste in dit segment !!