Er is altijd een verschil tussen wat de makers bedoelen en wat het grote publiek erin ziet. Zo zien sommige mensen Die Hard als een rauwe actiefilm, terwijl anderen het ervaren als een belabberde kerstborrel. Met de nieuwe Citroën Ami facelift hebben we dat ook, want dit moet op een Eend lijken. Je weet wel, de Citroën 2CV. Nu zijn het beide kleine Citroëns met een zeer beperkt snelheidspotentieel, maar daar stoppen de gelijkenissen voor ons wel een beetje. Of niet?

De Citroën Ami is een zogenaamde quadricycle. Het zit een beetje tussen een brommobiel en een auto in, maar dan wel een voertuig dat je bij wijze van spreken alleen zou mogen besturen op Verkeerspark Assen. Of mocht besturen, want dat is tegenwoordig een spookstad. Terug naar de opgefriste Citroën Ami. Het apparaat is alweer vier jaar oud, dus werd ie strakgetrokken.

Wat is er allemaal anders aan de Citroën Ami facelift?

De voorzijde is nieuw. Het autootje moet nu lachend de wereld inkijken. Onder de 2CV-esque koplampen (althans, men vindt het erop lijken) zit zowaar iets van een glimlach. De koplampen staan nu ietsje hoger. De Ami heeft nu ook het nieuwe logo dat iets groter en prominenter aanwezig is. Eerlijk is eerlijk: het ziet er nu meer uit als een Citroën. Voorheen deed het qua vormgeving, materiaalgebruik en kleur een beetje denken aan een rijdende Kliko-bak.

Citroen Ami facelift (2025) grijs zijkant rechts schuin voor

Niet alleen het front is anders, de zijkant ook. Qua proporties verandert er niets (het is immers een facelift), maar er zijn nu wel ribbeltjes boven de voorwielen. De vorige Ami had geen ribbeltjes. Ook de achterzijde van de Ami is iets meer vormgegeven als een auto. De net als de koplampen staan de achterlichten nu hoger. Nog steeds is de Ami vrijwel symmetrisch – aan de kleur van de verlichting kun je zien welke kant je bekijkt.

Ami Buggy Vision voor de boeren en buitenlui

In technisch opzicht verandert er niets met de Citroën Ami facelift. Dus je hebt nog altijd een 8 pk elektromotortje met kleine accu. Deze Ami is niet snel (45 km/u), maar perfecte voor in de stad. Het is de ideale auto om een baguette mee te halen. Of een croissant. Of pain du chocolat. Het kan allemaal. Mocht je in het buitengebied wonen, heeft Citroën een concept voor je in de vorm van de Ami Buggy Vision.

Lees ook: Is de Citroën Ami Buggy niet gewoon een opgewaardeerde scootmobiel?

Deze staat ietsje hoger en heeft stoere bandjes. Er is een ledstrip op het dak en de deuren zijn verwijderd door ‘surfplankhouders’ want waarom ook niet? Het belangrijkste is de toevoeging van een achterspoiler. Geen idee wat je met een spoiler moet met een topsnelheid van een opgevoerde fatbike, maar hij zit erop. Productieplannen voor de Buggy Vision zijn er niet, de gefacelifte Citroën Amikomt er wel aan.

Reacties

  • Verterp heeft op 15 oktober 2024 geschreven:

    50.000 stuks verkocht maar dat is natuurlijk geen journalistieke arbeid om te vermelden. Proficiat Citroën!

    Reageer
  • Peter heeft op 15 oktober 2024 geschreven:

    Je ziet ze in Parijs opvallend vaak rijden. In zo’n stad is het toch wel handig, vooral met parkeren!

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)