MINI-DRIVES: Citroën C5

Liefhebbers voelen de komst van een nieuwe Citroën als iets bijzonders. De verwachtingen zijn dan ook iedere keer weer hoog gespannen. “Is het een echte Citroën?”, luidt dan ook de belangrijkste vraag. Maar om die te beantwoorden moet je eerst definiëren wat een echte Citroën is. En dat blijkt niet gemakkelijk.
 
Zo staan we oog in oog met de nieuwe C5. Sterker nog, we mogen ‘m aanraken, er in gaan zitten, de motor starten, ja, zelfs als we erin wegrijden worden we niet als criminelen op een ‘gezocht’ lijstje geplaatst. En dezelfde vraag dreunt constant door het hoofd. Is de nieuwe C5 een echte Citroën?
 
De uitstraling is absoluut Duits. Je zou ‘m vooral aan de achterkant zo verwisselen voor een Audi A4 of VW Passat. Maar er zijn ook echte Citroën-trekjes zoals de holle achterruit en een ruitverdeling die aan de C6 doet denken. Alle auto’s worden groter en dat geldt zeker voor de C5. Tegelijk toont de nieuweling ook erg dik. Hier zullen spoilerverkopers weinig aan verdienen. De klophamer is flink gebruikt om de wielkasten te benadrukken. Meestal vallen de kleinste wielen daarbij in het niet, maar ook op de standaard 16 inch exemplaren oogt de C5 niet verkeerd. De voorkant lijkt sterk op de C4, maar dan in een grotere uitvoering.
 
Instappen en wegwezen dus! Niet helemaal, want als de grote bestuurdersstoel helemaal goed is afgesteld, valt onze blik op het dashboard. Wow, daar hebben we even tijd voor nodig. De vormgeving is anders dan anders, maar wat een gigantische wirwar aan knopjes. De middenconsole loopt ervan over en het vaste middenkussen van het stuur is idem dito. In totaal zijn er op het dashboard zes (!) digitale displays te vinden. Voor een vliegtuig heb je een apart brevet nodig, maar voor de C5 is een extra lesje autobediening ook niet weg.
 
Citroën levert de C5 met normale vering en Hydractive 3+, de hydropneumatische variant uit de C6. Het is niet echt Citroën dat die mogelijkheid bestaat, maar het is wel echt Citroën dat de normale vering qua comfort absoluut niet teleurstelt. Hydropneumatisch is niet meer hetzelfde als Frans comfort uit de jaren zestig, de tijd dat menigeen brakend achterin een DS hing. De C5 is eerder aan de stugge kant en kan met de sportknop nog harder worden gemaakt. On-Citroën! Met een redelijk gangetje over een verkeersdrempel levert een gedrag op dat in beide gevallen uitstekend is. Niet te soepel, net niet te stug. En we weten van de C6 dat het veergedrag naar mate de auto wat meer kilometers rijdt wat soepeler wordt. Echte Citrofielen vinden de C5 in alle gevallen te stug.
 
Motoren zijn er volop. De 2-liter benzine presteert naar behoren, maar waarom is er bezuinigd en heeft deze versie een vijfbak? Bij 140 km/u is de motor daardoor gewoon té rumoerig en bij de viertraps (ja die bestaan nog) automaat geldt dit nog sterker. De 2.0 HDiF daarentegen is een toonbeeld van souplesse en hier zorgt een zesbak wel voor het gewenste lage toerental.
 
Er is goed over de C5 nagedacht. De uitstraling is misschien wat Duits, maar ach, daar zullen weinigen zich aan storen. De inrichting had wat rustiger mogen zijn, maar de binnenruimte is dik in orde en het comfort van de stoelen verdient een pluim. Dat is dus wel weer typisch Citroën. Maar het over antwoord op de vraag of de C5 een typische Citroën is, daar twijfelen we nog even over. We houden het maar of njee of na!

Prijzen Citroën C5

1.8i 16V                26.290
2.0i 16V Comfort   28.990
3.0i V6 Exclusive   41.890
1.6 HDiF                29.590
2.0 HDiF Comfort   33.490
2.2 HDiF Exclusive  39.790
2.7 HDiF Exclusive  44.990

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken