Citroën DS3: zicht en zuinigheid

Urban hipvolk, opgelet: de Citroën DS3 is gefacelift. Hij kijkt wat helderder uit z'n koplampjes, heeft nieuwe versiersels in het interieur en komt met een dieselmotor die zó schoon is dat ie in Nederland 14 procent bijtelling scoort. Hopelijk zijn ze in Frankrijk klaar voor een stormloop.

Het front van de nieuwe DS3 valt op door de nieuwe lampen, die led- en xenontechnologie combineren voor een heldere en voor het oog rustige lichtstraal. De koplampen verbruiken 35 procent minder energie, zelfs 75 procent minder bij grootlicht, en ze zijn heel mooi en glitterig en zo. Ook hebben ze sequentiële richtingaanwijzers, en dat hebben we op zo'n autootje nog niet eerder gezien.

In het interieur biedt Citroën nieuwe personalisatie-opties, met onder andere een dashboardpaneel waar met lasers een tekening van Parijs in geëtst is. Er is een nieuwe parelmoerwitte lakkleur en je kunt kiezen voor 17-inch velgen van een vers ontwerp. Elke DS3 beschikt nu over Active City Braking, waarbij de auto bij minder dan 30 km/u zelf afremt als ie naderend onheil detecteert. 

Lol trappen doe je in de DS3 met de bekende THP 155-motor, of natuurlijk met de Racing-versie. Zuinig benzinerijden kan met de e-VTi 82 met ETG-automaat, die slechts 4,1 l/100 km lust (95 g/km CO2). We verwachten echter dat iedereen in de Benelux gaat dieselen met een van de twee nieuwe BlueHDI-viercilinders. Beide stoten significant minder NOx uit – minus 90 procent zelfs – en zijn nu ook minder CO2-vies. De BlueHDI 120 doet 3,6 l/100 km en 94 g/km, maar het feestje in je portemonnee barst pas echt los met de BlueHDI 100: 3,0 l/100 km en 79 g/km. Voor Nederlanders betekent dat 14 procent bijtelling, ook in 2015.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken