DS 3 Performance: 1e rij-indruk

TopGear stapt zojuist uit de nieuwe Citroën (pardon, het blijft nog even wennen) DS 3. In het komende nummer het complete testverslag, nu vast de highlights.

Testobject: DS 3
Uitvoering: Performance en Puretech 130
Locatie: St. Tropez, Zuid-Frankrijk
Weersomstandigheden: regen, regen en nog eens regen

Wat reden we?
De nieuwe DS 3, ooit de grondlegger van een aparte lijn binnen het Citroën-gamma, dat het nu tot heel apart merk heeft geschopt. Mede daarom gefacelift en voorzien van nieuwe motoren en een nieuwe automatische versnellingsbak. De uiterlijkheden bleven vrij beperkt; opvallendst is het verdwijnen van het Citroën-logo en verschijnen van een hoop chroom die ons doet denken aan een enorme glimlach met een al even enorme beugel.

Beviel het?
Echt wel. We bepalen ons hier tot de Performance, die zoals zijn naam al doet vermoeden de nieuwe topversie is. Zo was er ooit een gelimiteerde versie die DS 3 Racing heette en veel pk's combineerde met nog meer stickers. De Performance heeft even veel vermogen (208 pk), maar is gelukkig gewoon verkrijgbaar en nog gelukkiger met aanzienlijk minder plakspul. Al heb je dat laatste zelf in de hand: de 'personaliserings'-afdeling van DS staat je kirrend van blijdschap op te wachten met een scala aan kleurtjes, plakkertjes en andere zaken om jouw DS ook echt 'jouw' DS te maken. 

Nog bijzonderheden?
Hét grote voordeel van de DS 3 Performance boven veel van zijn concurrenten is de aanwezigheid van een Torsen-sperdifferentieel. Het verdeelt kort gezegd de krachten over beide voorwielen en zorgt er zo voor dat je hoogst zelden te maken krijgt met hinderlijke zaken als overmatig onderstuur, doorspinnende voorwielen of dat getrek aan je stuur in bochten dat ze torque steer noemen. Het werkt verbluffend goed; binnen de normaal te verwachten grenzen gaat de Performance mooi neutraal en griprijk zijn bochten door, zelfs op het natte wegdek dat wij onafgebroken tegenkwamen.
De vering is stevig, hard zelfs, maar lang niet zo knalhard als de Racing en ook niet zo hard dat je hem niet als dagelijkse auto zou willen gebruiken.
De motor is geweldig: hij levert zijn kracht altijd en overal zonder ook maar ergens een gat te laten vallen. Wat weer betekent dat je in een vloek en een zucht (als je daar 6,5 seconden over doet) op 100 km/u zit en pas bij 230 km/u stopt met versnellen. Het 1.6 Turbootje draait maar wat graag toeren, maar heeft evenmin moeite met 'oppakken' – echt een pareltje. Hij zou hooguit wat lekkerder mogen klinken – het is nu meer herrie dan karakter. DS zou eens bij Mini of Mercedes kunnen gaan kijken hoe die dat aanpakken.
Nog een paar dingetjes: de handmatige zesbak schakelt op zich goed, maar heeft voor een auto als deze eigenlijk te lange slagen en komt soms wat moeizaam van twee naar drie. Het kleine dikke stuurtje ligt heerlijk in de hand, maar de besturing zou communicatiever mogen – alles functioneert zoals het hoort, maar een bommetje van dit kaliber mag iets meer laten merken.
 
Welke versies komen er, wat gaan ze kosten en wanneer staan ze in de showroom?
Er zijn er twee, oh nee: vier, want je kunt de Performance als hatchback of als cabrio (met over-de-hele-lengte-roldak) krijgen. Beide zijn er in een 'normale' variant (al kun je ze, zoals gezegd, zo naar eigen voorkeur aanpassen dat z'n eigen moeder hem niet meer zou herkennen. Trek daar maar even voor uit) en als Black Special, wat betekent dat hij de matzwarte carrosserie en het matgouden dak van de foto's heeft. De DS 3 Performance hatchback kost € 31.890, de Cabrio kost € 34.090. De Black Specials kosten respectievelijk € 34.390 en € 36.590. Bestellen kan vanaf eind deze maand. 

Kom maar door met dat eindoordeel dan!
Het is een heerlijk bommetje, die DS 3 Performance. Hij is erg, érg snel, heeft bakken met grip en is veel beter dan zijn voorganger ook nog een béétje normaal te rijden. Wie op zoek is naar een geweldig gooi-en-smijt autootje kan niet om hem heen.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws