Slecht nieuws voor Citroën. En we zeggen gelijk: dit is iets waar Citroën eigenlijk niet eens zoveel aan kan doen. Het merk moet een enorme hoop auto’s terugroepen met een bepaald type airbag. Vorige week overleed een vrouw na een ongeluk met een C3. Volgens experts was de doodsoorzaak de verwondingen die ze opliep door de airbags. Nu moet Citroën een enorme terugroepactie op touw zetten.

Citroën is zelf geen fabrikant van airbags. Die worden ingekocht. Een van de grotere leveranciers vroeger was Takata. Dat was een Japanse toeleverancier. Ja, inderdaad: was. Het probleem met de airbags was dat ze op verkeerde wijze ontploffen en als dat gebeurde, konden de bestuurders verwondingen oplopen door diverse onderdelen (zoals delen metaal) die dan in het interieur vlogen. Die verwondingen kunnen dus mogelijk erger zijn dan de verwondingen van de crash.

Heel erg veel auto’s hadden deze airbags

Dankzij dit hele debacle is Takata failliet gegaan. Takata was echt een waanzinnig groot bedrijf dat niet alleen leverde aan veel Japanse merken, maar ook Europese en Amerikaanse. Takata moest enorme veel schadevergoeding en betalen en terugroepacties organiseren. Het ging vervolgens logischerwijs failliet omdat fabrikanten toch liever met een andere leverancier in zee gingen. Goh.

Citroen DS3 modellen
De DS3 in kwestie

Volgens de website airbag injuries zijn er 28 mensen overleden aan de gevolgen van een slechte airbag. Het aantal verwondingen staat ongeveer op 400. Om hoeveel crashes het is gegaan en hoeveel mensen er wel goed van af zijn gekomen, is niet bekend. Wel dat er meer dan 100 miljoen airbags zijn afgeleverd die mogelijk fout zijn.

Voor deze modellen heeft Citroën en terugroepactie

Niet alle modellen. Het gaat om twee modellen. Ten eerste is daar de tweede generatie van de Citroën C3, die het merk produceerde van 2009 tot en met 2016. De andere auto is de Citroën DS 3. Die is van 2009 tot 2016 als Citroën DS 3 verkocht en van 2016 tot en met 2019 als DS 3. Je kunt op de website van Citroën bekijken of jouw model in aanmerking komt voor kwaliteitsverbeteringen. Het is niet van belang of je de auto bij de Citroën-dealer in onderhoud hebt of dat je hem daar gekocht hebt.

Lees ook: Klein probleempje bij 1,7 miljoen Honda’s: ze sturen niet zo goed

Moet je nu ineens heel erg bang zijn in je Citroën? Dat valt op zich wel mee. Het lijkt in dit geval voornamelijk om aansprakelijkheid te gaan. Er zijn vaker dergelijke situaties geweest waarbij een minimale fout ervoor kan zorgen dat er mogelijk iets gebeurt met mogelijk een foute afloop. Denk aan de Firestone-banden onder Ford Explorers, vloermatten bij de Toyota Prius die onder het rempedaal kwamen te zitten of Audi’s met een overenthousiaste startmotor.

7 reacties op “Autofabrikant roept tienduizenden Nederlanders op ‘onmiddellijk te stoppen met rijden’ in deze modellen”

  1. De citroën centrale gebeld, die weten nog helemaal van niks 😉 een beetje apart natuurlijk. Kunnen jullie onderzoek doen wat er bij citroën aan de hand is 😉. Mijn kenteken is JB-497J DS3 2016

Laat een antwoord achter aan Johan Reactie annuleren

(verplicht)