Porsche crasht door koelvloeistof op Nürburgring, moet zelf betalen

Hij werd deels aansprakelijk gesteld vanwege zijn tempo

Foto('s): Manthey RacingPorsche 911 GT3 MR (Manthey Racing) op de Nürburgring Nordschleife
Foto('s): Manthey RacingPorsche 911 GT3 MR (Manthey Racing) op de Nürburgring Nordschleife
Foto('s): Manthey RacingPorsche 911 GT3 MR (Manthey Racing) op de Nürburgring Nordschleife
Foto('s): Manthey RacingPorsche 911 GT3 MR (Manthey Racing) op de Nürburgring Nordschleife
Foto('s): Manthey RacingPorsche 911 GT3 MR (Manthey Racing) op de Nürburgring Nordschleife
Foto('s): Manthey RacingPorsche 911 GT3 MR (Manthey Racing) op de Nürburgring Nordschleife
Porsche 911 GT3 MR (Manthey Racing) op de Nürburgring Nordschleife
Porsche 911 GT3 MR (Manthey Racing) op de Nürburgring Nordschleife
Porsche 911 GT3 MR (Manthey Racing) op de Nürburgring Nordschleife
Porsche 911 GT3 MR (Manthey Racing) op de Nürburgring Nordschleife
Porsche 911 GT3 MR (Manthey Racing) op de Nürburgring Nordschleife
Porsche 911 GT3 MR (Manthey Racing) op de Nürburgring Nordschleife

Over het algemeen is circuitrijden de dood of de gladiolen. Als je crasht, moet je zelf opdraaien voor de kosten, zelfs als het niet jouw schuld is. Op de Nürburgring ligt dat net even anders. Deels omdat het officieel geen circuit is, maar een tolweg, en deels omdat Duitsers nu eenmaal dol zijn op regeltjes. Als daar een andere auto besluit zijn vloeistoffen over de baan uit te spuwen en jij crasht, dan kun je die bestuurder aansprakelijk stellen voor de schade. Maar daar zitten wel wat haken en ogen aan.

Porsche crasht door olie op Nürburgring

In dit specifieke geval gaat het om een Porsche 911 die in 2018 crashte (niet op de foto’s) op de Nürburgring met een snelheid van ruim 160 km/u. De oorzaak was glad asfalt vanwege een koelvloeistoflek bij een klassieke Alfa Romeo 90. De Porsche stond op naam van een Duits bedrijf en de directeur bestuurde de auto op dat moment. Het bedrijf stelde vervolgens de bestuurder van de Alfa Romeo aansprakelijk voor het ongeluk en ze wilden graag 65.000 euro ontvangen voor de schade.

Deels aansprakelijk

De rechter oordeelde gisteren in hoger beroep dat de bestuurder Alfa Romeo inderdaad de schuldige is, maar dat hij niet volledig aansprakelijk is. ‘Tijdens Touristenfahrten [de vrij-rijden-dagen op de Nürburgring, red.] met hoge snelheid op een motorsportcircuit rijden is zo ongevalsgevoelig dat de aansprakelijkheid voor operationeel risico blijft bestaan, zelfs in het geval van een ongeval veroorzaakt door derden.’

De rechter oordeelde dat er altijd kans is op een ongeval als je hard rijdt op een circuit. Dus hoewel hij bevestigt dat de Porsche crashte door olie op de Nürburgring, werd geoordeeld dat de hoge snelheid van de Porsche het risico verhoogde. De bestuurder van de Alfa werd voor 75 procent aansprakelijk gesteld, het overige bedrag komt voor rekening van de Porsche-bestuurder.

Op de Autobahn is het niet anders

Dezelfde soort aansprakelijkheid geldt op de Duitse Autobahn, waar je op sommige plekken zo hard mag rijden als je zelf wilt. Als je daar buiten jouw schuld om crasht met hoge snelheid, is er een kans dat jij deels aansprakelijk wordt gesteld. Het is slim om dit altijd in je achterhoofd te houden om zowel op het circuit als de Autobahn genoeg marge te bewaren; er valt toch niets te winnen. Benieuwd hoe snel de schade oploopt bij een crash op de Nürburgring? Lees dan wat de bestuurder van een Toyota Yaris moest betalen voor de schade van een eenzijdig ongeval.

Reacties
  1. Chris zegt op 18 juni 2021 om 13:59:

    Het gaat om een koelvloeistoflek, dat is dus geen olie, maar gewoon water met een toevoeging. Belachelijk dat de Alfa-rijder dan moet betalen omdat die Porsche blijkbaar uitglijdt over water (zou die dat ook doen bij regen? ) . Dus die chauffeur van die Porsche is slecht ofwel die Porsche. Zal wel een Duitse rechter zijn geweest, dat volk is niet te vertrouwen.

    • Visser.J zegt op 19 juni 2021 om 08:46:

      Duitsers zijn juist uiterst betrouwbaar.
      Ze doen alleen niet altijd wat wij willen maar dat is wat anders.

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken