
Er gaan genoeg dagen voorbij dat je geen 770 kilo stenen achter in je auto hebt liggen. Toch is het raadzaam om te weten wat de gevaren zijn van een zware lading. Deze oude Mercedes Vito rijdt met een pallet vol bloembakken met 50 km/u tegen een solide object aan. Het resultaat is zeer destructief. De slappe spanbandjes knappen direct en de volledige lading komt naar voren toe om de dummy te grazen te nemen. Ook als je de gewoonte hebt om los te gaan in de bouwmarkt en alles in je SUV of MPV mee terug te nemen, is het handig om deze crashtest met volgeladen bus even te bekijken. Zelfs een krat bier achterin een personenauto kan al een hoop schade aanrichten. Iets om bij stil te staan. Helaas is er geen vergelijkbare test met de nieuwste Vito. Nieuwere bedrijfsauto’s met een scheidingswand zijn ongetwijfeld wel iets veiliger dan eentje van tien of twintig jaar geleden.
Crashtest met volgeladen bus (770 kilo stenen)
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Zo wil de Nederlandse overheid zware elektrische bestelbussen iets aantrekkelijker maken

Bedrijfsbusjes en pick-ups worden fors duurder, en dat heeft gevolgen voor particulieren

Veel dieselbusjes zijn volgend jaar niet meer welkom in stadscentra

Renault en Volvo gaan samen elektrische busjes bouwen (met performance-onderdelen)

Volkswagen werkt aan een autonome ID. Buzz als pakketbezorger

Politie tikt (keurig) een auto van de weg, maar de reactie van de bestuurder is nog wel het bijzonderst

Tientallen achtergelaten Audi’s, BMW’s en Porsches worden met bulldozer opgeruimd (en met een goede reden)

Wat is de veiligste auto van dit moment? En zijn er nu nog onveilige auto’s?

Achtervolging met gestolen pakketbus eindigt lullig voor mensen die op een pakketje zaten te wachten

Niemand weet wat er met deze Saab is gebeurd, want hij kan niet gecrasht zijn op de Nürburgring

Deze auto is zo onveilig dat ie slechts nul sterren krijgt, NCAP adviseert om ‘niet te kopen

Deze twee broers bouwen de gekste V8-creaties: ‘Batterijen horen in een zaklamp’

Mag je eigenlijk blijven rijden als het oranje motorlampje brandt? En wat betekent het?

Is zo’n brute Nissan 370Z na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Waarom er vanaf volgende week mysterieuze camera’s verschijnen langs de snelwegen (die geen flitsers zijn)

Porsche-rijder komt er op pijnlijke wijze achter dat Flitsmeister niet helpt tegen deze politiecamera

De test is eigenlijk onvolledig en suggestief.
Zelf doe ik altijd(!) ten minste sowieso ook een spanband achter én aan de pallet om de voorwaartse kracht er uit te halen.
Die spanband is in deze test niet op deze wijze aangebracht. Slechts in verticale positie lijken er te dunne spanbandjes te zijn geplaatst (op dit qua bevestiging binnenin onduidelijk filmpje), en dat feit doet niet veel tegen het verschuiven, ook of zelfs niet in bochten.
Een situatie mbt voorwaartse krachten visualiseren is op zich goed maar het commentaar betreft iets mbt de spanbanden die falen en dat is incorrect.
Niet echt realistisch. Geen tussenschot in de bus en de lading hoort altijd tegen het tussenschot te staan. Leuk voor de beelden dit maar niet relevant.