Batterijen zijn zwaar. Gelukkig hoef jij met een bestelbusje geen recordtijden neer te zetten op de Nürburgring – al rijden sommige koeriers wel zo. Toch heeft de overheid liever dat bestuurders van zware elektrische busjes wel goed weten hoe ze met zo’n ding moeten rijden als ze alleen een B-rijbewijs (het normale autorijbewijs) hebben. En daarom moet je vanaf 1 juli 2025 op cursus. Deze nieuwe regels gelden ook voor wie zijn rijbewijs al een lange tijd heeft.

Belangrijk om goed te onthouden is dat het altijd gaat om de maximaal toelaatbare massa van de auto. Dus niet het gewicht van de auto, maar hoeveel de auto inclusief belading mag wegen volgens het kentekenbewijs. Hier zit het probleem bij elektrische busjes: het gewicht van de accu snoept eigenlijk een deel van het laadvermogen af. Een dieselbusje van 1.500 kilo zou nog 2.000 kilo mogen meenemen, maar een elektrisch busje van 2.000 kilo mag maar 1.500 kilo meenemen.

Wat gaat er nu echt veranderen?

Volgens deze regels zou het voor ondernemers nadelig zijn om een elektrische bus te kiezen, want dan mogen ze minder meenemen. Daarom kwam de overheid ondernemers tegemoet: je mag nu met het B-rijbewijs (dus het normale autorijbewijs) een elektrische auto met een maximaal toelaatbare massa van 4.250 kilo rijden in plaats van de normale 3.500 kilo. Dit om het gewicht van de accu te compenseren. Dit gedoogbeleid stopt echter vanaf 1 juli 2025.

Vanaf volgende maand moet je eerst op cursus als je een elektrische auto wilt besturen met een maximaal toelaatbare massa tussen de 3.501 en 4.250 kilo. Deze cursus duurt minimaal vijf uur en bestaat uit een theorie- en een praktijkdeel. De cursus wordt gegeven bij rijscholen en kost ongeveer 350 euro. Aan het einde van de cursus krijg je een certificaat. Als je ergens in loondienst bent, gaat dit certificaat in je personeelsbestand.

Wat leer je bij de cursus?

Een woordvoerder van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat laat aan TopGear Nederland weten dat een auto met een toelaatbaar gewicht van meer dan 3.500 kilo formeel gezien een vrachtwagen is. Daarom leer je in de cursus wat de invloed is van het hogere gewicht op de wegligging, hoe je het voertuig controleert (en de bijhorende documenten), hoe de nieuwe rijhulpsystemen werken en wat de voor- en nadelen zijn van elektrisch rijden.

Uitzonderingen voor wie een busje huurt

Als jij nu een elektrische bus wilt huren met een hogere toegestane massa dan 3.500 kilo, dan hoef je niet eerst een cursus af te tikken. Er zijn namelijk enkele uitzonderingen. Als jij kort een busje huurt, dan hoef je niet op cursus. En als jij werkt aan de busjes (bijvoorbeeld als monteur), mag je ze besturen als ze zelf niet meer wegen dan 3.500 kilo. Hierbij wordt voor de verandering dus niet gelet op de maximaal toelaatbare massa, maar op het gewicht van de bus zelf op dat moment.

83 reacties op “Dit gaat er volgende maand veranderen aan jouw rijbewijs (ook als je ‘m al lang hebt)”

  1. Dat is toch ook met LZV voertuigen. Moet je ook eerst voor op cursus, terwijl exceptioneel transport zo mag. En dat kan behoorlijk groot en zwaar zijn.

      • Dat is toch allemaal flauwe kul. Mijn auto van nu heeft het dubbele gewicht dan mijn auto in de jaren 90.
        Het rijdt veel eenvoudiger en veiliger.
        Daarbij hebben auto’s met de accu in de bodem een veel lager zwaartepunt, waardoor ze veel stabiler rijden. Waar is die cursus nu eigenlijk voor?

  2. Dat is toch ook het geval wanneer je een ongeremde aanhangwagen trekt. Heb je ook een langere remweg die je zonder cursus mag rijden.
    Dus flauwekul regeling en cursus. Met normaal rijvaardigheid en verkeers inzicht dus anticiperen ben je er al. En dat is volgens mij niet te leren.

  3. Ik mag met mij BE rijbewijs met een schotelcombinatie rijden die geladen is met meer dan 8 ton. Voor een busje van 4250 kg zou ik nu een cursus moeten volgen? Europa heeft ern nieuwe rijbewijsnorm aangenomen waarin het rijbewijs opgewaardeerd wordt tot 4250 kg. Elk land moet dit zelf invieren/aanpassen in de regelgeving. Vooruilopend daarop hebben onze ambtenaren weer iets onzinning bedacht dat de burger geld en tijd kost.

      • Het wordt steeds gekker in dit kut land, elke dag zijn er idioten die dit verzinnen [wat een gaaf landje ]is dit toch. Je wordt hier elke dag genaaid, als het maar om geld gaat.laten we een keer normaal gaa doen..

      • Ja natuurlijk gaan ze de burger er weer voor opdraaien die navo top moet toch ergens vandaan komen komen er weer van die duistere regeltjes om dat te betaalen en die kloot zaak van een rutte maak hier nog steeds de dienst uit het land nog verder de af gondt in ik ben een egte hagenaar maar wat een kut land isdit geworden 32 jaar gewerkt heb als versleete en kom je in de uwv krijg je een kanker schijntje ik had beter een rubber bootje gekocht de zee op dan terug varen en legitimatie bewijs weg gooien krijg ik meer als ik zeg dat ik vluchtelingen ben kut land als voor de asielzoekers maar eigen mensen kunnen sterven leven het koning krijg doet ook niks ziet ze land de afgondt in gaan doet er niks aan lang leven de Europese unie

  4. Net als een cursus van 350 euro iets veranderd aan het rijgedrag van de heren die nu met een busjes rijden bij voorbeeld Post.nl, Dpd, DHL en al die andere zogenaamde coureurs met een bedrijfs busje

    • Ok net als code 95 voor een beroep chauffeur
      ADR verlenging beroep chauffeur
      Gewoon geld uit de zakken kloppen ben zelf 40 jaar internationaal chauffeur geweest komt er een of andere halve zool naast je zitten om te vertellen wat jij moet doen

    • Zo is dan ik heb een rijbewijs met een tractor rijbewijs van pakweg 30ton hoe rjim je dat het is alleen maar om het geld dick

      • Weer een onzinnige regel erbij, chauffeur die al jaren met busjes rijd moet op cursus, maar de incidentele rijders, die niet eens achteruit kunnen rijden met een auto laat staan met een aanhanger die mogen wel met zwaardere bus rijden, Kortom alsje ervaren bent moet je op cursus en de prutsers niet vast bedacht door prutsers op ministerie

        • Geldklopperij is het zeker. Zo ook het hele “zeroemissiezonegedoe” de moderne auto stoot nagenoeg niets uit. Een elektrisch hok heeft een enorme “voetafdruk” als het om lifecycle gaat. Accu’s zijn echt niet zo milieu vriendelijk. De halve wereld moet er voor omgeploegd worden om de grondstoffen te delven. Dat is ff goed…… de burger kan het allemaal ophoesten. Weg ermee

  5. Je spreekt voor iedere vrachtwagen chauffeur?
    Zou zeggen even wat nuanceren wat in jullie vak zijn ook erbarmelijk slechte rijders hoor!
    Overigens is het wel een goede zaak!

    • 50 reacties, … ‘ k Hield al snel op met lezen. Het onderwerp accu / batterijen… . ‘ t Wordt metterdag telkens erger. Het veranderd niets aan je rijbewijs. En de chauffeur die voelt vast het verschil bij het rijden ? …’t gewicht, wat ze allemaal niet verzinnen. Het rijden van een wagen, bus , bestelbus, vrachtwagen … tja jaja , de lengte , de hoogte , de breedte … een zware batterij , … Euh, hoe valt het te rijmen ? Een chauffeur voelt heus niet dat verschil. Gegroet, vechtend politiek en burgerlijke Nederland.

      • Ik rij weleens met een bus waarvoor je eerst een C rijbewijs of een B rijbewijs van minimaal 2 jaar oud en een ontheffing nodig had. Die wagens zouden met de huidige regeling ook gewoon bedrijfswagen kentekens kunnen hebben. Helaas laat mijn werkgever ze niet herkeuren voor een V kenteken, als dat al mogelijk is. Deze wagens zijn makkelijker te besturen dan een Opel Kadett. Rare regeling.

  6. Hoe corrupt is dit nu weer.
    Hebbe ze iets niet gevonden om geld uit onze zakken te jagen.
    Of dat wij nu niet meer kunnen rijden ook al zijn die wagens zwaarder?

  7. Inmiddels zijn alle houten bureaus voor ambtenaren vervangen door metalen, hout werkt teveel, en nog helpt het niet. Binnenkort komt er adembelasting en iedereen die hard loopt of sport moet extra belasting betalen. Ik heb al 60 jaar een rijbewijs en nog steeds rijden alle busjes te hard, dat dan weer wel, maar het zal wel aan de busjes liggen.

  8. Beroepschauffeur hier.
    Als je het mij vraagt, mag iedereen die een ijbewijs bezit, wel een keer op herhaling, en of een opfriscursus volgen.
    als dan niet met certificaat, of logisch gevolg, dat je een zwaardere auto mag besturen.
    Het rijgedrag op Nederlandse wegen, is echt, Erbarmelijk slecht te noemen.
    Voorbeelden kennen we allemaal ,dus zal jullie er niet mee lastig vallen,echter wel het gevolg ervqn.
    Ik en andere Chauffeurs, zijn het zo beu, dat vele overwegen om een ander vak te zoeken.
    want Trucker zijn, met die iediote coureurs in witte busjes/bedrijfsbusjes op de weg. is echt geen lolletje meer.
    dus die cursus is ZWAAR nodig.
    iederen die beweerd van niet, in niet vakkundig, maar onkundig.

    • Helemaal mee eens. Eigenlijk zouden we verplicht om de tien jaar op cursus moeten.
      Ik meld me gelijk aan.
      Groetjes,
      Dirk Jan van Eijk
      Zierikzee

      • Mee eens sommige kunnen zich niet eens meer aan de regels houden .waar je voorrang hebt word er geen voorrang gegeven en een links en rechts knipperlicht bestaat er ook al niet meer om te gebruiken .en als je er dan wat van zegt .kan je een middelvinger krijgen

    • Jullie vrachtwagen chauffeurs zijn alleen maar aan het drukken probeer eerst zelf genoeg afstand te houden jullie zijn de grootste idioten op de weg

      • Moet je maar gaf geven

        Hoe kan een 40.000 kilo sneller optrekken dan een personen auto van 1500 kg

        • Het zou wel schelen als sommige chauffeurs (er zijn er die zich wel aan de regels houden, net als bij bedrijfsbusjes) de verkeersborden (inhaalverbod) en snelheidslimiet meer zouden respecteren.

          • @Tjeerd, ga jij maar eens met zo’n grote jongen tussen al die krioelende mieren rijden die hun rijbewijs bij een pak boter hebben gekregen.

          • Als je al b-c-e hebt, krijgen ‘wij’ als beroeps chauffeur die c1 dan gratis?

    • Ach, all ambtenaren die zulks verzinnen moeten eigenlijk op cursus. Ze kunnen dit bij mij doen voor de schapoelijke prijs van € 5000,00.

    • Een zwaardere auto heeft nu eenmaal een grotere impact als die op een ander voertuig, fietser of voetganger botst. Door het hogere gewicht is er ook een langere remweg en dat vereist meer inzicht en anticiperen op ander verkeer. Dus goed dat er een cursus is om daarmee om te gaan.

      • Dat is toch ook het geval wanneer je een ongeremde aanhangwagen trekt. Heb je ook een langere remweg die je zonder cursus mag rijden.
        Dus flauwekul regeling en cursus. Met normaal rijvaardigheid en verkeers inzicht dus anticiperen ben je er al. En dat is volgens mij niet te leren.

  9. NEDERLANDSE POLITICI DE SMERIGSTE VAN DE HELE WERELD SMERIGSTE LAND GEWORDEN DOOR DEZE POLITICI
    WALGELIJK NEDERLAND, ZODRA HET KAN BEN IK WEG HIER
    DIT ROTLAND GAAT KAPOT, IS HET AL,DOOR IMMIGRANTEN EN DEZE POLITICI, een vreselijke Turkse van justitie een bezopen boerin en die slijmbal van timmerman deporteren allemaal direct

  10. Het is gewoon kolder het gaat alleen maar om geld laat degene die dat bedenkt zelf maar eens naar een psychiater gaan en hem alleen een wandel vergunning geven totaal kolder maar ja dat is Nederland

  11. Hoe gaat dat dan in zijn werk voor mensen met een Nederlands rijbewijs die in het buitenland wonen? Rij nu in spanje met een electrische bus. Moet ik dan eerst een cursus in Nederland gaan volgen om in spanje te mogen rijden?
    Lekker duidelijk allemaal.

    • Typisch Hollands gelijk een cursus alsof we niet meer kunnen rijden met die kilos meer
      Net zoiets als de apk was in duitsland normaal 1x per twee jaar
      Wij doen het na en moeten elk jaar keuren.
      Vermoeiend en geldklopperij noem.ik het

  12. Marinus, jij hebt zeker liever een flink aantal dodelijk ongelukken op de weg als dat men voor een cursus betaald voor de veiligheid.

    • Flikker toch op John B
      Dit is pure diefstal , van de regering
      Ze hebben hier der mond vol van veiligheid , enn halen tal loze asielzoekers binnen die verkrachten en inbreken en moorden . Pas nog kunnen lezen bij dat meisje , en de vader wordt opgepakt.
      Zijn de rijscholen hier wel bevoegd voor ,hebben die hier voor wel een geldige cursus voor gedaan ,

      • Rij instructeurs moeten elke 5 jaar 5 dg bijscholing doen.
        Ik zie veel bestelbusjes vaak te dicht op een andere weggebruiker rijden: alsof ze er overheen willen vliegen,
        Zeer gevaarlijk!!! Voor wie dat geld is een cursus heel verstandig.
        En zoals altijd moeten de goeien onder de kwade lijden;
        Ongeacht waar je vandaan komt.

    • Poepie wat een held ben je… Ik heb al 30+ jaar mijn rijbewijs en 0 ongelukken… Wees gewoon eerlijk deze cursus stelt geen F@# voor en is niets anders dan geld klopperij. Gewoon in het huidige les programma meenemen en niets aan de hand
      Vergelijk de auto’s van 30 jaar geleden met de huidige auto’s daar was ook geen nieuwe cursus voor nodig. In mijn ogen BS….

  13. Deze maatregel kan dan ook mooi gaan gelden voor campers. Hoeven we niet te wachten op de Europese regelgeving voor campers zwaarder dan 3500 kg. Deze is weliswaar “in de maak” maar de invoering kan nog even duren

      • Nee, natuurlijk niet. Een C- rijbewijs betekent dat je bevoegd bent om voertuigen zwaarder dan 3500 kg te besturen.
        Echter, doe je dat beroepsmatig, dan dan moet wel code 95 op je rijbewijs hebben. En om die te halen moet je wel op cursus. En wel 5 keer 7 uur bij een erkende rijschool.

      • Vaak wordt er bij penetratie wel een condoom gebruikt, maar bij oraal seksueel contact geven swingers aan vaak geen bescherming te gebruiken. Ook van oraal seksueel contact kan je een soa oplopen. Chlamydia en Gonorroe zijn de meest voorkomende soa’s in Nederland en kunnen via oraal contact worden opgelopen.Vaak wordt er bij penetratie wel een condoom gebruikt, maar bij oraal seksueel contact geven swingers aan vaak geen bescherming te gebruiken. Ook van oraal seksueel contact kan je een soa oplopen. Chlamydia en Gonorroe zijn de meest voorkomende soa’s in Nederland en kunnen via oraal contact worden opgelopen.Vaak wordt er bij penetratie wel een condoom gebruikt, maar bij oraal seksueel contact geven swingers aan vaak geen bescherming te gebruiken. Ook van oraal seksueel contact kan je een soa oplopen. Chlamydia en Gonorroe zioeps@@oeps@@jn de meest voorkomende soa’s in Nederland en kunnen via oraal contact worden opgelopen.

    • Marinus, jij hebt zeker liever een flink aantal dodelijk ongelukken op de weg als dat men voor een cursus betaald voor de veiligheid.

      • Dan vraag ik me af of het opleidingsinstituut auto een financiële injectie nodig heeft.
        Kolderachtig gedrag van een instituut dat al jaren achterloopt met de normale examens.

        • Alles draait om geld in dit land. Ziek land geworden werkzoeken voor onnozele en er zijn al geen mensen genoeg duss

        • Waarschijnlijk zijn er een beetje teveel mensen in Nederland die een Rijbewijs willen halen en zeker het aantal mensen, dat meerdere keren examen moeten doen hakt er in natuurlijk.

    • Eigenlijk veranderd er dus aan je rijbewijs helemaal niks. Tot 3500kg je B en daarboven C1 of C.
      Niks nieuws dus…
      Alleen die eco bakken zijn te zwaar voor normaal gebruik! Maar die hadden we kunnen zien aankomen. Hadden we maar waterstof moeten kiezen ipv die accu’s.

      • Niemand verbied het je een waterstof bus te kopen. Ik weet niet waar je de grote tanks daarvoor wilt laten in een bus, maar dat is jouw probleem. Kost ook heel wat meer dan die 350 euro voor deze cursus. Een Toyota Mirai weegt meer dan een Tesla model 3 en heeft een veel kleinere kofferbak. En kost bijna het dubbele. Maar de overheid verplicht niemand om een EV te nemen ipv een waterstof auto. De keuze is geheel aan jou.

  14. Ik heb van een vrachtwagenchauffeur gehoord dat als je een voertuig rijdt van meer dan 3500kg, je niet harder dan 80km/u mag rijden. Geld dat ook in bovenstaande voorbeeld van een zwaare electrische bus?

    • Klopt. Sterker nog, dan zit er een begrenzer op. En rij je er beroepsmatig op dan moet er ook een tachograaf in zitten. En de bestuurder moet een chauffeurspas hebben die je dus bij elke rit in de tachograaf moet stoppen.

      • NEDERLANDSE POLITICI DE SMERIGSTE VAN DE HELE WERELD SMERIGSTE LAND GEWORDEN DOOR DEZE POLITICI
        WALGELIJK NEDERLAND, ZODRA HET KAN BEN IK WEG HIER
        DIT ROTLAND GAAT KAPOT, IS HET AL,DOOR IMMIGRANTEN EN DEZE POLITICI, een vreselijke Turkse van justitie een bezopen boerin en die slijmbal van timmerman deporteren allemaal direct

    • Ja maar moeten wij die een vrachtwagenrijbewijs hebben ook dan deze cursus doen? Nee toch of is het geldklopperij en moeten wij deze cursus ook gaan volgen.

    • Hoe gaat dat dan in zijn werk voor mensen met een Nederlands rijbewijs die in het buitenland wonen? Rijbewijs nu in spanje met een electrische bus. Moet ik dan eerst een cursus in Nederland gaan volgen om in spanje te mogen rijden?
      Lekker duidelijk allemaal.

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear