Batterijen zijn zwaar. Gelukkig hoef jij met een bestelbusje geen recordtijden neer te zetten op de Nürburgring – al rijden sommige koeriers wel zo. Toch heeft de overheid liever dat bestuurders van zware elektrische busjes wel goed weten hoe ze met zo’n ding moeten rijden als ze alleen een B-rijbewijs (het normale autorijbewijs) hebben. En daarom moet je vanaf 1 juli 2025 op cursus. Deze nieuwe regels gelden ook voor wie zijn rijbewijs al een lange tijd heeft.

Belangrijk om goed te onthouden is dat het altijd gaat om de maximaal toelaatbare massa van de auto. Dus niet het gewicht van de auto, maar hoeveel de auto inclusief belading mag wegen volgens het kentekenbewijs. Hier zit het probleem bij elektrische busjes: het gewicht van de accu snoept eigenlijk een deel van het laadvermogen af. Een dieselbusje van 1.500 kilo zou nog 2.000 kilo mogen meenemen, maar een elektrisch busje van 2.000 kilo mag maar 1.500 kilo meenemen.

Wat gaat er nu echt veranderen?

Volgens deze regels zou het voor ondernemers nadelig zijn om een elektrische bus te kiezen, want dan mogen ze minder meenemen. Daarom kwam de overheid ondernemers tegemoet: je mag nu met het B-rijbewijs (dus het normale autorijbewijs) een elektrische auto met een maximaal toelaatbare massa van 4.250 kilo rijden in plaats van de normale 3.500 kilo. Dit om het gewicht van de accu te compenseren. Dit gedoogbeleid stopt echter vanaf 1 juli 2025.

Vanaf volgende maand moet je eerst op cursus als je een elektrische auto wilt besturen met een maximaal toelaatbare massa tussen de 3.501 en 4.250 kilo. Deze cursus duurt minimaal vijf uur en bestaat uit een theorie- en een praktijkdeel. De cursus wordt gegeven bij rijscholen en kost ongeveer 350 euro. Aan het einde van de cursus krijg je een certificaat. Als je ergens in loondienst bent, gaat dit certificaat in je personeelsbestand.

Wat leer je bij de cursus?

Een woordvoerder van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat laat aan TopGear Nederland weten dat een auto met een toelaatbaar gewicht van meer dan 3.500 kilo formeel gezien een vrachtwagen is. Daarom leer je in de cursus wat de invloed is van het hogere gewicht op de wegligging, hoe je het voertuig controleert (en de bijhorende documenten), hoe de nieuwe rijhulpsystemen werken en wat de voor- en nadelen zijn van elektrisch rijden.

Uitzonderingen voor wie een busje huurt

Als jij nu een elektrische bus wilt huren met een hogere toegestane massa dan 3.500 kilo, dan hoef je niet eerst een cursus af te tikken. Er zijn namelijk enkele uitzonderingen. Als jij kort een busje huurt, dan hoef je niet op cursus. En als jij werkt aan de busjes (bijvoorbeeld als monteur), mag je ze besturen als ze zelf niet meer wegen dan 3.500 kilo. Hierbij wordt voor de verandering dus niet gelet op de maximaal toelaatbare massa, maar op het gewicht van de bus zelf op dat moment.

229 reacties op “Dit gaat er volgende maand veranderen aan jouw rijbewijs (ook als je ‘m al lang hebt)”

  1. Zorg als CBR en regering nu maar eerst dat de gewone rijexames vlotter doorlopen ipv die wachttijden
    Maar nee we drukken het door zodat er weer geld in de staatskas komt

    • Wat een onzin laat ze de beginnende bestuurders maar is een dag met een vrachtwagen chauffeur mee sturen en dan zien ze ook met wat voor maloten wij elke dag de weg mee moeten dele

  2. ‘Rijbewijs’ is een onzijdig woord, dus niet ‘ook als je’ m al lang hebt ‘, maar’ ook als je het al lang hebt’.

  3. gewoon weer abzockery van de roverheid
    ze zien weer n manier om je te naaien
    heeft niks met veiligheid te maken
    of je auto nu 2 of 3 ton weegt
    by die electro auto,s is de remweg gelijk of beter dan n gewone auto
    en er rijden steeds meer electro auto,s dus kassa voor de roverheid

      • Daar gaat weer geld wat kost dat weer de onsen als het geld maar opbreng
        Wat zijn de dieren maar stoelen van hard werken burgen en kom niet met die onzeg dat het voor de veiligheid
        Dat is alemaal niet waar het is weer geld wand ik zal julie vertellen om de 5 jaar moet ze elkeen op nieuwe op wand dat breng mooi veel geld voor de mafia

          • Ze hadden toch geld nodig voor de nieuw arsenaal,ik dat een van de ideeën om geld uitpersen van de arm ons( ondernemers ) kunnen wij geen bezwaar of iets dergelijks proberen om dit tegen te houden

          • Hij bedoeld ook roverheid.
            Snap je dat niet?
            Wie is nou de visstick…

          • Helemaal gelijk Theo geldklopperij het wordt hoe langer hoe gekker

        • Volgens Europa mag je vanaf 2025 al4250kg mogen rijden in verband met de camper te rijden maar Nederland wil het nog niet door geven an de rdw

          • 4250 kg in een klein autootje gepropt staat niet snel stil.
            Bij een korte invoeg of uitvoegstrook heb je iedere meter nodig
            Met trommelremmen moet je vol in de ankers om 2000.kg extra de uitvoegstrook niet door te schieten
            Ik heb die ervaring
            Was ik maar gewaarschuwd.

    • Wat ik bijzonder vind, nu mag het tijdelijk zonder certificaat, en deze mensen moeten alsnog dat certificaat halen. Zoiets als eerst een jaar zonder rijbewijs rijden maar ga dat dan toch maar halen.

  4. Volgens mij gaat het hier om regels omtrent het vervoer van goederen met een zware elektrische bestelwagen. Het gaat hier niet over politiek. De regels omtrent het gewicht zijn misschien wel ouder dan de mensen die hier politiek getint reageren. Regeren op een artikel moet gaan over de inhoud van het artikel. Er zijn echter mensen die dit niet begrepen hebben of bewust trollen. Stop met deze waanzin. En aan Topgear de tip om hier beter op te letten.

    • Misschien moeten mensen die binnen Nederland achter het stuur gaan zitten eerst beter moeten worden opgevoed.

      Iedereen heeft alleen maar haast. (Steeds meer hart patiënten)

      Van de week bij het invoegen werd ik weer via de vluchtstrook in gehaald. Helaas voor hem staat het op camera.

      Gedraag je toch eens in het verkeer. Kunnen de verzekeringen ook weer eens naar beneden.

    • Wat is het verschil als je rijd met een camper van 4000kg of een Electriche bus van 4000kg .
      Ik vind het raar dat je in de ene niet en in de andere wel met rijbewijs B mag rijden .
      Het is puur geldklopperij en verder niets .
      Ik heb een camper die tot 3500kg was,mijn vrouw en ik mochten er alle twee in rijden,nu is hij verhoogd naar 4250kg en mag ze in de zelfde camper niet meer rijden. Hoezo ??!!

  5. Ik dacht dat dit over rijbewijzen ging maar het lijkt hier meer op een dagopvang voor mensen met een hersenbeschadiging als ik die Wilders fanclub verhalen zo lees.

    Bij mensen die Wilders na al dat gepruts en die pure onkunde van Faber, van Madlener en van Agema, en na het laffe weglopen (2e keer) van die onbetrouwbare vriend van Poetin en Netanyahu nog steeds in alles verdedigen, kan je moeilijk zeggen dat die ze alle 24 in een kratje hebben.

          • Het wordt toch echt te gek voor woorden in dit land, regeltjes en maar betalen voor deze flauwekul.
            Mijn Opa ging van een klein Fiatje naar een prachtige Chevrolet, nou geen probleem hoor.
            De leverancier of de Dealer besteed al flink tijd aan de aflevering van een EV voertuig, tevens op verzoek van de klant gaat er iemand 20 minuten rijden met de klant als gewenning en service.
            A.U.B. TopGear, praat eens goed met Den Haag.

            Met vriendelijke groet, Rien Tech-Mager.

  6. Ik ben spijtig genoeg rij-instructeur categorie B
    Waarom spijtig?
    Omdat we in deze tijd helemaal opgefokt worden om in tijdspanne te presteren, dat merk ik duidelijk in het verkeer, het is niet relax om te rijden want iedereen moet snel ergens ter plaatse zijn… en diegene die toch nog als een bezetene idioot hard rijden waar dat de omstandigheden het echt niet toelaten hebben een mentaliteit probleem, egoïsme en domheid ten top. deel uitmaken van het verkeer is een samenspel waar je uit respect voor jezelf en jou passagiers tegenover de andere weggebruikers het “spel” zo correct mogelijk tracht te spelen. De rijstijl verraad de persoonlijkheid, een egoïstische weggebruiker is direct te herkennen. een voertuig besturen is een grote verantwoordelijkheid en dat wordt vergeten. Als bestuurder ben je verantwoordelijk voor jou eigen veiligheid en van jou passagiers maar vergeet niet dat je niet alleen bent op deze krankzinnige planeet. Vele autobestuurders snijden te kort voor een vrachtwagen of gewoonweg voor alles wat ze net ingehaald hebben,… dan denk ik … van wie hebben deze mensen in godsnaam rijles gekregen?! … echt frustrerend om dit zo vaak tegen te komen. Als je een ander voertuig inhaal moet je eerst kijken in jou rechter spiegel ( kijken of je het voertuig dat je inhaalt kan zien) dan richtingaanwijzer opzetten! dan binnenspiegel ( pas als je in jou achteruitkijkspiegel het ingehaald voertuig ziet heb je een veilige afstand ) ,…en nog eens kijken voordat je van rijstrook veranderd.
    De richtingaanwijzer tijdig opzetten heeft legio voordelen, .., je communiceert ook aan weggebruikers die je mogelijk niet gezien hebt en je laat tijdig weten wat je van plan bent… het is zeker niet pinken en afkappen…
    Om op de kwestie te komen van weer een cursus te moeten betalen zou ik eerder voorstander zijn de keuze over te laten aan de bestuurders in kwestie. Autofabrikanten zware elektrische voertuigen zouden dit ook gratis kunnen aanbieden voor nieuwe eigenaren,… afin,.. wie ben ik om hierover te beslissen.
    Waarom spijtig?
    Ik doe de job niet meer graag

    • Ik ben chauffeur Pierre,ik weet wat je bedoeld. Iedereen die zijn rijbewijs haalt voor personen auto zouden ze verplicht een les vracht auto moeten geven..
      Wij zijn altijd de lul,maar een btje begrip en weetheid zou heel veel uit maken.

      • Ik heb altijd geleerd idd om in je rechter buiten spiegel te kijken als je een vrachtwagen in wil halen en als je hem volledig ziet in je binnen spiegel dan pas naar rechts te gaan.
        Zodat je vrachtwagens afsnijd.
        Maar bij personen auto’s is mij alleen geleerd om in je rechter buiten spiegel te kijken en dan naar rechts te gaan.
        Omdat die kleiner zijn hoef je niet te wachten tot dat je die in je binnen spiegel ziet.
        Ik heb nu zoon 15 jaar mijn rijbewijs ik doe pressie wat mij geleerd is .
        En als een vrachtwagen inhaalde bvb en die wil er tussen geef ik een seintje dat ie er tussen kan want dan weet ie dat ik voldoende afstand hou dat ie er tussen past.
        En dan krijg ik ook altijd een leuk seintje terug met richting aan wijzers.
        Ik ben heel gelant in het verkeer.

        Maar wist niet dat je ook voor auto’s in je binnen spiegel moest kijken als je die voor bij bent en dan pas naar rechts want dat is mij zo niet geleerd maar kan daar nu dus rekening mee houden dat je dat dus zo moet doen.
        Want ja ik wil geen ongeluk op mijn geweten hebben.

          • Zover zitten ze nog niet ze weten nog maar juist dat ze ook een binnenspiegel in de wagen hebben 🤣🤣🤣

          • Ik heb bij Cakmak afgereden in Haarlem in 2007 en hij heeft het mij zeer zeker wel verteld!! De hele voorkant van de vrachtwagen moet zichtbaar zijn dan mag je pas terug, heb alleen de waarom nooit uitgelegd gekregen. Dus nu wel weer wat geleerd hier

        • Het gaat om een afstand tot je achterligger. Ik heb geleerd altijd het ingehaald in de achterspiegel te zien. Want met zijn voorkant in jouw achterspiegel, dan ben je hem sowieso voorbij. Zelf wordt ik regelmatig ingehaald die denken dat hun auto niets meer achter de hoofdsteun van de bestuurdersstoel heeft. En zo naar rechts gaan. Dat werkt niet en heeft me al paar keer moeten doen uitwijken naar de vluchtstrook.

      • Pierre,
        Helemaal mee eens niemand heeft meer geduld.
        Op de snelweg ook dan haal je in met 110 en dan nog gaan bumper kleven.
        Nou hebben ze bij mij pech want ik ga dan op mijn gemakt terug naaf de rechter baan.
        Nou dan moet je ze eens zien kijken.
        En ik heb lol🤣🤣🤣

        Maar dat van die bezorgers hou altijd mijn hart vast zls ik ze in ons dorp hoor scheuren.
        Zeker als er kinderen spelen of fietsen.

    • Doodzonde dat een rijinstructeur die het wel goed begrijpt geen zin meer heeft in z’n job.
      Ik ben vrachtwagen chauffeur en ben het 100% met je eens.
      Vooral door de mentaliteitsverandering in het verkeer deel ik jou mening dat het leuke van het rijden gewoon verdwenen is.
      Dit is deels onwetendheid en gebrek aan ervaring , maar meer nog de egoïstische asociale egocentrische houding van veel mensen.
      Een gebrek aan geduld en empathie maken het zelfs dat veel weggebruikers denken ook voor eigen rechter te mogen spelen en eigen verkeerswetten mogen gebruiken.
      Bijvoorbeeld brake checken heeft al levens gekost maar zie je ondanks de aandacht hieraan steeds meer voorkomen.
      Het verkeer begint voor vele hun eigen frontlinie te worden die met geweld verdedigd moet worden.
      Een zeer trieste verharding die niet alleen voor het verkeer geldt.

  7. Is het bekend wie de miljoenen azc vakantie gangers naar Nederland heeft gehaald,die oa super de luxe in vd valk wonen?
    En in onze huizen?

    • Ah, een racist in het eerste commentaar van dit artikel over rijbewijzen… knap werk Bromsnor. Je bent echt sneu

    • Ja een accu auto van bus rijden de eigenaar moet beetje extra belasting betalen plaats van deze extra gedoe voor het hele land straks die nodig hebt.

  8. Wat ik hier vooral gek aan vind is,
    dat eenmalig huren zonder ervaring geen probleem is
    en je zonder kennis zomaar verkeerd beladen mag gaan.
    Terwijl een zelfstandige met eigen bus en ervaring,
    eerst op cursus moet…

      • Op welke regering doel je? Die van wegloper Wilders?

        Die is inderdaad totaal onbetrouwbaar. Weglopen voor belangrijke besluiten is het slechtste wat ons land kan hebben. Nooit meer die laffe plucheplakker van een Wilders. Laffe hond!

        • Alle Rutte regeringen oftewel waar de VVD onderdeel van heeft uitgemaakt waren onbetrouwbaar en vooral dom. Allemaal ministers die totaal geen enkele kennis van zaken hebben.Hermans is een goed voorbeeld.D66 idem dito.

          • Het heeft niets met Wilders te maken. Wilders heeft allerlei voorstellen gedaan, maar dan heb je weer zo,n waardeloze nsc . Dit kan, dat mag niet, kan het grondwettelijk wel. En zeiken van af de eerste dag. Linkse partijen is 1 groot drama. Kijk maar naar de afgelopen 15 jaar. Maar ja die domme Nederlanders leren het nooit. Na afloop niet lopen piepen.

          • Wie de geschiedenis kent, weet dat de VVD, D66 en het CDA ooit ook weg zijn gelopen.
            Nu het om Wilders gaat is het land te klein.
            Wat betreft het artikel, het is diefstal.

          • Barry jij steunt Wilders en je noemt iemand anders onbetrouwbaar???? Hahahahahha wat een hypocriete clown ben je dan!!

            Als iemand onbetrouwbaar is dan is het wel die weglopende geblondeerde poedel van Putin.

          • Die cursus is weer een bedenksel om geld binnen te harken om de weggooi put te dempen.

          • Het is grappig dat die PVVers blind zijn als het gaat om laffe Wilders die nooit verantwoordelijkheid durft te nemen (maar wel al 25 jaar lang een vorstelijk salaris opstrijkt zonder daar iets voor te doen) en de pure onkunde van ministers Faber, Madlener en Agema, maar nu alles en iedereen daar de schuld voor geven.

            Het klinkt als iemand die door rood rijdt en dan de stoplichten de schuld geeft van de boete. Misschien kunnen ze beter in de spiegel kijken. Of nog beter: weer onder hun steen kruipen.

          • Kleys, wilders wil voor jouw kinderen een huis berijkbaar houden domme knuffelaar. De overige partijen hebben alleen tegengewerkt en getraineerd

        • Aan de heren die wilders een laffe wegloper vinden: stel je voor dat Ajax kampioen van NL wordt. En dat vervolgens helmondsport en dordrecht bepalen waar en tegen wie Ajax het komende jaar speelt, én dat zij bepalen hoeveel geld ermee gemoeid is en aan wie dat toekomt. En o wee als Ajax dan gaat zeuren. Dan wijzen alle ‘democratische’ vingertjes naar Ajax.
          Zo raar dan hè, dat Ajax uit de competitie stapt.
          Jullie ‘heren’ benoemen dan het Ajax tot weglopers/opgevers/lafaards.

          • Ajax wil het beste zijn. Wil de Champions League winnen.

            Wilders is derde-klasse amateur met Russische voorkeuren. Hij is FC Atom Novovoronezh.

            De enige overeenkomst is dat beide met een bal op het veld staan. Voor de rest kunnen de verschillen niet groter zijn.

  9. De Nationaal Coordinator voor Terrorisme en Veiligheid gaf afgelopen week al aan dat met de NAVO top én nieuwe verkiezingen op komst we waarschijnlijk een golf van buitenlandse beïnvloeding zouden zien. Beïnvloeding die er vooral op uit is om met desinformatie onrust te stoken zodat mensen negatief naar de NAVO en de overheid kijken.

    Als je dan ziet wat voor een reacties hier steeds van allerlei anti-figuren voorbij komen bij elk denkbaar artikel, dan is duidelijk dat dit al aan de gang is.

    De vraag is natuurlijk waarom Topgear hier niets aan doet. Niet alleen gaat het niveau door het putje maar bij desinformatie is niet ingrijpen hetzelfde als het ondersteunen. Is dat werkelijk wat de redactie hier wil? Bijdragen aan de hybride oorlogsvoering van landen als China en Rusland?

        • Oh dus desinformatie verspreiden mag wel, maar terecht kritisch zijn op de grootste politieke lafbek uit de Nederlandse geschiedenis -die geblondeerde h03r van Poetin- mag van jullie enge clubje niet.

          Hoe hypocriet kan je zijn. Maar goed, dat is precies zoals wegloper Geert zelf ook is.

      • Dus als ik het goed begrijp dat als ik een auto huur boven de 3.500 kg kan dat gewoon met rijbewijs B er
        Is dus geen onderscheid wat voor auto dat geld natuurlijk voor alle voertuigen wat je huurt

  10. Wij doen dat voor de veiligheid voor ons maar ook die van jullie je moet eens weten dat alle automobilisten toch ff voorbij die vrachtwagen moeten want ze zijn zo langzaam maar wat ze allemaal vergeten door die achterlijk hand delingen moeten wij weer remmen of andere handelingen om een ongeluk te verkomen. Ik zou zeggen geef liever een cursus voor een paar uur op de vrachtwagen voor alle B chauffeurs dan kan je ervaren hoe het is om met 20 ton te rijden dan krijg je wel respect voor ons

    • Is vica versa.. genoeg vrachtwagenchauffeurs die achterlijke inhaalacties uitvoeren. Tijdens het rijden bezig zijn met andere dingen, of gewoon schijt hebben aan regels.. overal in t verkeer vind je eikels, en respect moet je verdienen, niet eisen!

    • Dit geld ook anders om hoe vaak.niet.een vrachtauto bij een rotonde.op rijdt vlak voor een personenwagen, of gaat in halen op de snelweg en deze.chauffeurs hebben wel een cursus gehad

      • Ik had laatst zo’n tractor ‘chauffeur’. Die gast zag me notabene aankomen en wat denk je…gooit z’n tractor ervoor. Dacht zeker dat ik pipi langkous was. Deze pipi langkous haalde meneer ‘de chauffeur’ in en zette ‘m stil voor ze neus. Doe dan nog maar es stoer.
        Maar nee, toen kon chauffeurtje ineens wel 50 meter afstand houden. Zielig figuur.

  11. Net terug uit Griekenland. Prachtig voor een vakantie. Maar ben blij weer terug te kunnen naar Nederland. Minder regels of handhaving hier. Iedereen zonder helm op motoren. Auto’s die slecht en niet onderhouden zijn net als de wegen. Huizen in slechte staat en afval en plastic overal in de natuur en vermoedelijk een economie die niet toereikend is dit te ondervangen. Schijnt dat er op je oude dag ook niet echt een leuk pensioen of AOW is.

    • Ohw, gelukkig, weer €350.
      Ondernemers zijn al op enorme kosten gejaagd door ze in zo een electrisch k.t busje te dwingen.
      Waarvan het aantal haalbare km nooit behaald wordt omdat die uit gaat van ideale weersomstandigheden en een lege wagen. In de praktijk mag je blij zijn als je op 1 locatie kunt werken. En dan ook nog eens een cursus door de strot duwen. Kotsmisselijk van deze waanzin

  12. Dat dacht ik wel dat het ingetrokken moest worden en het vervolgens weer geld op moet leveren. Straks moet ik bij een zware boodschap op het toilet milieu heffing betalen. Waar gaat het heen met dit land, wat moeten ze je leren op die cursus omdat je auto wat zwaarder is. Wat een vervelend land wordt dit. Overal worden baantjes voor gecreëerd. Geen wonder dat mensen naar het buitenland vertrekken, ze zijn al die regelgevingen zat.

    • Yup, hier gaat de woning binnenkort ook in de verkoop en daarna verkassen we naar een tropisch eiland!!! Van regelgeving hebben ze daar wel gehoord, handhaving erop is er amper!! De Nederlandse popos zouden daar heel de dag met een stijf pikkie rondlopen door alle boetes die ze dan mogen (en zullen) uitschrijven!

      • Succes en veel geluk daar!
        Vergeet niet om je zorgverzekering, AOW en pensioen voor daarginds goed te regelen. Tja…regelgeving hè! 😉

          • Net een woning gekocht in NL, al met de gedachten de volgende in het buitenland te kopen! Dus uiteindelijk te verkassen. Inderdaad belastingtechnisch het land verlaten, voordat de ”regel ” belasting betalen in het buitenland ingaat! ookal woon je niet meer in NL. Alles is voor bedacht om net een leuk salaris te hebben maar toch ook einde van de maand alles uit te moeten geven aan verplichtingen. Dusdanig afhankelijk te moeten zijn van het salaris, dus in de box ‘niet fysieke gevangeniss’ blijft

          • Oké, ga maar lekker naar het buitenland, weer minder mensen die zeuren. Idd in het buitenland hebben ze geen regels, koekwous!!!!

          • Luister Mark, betaal je veel, heb je ook veel!
            Alles een beetje verdelen helpt in een fijne wereld!

          • Heerlijk dat jullie allemaal vertrekken naar het buitenland.
            Wordt het toch nog gezellig in ons prachtig land.
            Vele weten alles beter maar presteren niks zie Geertje W.

        • Vind het niet meer dan normaal.
          Gaat ook over ass druk / remweg / voertuig handeling.
          Maximaal beladen en dan op de snelweg bumpertje bumpertje rijden is nogal waanzin..
          Erger me ook kapot aan de vrachtwagens die op de snelweg nog geen 15 meter afstand houden van elkaar. Dit ivm invoegen en uitvoegen.
          Verder zie je onder andere in België,
          Daar komt het zeer veel voor, verboden voor boven de 3500 kg.

          • Inderdaad regels moeten er zijn dat is beleid, vele staan in de rij voor naar onze landen te komen en de andere veel geluk maar kom niet klagen en vooral een flink pak geld meenemen of je vergunningen komen daar dan ook niet in orde

          • Wij doen dat voor de veiligheid voor ons maar ook die van jullie je moet eens weten dat alle automobilisten toch ff voorbij die vrachtwagen moeten want ze zijn zo langzaam maar wat ze allemaal vergeten door die achterlijk hand delingen moeten wij weer remmen of andere handelingen om een ongeluk te verkomen. Ik zou zeggen geef liever een cursus voor een paar uur op de vrachtwagen voor alle B chauffeurs dan kan je ervaren hoe het is om met 20 ton te rijden dan krijg je wel respect voor ons

        • Hoe bedoel je framen. Sinds Rutte 2 is links niet meer in het kabinet vertegenwoordigd en alle maatregelen worden bestempeld als links. Beste lieve rechtse stemmers, dit land is geworden als het is door jarenlang m.n. ‘rechts liberaal VVD beleid’. Vooral VVD blijven stemmen en links lekker framen dan schieten we enorm op.

          • Het werd betiteld als rechts.
            Maar was natuurlijk zo links als wat.
            Zeker als je ziet wat er uit het beleid van al die Rutte kabinetten is voortgekomen

          • Jij snapt er heel weinig van.

            In alle belangrijke internationale vergelijkingen, o.a. onderwijs, zorg en veiligheid, is Nederland er in de periode Rutte op vooruit gegaan ten opzichte van andere landen om ons heen. In al die zaken staan we wereldwijd top 5. Tegelijkertijd zijn de overheidsfinanciën in die periode een heel stuk beter geworden, waar Nederland nog tientallen jaren voordeel van zal hebben. Objectief gezien een knappe prestatie. Het is eigenlijk heel vreemd dat het sentiment zo verschilt van de feiten, al was dat bij Paars ook zo. Dat zijn objectief gezien de beste kabinetten die Nederland na WOII gehad heeft.

            Uiteraard waren de kabinetten Rutte niet links, maar rechts. Dat zou ook niet uit mogen maken voor hoe je ze beoordeelt. Iedereen die iets van politiek weet, snapt ook dat de PVV helemaal niet rechts is. Die stemmen altijd met de SP en PvdD mee, behalve als het om asielzoekers gaat of wanneer ze opdrachten van Poetin moeten volgen.

    • Ik mag er vanuit gaan dat als je rijbewijs C hebt, dat je dan niet aan deze onzin mee hoeft te doen?
      Weet iemand dat?

        • Als jonge mensen 16jaar (TRACTOR ) en dan een grote kar of een grasmaaier met een hoger gewicht mogen rijden dan begrijp ik dit verhaal helemaal niet

          • Snap er ook niks meer van , alleen dat ze geld moeten hebben

          • Wat ik niet begrijp is waarom een accu van een electrische auto valt onder laadvermogen. De accu is toch een geintegreerd onderdeel van de auto zelf? Onder laadvermogen versta ik het gewicht van de losse lading die je vervoert. Of zie ik dat nu verkeerd.

          • Geen idee, ik heb alles van A tot E, ook C1 dat gaat van 3500 tot 7500 kg dus ziu ik geen last hebben

      • Wanneer gaan de mensen er is iets aan doen. Het moet allemaal geld kosten wij moeten dringend de boel plat leggen en niet voor 1 dag eh een week of twee ze zullen dan wel anders piepen zalle wij zijn precies melk koeien

          • Als het maar geld kost en ze boetes kunnen uitdelen bah bah bah massaal is opstaan en heel de boel platgooien kijken of ze dan nog van deze mafia praktijken doen

          • Gewoon even kijken hoe ze dit in Frankrijk doen,daar donderen ze de boel net zo makkelijk plat,het wordt hoogtijd dat wij hier hetzelfde gaan doen,we glijden snel af naar een derde wereld land.

          • Je hebt gelijk en dan aan de grens ook even blokkeren hierbin nederland plukken ze van de man met de boerenkiel
            Alles wat er in deze regering zit heeft niet in de gaten wat de voor ouders van ons hebben opgebouwd wordt wordt naaar de kloten gemaakt … regering hier

          • Nederlanders zijn veel te braaf , ze volgen alles op wat de overheid opdraagt

      • regels, regeles, regels en maar betalen en betalen! we gaan kapot in dit land en moeten inderdaad het land dan maar een keer voor langere tijd plat leggen
        Bertje

        • We moeten inderdaad overal (meer) voor gaan betalen, je zou zeggen dan is het ook perfect geregeld. Helaas is dat in ons land niet het geval, het lijkt erop dat het slechter wordt. Men wil minder werken, meer verdienen en ja dat gaat niet. We moeten weer terug naar af, normale regels (de helft kan weg) en normale lonen. De gekte kost ons de kop!

  13. Dat is toch ook met LZV voertuigen. Moet je ook eerst voor op cursus, terwijl exceptioneel transport zo mag. En dat kan behoorlijk groot en zwaar zijn.

      • Dat is toch allemaal flauwe kul. Mijn auto van nu heeft het dubbele gewicht dan mijn auto in de jaren 90.
        Het rijdt veel eenvoudiger en veiliger.
        Daarbij hebben auto’s met de accu in de bodem een veel lager zwaartepunt, waardoor ze veel stabiler rijden. Waar is die cursus nu eigenlijk voor?

        • Hoe meer gewicht hoe gevaarlijker het rijden word. Daarom moet je voor een vrachtwagen een zwaarder rijbewijs hebben . Voor veel campers moet je zelfs CE hebben. Andere CIE

          • Maar wie wordt hier weer door de overheid genaaid?
            Eerst die E busjes aan laten schaffen, want het is toch ” zo goed voor het milieu hè!” En als er dan genoeg verkocht zijn naaien ze degene die hem gekocht hebben. Ik denk met name heel veel zzpers

          • We gaan hetzelfde gat in als met Zonnepaneel bezitters
            Eerst de hemel inprijzen, als je dan je spaarcenten daar insteekt, en daar zijn er genoeg van. Afschieten.

        • Die is om de staatskas te spekken. Net als APK voor de motor, en een kenteken voor op de elektrische step. En misschien in de toekomst voor het inademen van zuurstof…

          • Die elektrische rotzooi is zoal levensgevaarlijk ze kunnen zomaar exploderen en voor t millieu zijn ze ook levensgevaarlijk laat je niks wijsmaken dat mooie rijbereik klopt helemaal niet daar wordt gelogen

          • Dit is typisch baantjes creëren en staatskas spekken en wie gaat dit weer handhaven?

  14. Dat is toch ook het geval wanneer je een ongeremde aanhangwagen trekt. Heb je ook een langere remweg die je zonder cursus mag rijden.
    Dus flauwekul regeling en cursus. Met normaal rijvaardigheid en verkeers inzicht dus anticiperen ben je er al. En dat is volgens mij niet te leren.

        • Met je eens ze ruiken weer geld was met het chauffeurs diploma eender snel maar code 95 invoeren en kassa om de 5 jaar cursus volgen kosten ongv 250 per cursus je moet 5 dagen cursus volgen dus ook kassa

        • Ik ben in het bezit an alle gangbare rijbewijzen, recent herkeurd door CBR van A tot en met CiE met chauffeurspas en code 95 geldig tot 2029!!
          De wetgeving voor een elektrisch busje is zwaar gestoord!!!

    • Normale rijvaardigheid? Daar zit ‘m nu juist het probleem.
      Door medische beperking rij ik brommobiel, al vier jaar. Word wel eens ingehaald door vrachtwagens, die tot nu toe altijd een veilige volgafstand laten tot inhalen mogelijk is of ik veilig aan de kant kan, en bij het inhalen voldoende ruimte geven.

      Als de beroepschauffeur met een voertuig van 16 meter en een tijdschema het kan, waarom Dick in z’n BMW en Karen in d’r wrak van een peugeotje dan niet? Waarom moeten die altijd afsnijden, met 2km vrij baan zitten bumperkleven tot de enige tegenligger opdaagt die je op die weg ziet, om dan pas met alle geweld voorbij te willen? Je hebt alle gelegenheid gehad!

      En ja, goedkope auto’s doen het echt ook.

  15. Ik mag met mij BE rijbewijs met een schotelcombinatie rijden die geladen is met meer dan 8 ton. Voor een busje van 4250 kg zou ik nu een cursus moeten volgen? Europa heeft ern nieuwe rijbewijsnorm aangenomen waarin het rijbewijs opgewaardeerd wordt tot 4250 kg. Elk land moet dit zelf invieren/aanpassen in de regelgeving. Vooruilopend daarop hebben onze ambtenaren weer iets onzinning bedacht dat de burger geld en tijd kost.

  16. Net als een cursus van 350 euro iets veranderd aan het rijgedrag van de heren die nu met een busjes rijden bij voorbeeld Post.nl, Dpd, DHL en al die andere zogenaamde coureurs met een bedrijfs busje

    • Ok net als code 95 voor een beroep chauffeur
      ADR verlenging beroep chauffeur
      Gewoon geld uit de zakken kloppen ben zelf 40 jaar internationaal chauffeur geweest komt er een of andere halve zool naast je zitten om te vertellen wat jij moet doen

    • Zo is dan ik heb een rijbewijs met een tractor rijbewijs van pakweg 30ton hoe rjim je dat het is alleen maar om het geld dick

      • Weer een onzinnige regel erbij, chauffeur die al jaren met busjes rijd moet op cursus, maar de incidentele rijders, die niet eens achteruit kunnen rijden met een auto laat staan met een aanhanger die mogen wel met zwaardere bus rijden, Kortom alsje ervaren bent moet je op cursus en de prutsers niet vast bedacht door prutsers op ministerie

        • Geldklopperij is het zeker. Zo ook het hele “zeroemissiezonegedoe” de moderne auto stoot nagenoeg niets uit. Een elektrisch hok heeft een enorme “voetafdruk” als het om lifecycle gaat. Accu’s zijn echt niet zo milieu vriendelijk. De halve wereld moet er voor omgeploegd worden om de grondstoffen te delven. Dat is ff goed…… de burger kan het allemaal ophoesten. Weg ermee

  17. Je spreekt voor iedere vrachtwagen chauffeur?
    Zou zeggen even wat nuanceren wat in jullie vak zijn ook erbarmelijk slechte rijders hoor!
    Overigens is het wel een goede zaak!

    • 50 reacties, … ‘ k Hield al snel op met lezen. Het onderwerp accu / batterijen… . ‘ t Wordt metterdag telkens erger. Het veranderd niets aan je rijbewijs. En de chauffeur die voelt vast het verschil bij het rijden ? …’t gewicht, wat ze allemaal niet verzinnen. Het rijden van een wagen, bus , bestelbus, vrachtwagen … tja jaja , de lengte , de hoogte , de breedte … een zware batterij , … Euh, hoe valt het te rijmen ? Een chauffeur voelt heus niet dat verschil. Gegroet, vechtend politiek en burgerlijke Nederland.

      • Ik rij weleens met een bus waarvoor je eerst een C rijbewijs of een B rijbewijs van minimaal 2 jaar oud en een ontheffing nodig had. Die wagens zouden met de huidige regeling ook gewoon bedrijfswagen kentekens kunnen hebben. Helaas laat mijn werkgever ze niet herkeuren voor een V kenteken, als dat al mogelijk is. Deze wagens zijn makkelijker te besturen dan een Opel Kadett. Rare regeling.

  18. Hoe corrupt is dit nu weer.
    Hebbe ze iets niet gevonden om geld uit onze zakken te jagen.
    Of dat wij nu niet meer kunnen rijden ook al zijn die wagens zwaarder?

  19. Inmiddels zijn alle houten bureaus voor ambtenaren vervangen door metalen, hout werkt teveel, en nog helpt het niet. Binnenkort komt er adembelasting en iedereen die hard loopt of sport moet extra belasting betalen. Ik heb al 60 jaar een rijbewijs en nog steeds rijden alle busjes te hard, dat dan weer wel, maar het zal wel aan de busjes liggen.

      • Het is jammer dat iemand die elke dag op de pen zit te bijten nu weer komt met zoon nu regel en het kost idd weer geld daar gaat het hun gewoon om jammer dat daar nieumand iets aan kan doen in Frankrijk leggen ze gewoon alles plat maar in Nederland pikken we maar gewoon alles wat ze bedenken we moeten er gewoon tegen in gaan en dit niet meer pikken al die regeltjes wat ze maar gewoon vinden daar in Den Haag.

  20. Beroepschauffeur hier.
    Als je het mij vraagt, mag iedereen die een ijbewijs bezit, wel een keer op herhaling, en of een opfriscursus volgen.
    als dan niet met certificaat, of logisch gevolg, dat je een zwaardere auto mag besturen.
    Het rijgedrag op Nederlandse wegen, is echt, Erbarmelijk slecht te noemen.
    Voorbeelden kennen we allemaal ,dus zal jullie er niet mee lastig vallen,echter wel het gevolg ervqn.
    Ik en andere Chauffeurs, zijn het zo beu, dat vele overwegen om een ander vak te zoeken.
    want Trucker zijn, met die iediote coureurs in witte busjes/bedrijfsbusjes op de weg. is echt geen lolletje meer.
    dus die cursus is ZWAAR nodig.
    iederen die beweerd van niet, in niet vakkundig, maar onkundig.

    • Helemaal mee eens. Eigenlijk zouden we verplicht om de tien jaar op cursus moeten.
      Ik meld me gelijk aan.
      Groetjes,
      Dirk Jan van Eijk
      Zierikzee

      • Mee eens sommige kunnen zich niet eens meer aan de regels houden .waar je voorrang hebt word er geen voorrang gegeven en een links en rechts knipperlicht bestaat er ook al niet meer om te gebruiken .en als je er dan wat van zegt .kan je een middelvinger krijgen

    • Jullie vrachtwagen chauffeurs zijn alleen maar aan het drukken probeer eerst zelf genoeg afstand te houden jullie zijn de grootste idioten op de weg

      • Moet je maar gaf geven

        Hoe kan een 40.000 kilo sneller optrekken dan een personen auto van 1500 kg

        • Het zou wel schelen als sommige chauffeurs (er zijn er die zich wel aan de regels houden, net als bij bedrijfsbusjes) de verkeersborden (inhaalverbod) en snelheidslimiet meer zouden respecteren.

          • @Tjeerd, ga jij maar eens met zo’n grote jongen tussen al die krioelende mieren rijden die hun rijbewijs bij een pak boter hebben gekregen.

          • Ik weet niet maar er zijn genoeg container boeren
            Die de snelheidsbegrenser eraf gehaald hebben en met 30ton over de linkerbaan komen denderen om nog weer in ritje te pakken op de maasvlakte gek hoor

          • Als je al b-c-e hebt, krijgen ‘wij’ als beroeps chauffeur die c1 dan gratis?

    • Ach, all ambtenaren die zulks verzinnen moeten eigenlijk op cursus. Ze kunnen dit bij mij doen voor de schapoelijke prijs van € 5000,00.

    • Een zwaardere auto heeft nu eenmaal een grotere impact als die op een ander voertuig, fietser of voetganger botst. Door het hogere gewicht is er ook een langere remweg en dat vereist meer inzicht en anticiperen op ander verkeer. Dus goed dat er een cursus is om daarmee om te gaan.

      • Dat is toch ook het geval wanneer je een ongeremde aanhangwagen trekt. Heb je ook een langere remweg die je zonder cursus mag rijden.
        Dus flauwekul regeling en cursus. Met normaal rijvaardigheid en verkeers inzicht dus anticiperen ben je er al. En dat is volgens mij niet te leren.

    • Na mijn weten mag je als koerier gewoon een elektrische bus tot 4250 besturen als je rijbewijs b langer dan 2 jaar heb en alleen als het om goederen vervoerbus gaat en je een bedrijf cursus daar over heb gedaan.Als elke koerier het zelf moet betalen denk dat er geen enkele pakjes meer aankomen 🤣

  21. NEDERLANDSE POLITICI DE SMERIGSTE VAN DE HELE WERELD SMERIGSTE LAND GEWORDEN DOOR DEZE POLITICI
    WALGELIJK NEDERLAND, ZODRA HET KAN BEN IK WEG HIER
    DIT ROTLAND GAAT KAPOT, IS HET AL,DOOR IMMIGRANTEN EN DEZE POLITICI, een vreselijke Turkse van justitie een bezopen boerin en die slijmbal van timmerman deporteren allemaal direct

  22. Het is gewoon kolder het gaat alleen maar om geld laat degene die dat bedenkt zelf maar eens naar een psychiater gaan en hem alleen een wandel vergunning geven totaal kolder maar ja dat is Nederland

  23. Hoe gaat dat dan in zijn werk voor mensen met een Nederlands rijbewijs die in het buitenland wonen? Rij nu in spanje met een electrische bus. Moet ik dan eerst een cursus in Nederland gaan volgen om in spanje te mogen rijden?
    Lekker duidelijk allemaal.

    • Typisch Hollands gelijk een cursus alsof we niet meer kunnen rijden met die kilos meer
      Net zoiets als de apk was in duitsland normaal 1x per twee jaar
      Wij doen het na en moeten elk jaar keuren.
      Vermoeiend en geldklopperij noem.ik het

  24. Marinus, jij hebt zeker liever een flink aantal dodelijk ongelukken op de weg als dat men voor een cursus betaald voor de veiligheid.

        • Er is 1 oplossing,Geen elek.Bus aanschaffen,met het zgn milieu vriendelijke imago,wat zowieso op de hoop kan,het is echt weer Ned.het beste jongetje v/d klas,(lik me reet😡😡)

    • Flikker toch op John B
      Dit is pure diefstal , van de regering
      Ze hebben hier der mond vol van veiligheid , enn halen tal loze asielzoekers binnen die verkrachten en inbreken en moorden . Pas nog kunnen lezen bij dat meisje , en de vader wordt opgepakt.
      Zijn de rijscholen hier wel bevoegd voor ,hebben die hier voor wel een geldige cursus voor gedaan ,

      • Rij instructeurs moeten elke 5 jaar 5 dg bijscholing doen.
        Ik zie veel bestelbusjes vaak te dicht op een andere weggebruiker rijden: alsof ze er overheen willen vliegen,
        Zeer gevaarlijk!!! Voor wie dat geld is een cursus heel verstandig.
        En zoals altijd moeten de goeien onder de kwade lijden;
        Ongeacht waar je vandaan komt.

    • Poepie wat een held ben je… Ik heb al 30+ jaar mijn rijbewijs en 0 ongelukken… Wees gewoon eerlijk deze cursus stelt geen F@# voor en is niets anders dan geld klopperij. Gewoon in het huidige les programma meenemen en niets aan de hand
      Vergelijk de auto’s van 30 jaar geleden met de huidige auto’s daar was ook geen nieuwe cursus voor nodig. In mijn ogen BS….

  25. Deze maatregel kan dan ook mooi gaan gelden voor campers. Hoeven we niet te wachten op de Europese regelgeving voor campers zwaarder dan 3500 kg. Deze is weliswaar “in de maak” maar de invoering kan nog even duren

      • Nee, natuurlijk niet. Een C- rijbewijs betekent dat je bevoegd bent om voertuigen zwaarder dan 3500 kg te besturen.
        Echter, doe je dat beroepsmatig, dan dan moet wel code 95 op je rijbewijs hebben. En om die te halen moet je wel op cursus. En wel 5 keer 7 uur bij een erkende rijschool.

        • Laat alle instructeurs maar een cursus gaan volgen dan kunnen die het goed overbrengen. Misschien kan SBS er nog een programma over maken ( de betere chauffeur van Nederland) hebben weer een programma met onzin! En het geld klots toch al tegen de plinten omhoog. !!

      • Vaak wordt er bij penetratie wel een condoom gebruikt, maar bij oraal seksueel contact geven swingers aan vaak geen bescherming te gebruiken. Ook van oraal seksueel contact kan je een soa oplopen. Chlamydia en Gonorroe zijn de meest voorkomende soa’s in Nederland en kunnen via oraal contact worden opgelopen.Vaak wordt er bij penetratie wel een condoom gebruikt, maar bij oraal seksueel contact geven swingers aan vaak geen bescherming te gebruiken. Ook van oraal seksueel contact kan je een soa oplopen. Chlamydia en Gonorroe zijn de meest voorkomende soa’s in Nederland en kunnen via oraal contact worden opgelopen.Vaak wordt er bij penetratie wel een condoom gebruikt, maar bij oraal seksueel contact geven swingers aan vaak geen bescherming te gebruiken. Ook van oraal seksueel contact kan je een soa oplopen. Chlamydia en Gonorroe zioeps@@oeps@@jn de meest voorkomende soa’s in Nederland en kunnen via oraal contact worden opgelopen.

    • Marinus, jij hebt zeker liever een flink aantal dodelijk ongelukken op de weg als dat men voor een cursus betaald voor de veiligheid.

      • Dan vraag ik me af of het opleidingsinstituut auto een financiële injectie nodig heeft.
        Kolderachtig gedrag van een instituut dat al jaren achterloopt met de normale examens.

        • Alles draait om geld in dit land. Ziek land geworden werkzoeken voor onnozele en er zijn al geen mensen genoeg duss

        • Waarschijnlijk zijn er een beetje teveel mensen in Nederland die een Rijbewijs willen halen en zeker het aantal mensen, dat meerdere keren examen moeten doen hakt er in natuurlijk.

    • Eigenlijk veranderd er dus aan je rijbewijs helemaal niks. Tot 3500kg je B en daarboven C1 of C.
      Niks nieuws dus…
      Alleen die eco bakken zijn te zwaar voor normaal gebruik! Maar die hadden we kunnen zien aankomen. Hadden we maar waterstof moeten kiezen ipv die accu’s.

      • Niemand verbied het je een waterstof bus te kopen. Ik weet niet waar je de grote tanks daarvoor wilt laten in een bus, maar dat is jouw probleem. Kost ook heel wat meer dan die 350 euro voor deze cursus. Een Toyota Mirai weegt meer dan een Tesla model 3 en heeft een veel kleinere kofferbak. En kost bijna het dubbele. Maar de overheid verplicht niemand om een EV te nemen ipv een waterstof auto. De keuze is geheel aan jou.

  26. Ik heb van een vrachtwagenchauffeur gehoord dat als je een voertuig rijdt van meer dan 3500kg, je niet harder dan 80km/u mag rijden. Geld dat ook in bovenstaande voorbeeld van een zwaare electrische bus?

    • Klopt. Sterker nog, dan zit er een begrenzer op. En rij je er beroepsmatig op dan moet er ook een tachograaf in zitten. En de bestuurder moet een chauffeurspas hebben die je dus bij elke rit in de tachograaf moet stoppen.

      • NEDERLANDSE POLITICI DE SMERIGSTE VAN DE HELE WERELD SMERIGSTE LAND GEWORDEN DOOR DEZE POLITICI
        WALGELIJK NEDERLAND, ZODRA HET KAN BEN IK WEG HIER
        DIT ROTLAND GAAT KAPOT, IS HET AL,DOOR IMMIGRANTEN EN DEZE POLITICI, een vreselijke Turkse van justitie een bezopen boerin en die slijmbal van timmerman deporteren allemaal direct

      • Als koerier van ev busje heb je geen tachograaf nodig als je binnen een straal van 100 km gaat bezorgen je mag zelfs op de rijbanen rijden die bestemd zijn voor vrachtwagens maar geld natuurlijk ook voor de verboden voor vrachtwagens zoals een inhaalverbod voor vrachtwagens.Maar ik heb dan alleen ev bussen uitsluitend voor goederen dus geen personen of iets dergelijks.

    • Ja maar moeten wij die een vrachtwagenrijbewijs hebben ook dan deze cursus doen? Nee toch of is het geldklopperij en moeten wij deze cursus ook gaan volgen.

    • Als koerier van ev busje heb je geen tachograaf nodig als je binnen een straal van 100 km gaat bezorgen je mag zelfs op de rijbanen rijden die bestemd zijn voor vrachtwagens maar geld natuurlijk ook voor de verboden voor vrachtwagens zoals een inhaalverbod voor vrachtwagens.Maar ik heb dan alleen ev bussen uitsluitend voor goederen dus geen personen of iets dergelijks.

      • In antwoord op @kees: De laffe honden zitten nog steeds in het kabinet. Te bang om tegen het ambtenarenapparaat in te gaan die voordat dit kabinet was aangetreden al zeiden dat zij zand in de radertjes zouden gaan gooien om asiel maatregelen te dwarsbomen. De zgn. rechtsstaat moest beschermd worden. Reeel blijven graag en de waarheid vertellen in plaats van iemand de schuld geven die door alle partijen en instanties wordt dwarsgezeten

    • Hoe gaat dat dan in zijn werk voor mensen met een Nederlands rijbewijs die in het buitenland wonen? Rijbewijs nu in spanje met een electrische bus. Moet ik dan eerst een cursus in Nederland gaan volgen om in spanje te mogen rijden?
      Lekker duidelijk allemaal.

      • Nee je moet je bus aan je vrouw verkopen en terug huren, je moet compleet géén rij ervaring hebben en als eeb kloot viool rijden omdat je voor het eerst in je leven in A:Groot voertuig tijd.
        B: totaal géén ervaring erin hebt.
        C. Je een gekocht rijbewijs hebt uit een ander land.
        D. Je hebt gewonnen als je één of meerdere van deze drie punten in je bezit hebt.

        Asiel zoekerers handelen in drug kopen dure auto’s krijgen een prive parkeerplaats en eten van de staat.
        En als ze ergens te lang op moeten wachten krijgen ze schrikbare hoge vergoedingen niet te vergeten als ze weggaan krijgen ze een premie mee. Als ik nu naar Spanje wil emigreren moet ik 5 jaar betalen aan de Nederlandse staat… als je één dag te laat bent krijg je een boete. Oja ben je een ondernemer heb je 100 man in dienst maar je hebt een corona schuld van 20.000 een je kan het niet betalen. Laten ze je liever failliet gaan en geven ze de mensen liever een uitkering.. dat noemen de regeringsleiders.

        • Wat een flauwekul deze actie. Rijscholen weer helemaal aan het binnenlopen..

          Niks: als je je schulden niet kunt betalen als ondernemer dan gaat iedereen uiteindelijk failliet. Misschien handig; tref een afbetalingsregeling en als je niet levensvatbaar bent als ondernemer dan ga je exit…

Laat een antwoord achter aan Joop Reactie annuleren

(verplicht)

Meer van TopGear