
TopGear stapt net uit de nieuwe Dacia Jogger. In ons komende nummer (24 februari in de winkel) lees je ons volledige testverslag; nu alvast de highlights.
Testobject: Dacia Jogger
Uitvoering: TCe 110 Extreme
Locatie: omgeving Nice
Weersomstandigheden: droog, zonnig, 14 graden
Wat hebben we hier, een Sandero-stationwagen?
Niet helemaal. De Dacia Jogger, min of meer de opvolger van de Lodgy en de Logan MCV, heeft inderdaad dezelfde basis (en neus) als de Sandero Stepway. Maar hij heeft een (flink) langere wielbasis en een zichtbaar verhoogd dak. Het resultaat is niet het meest elegante design ooit, maar dat doet er niet toe. Deze auto draait maar om twee dingen: praktisch nut en betaalbaarheid.
Hoe praktisch en betaalbaar is ie dan?
Nou: er passen zeven mensen in. Zeven echte mensen, met lichaamslengte, hoofden en benen. Een middellange volwassen kerel zit op de derde zitrij van deze auto beter dan op de tweede van menig andere compacte auto. En dat voor prijzen die in Nederland net boven de 20.000 euro beginnen (19 mille als je die derde zitrij niet wilt). In een tijd waarin je voor een Polo met wat opties al 25k moet lappen.
Wat krijg je verder voor je centen?
Een beproefd turbomotortje van Renault, op benzine of benzine/LPG (een hybride volgt in 2023). Infotainment die naar keuze bestaat uit een houder voor je eigen telefoon, een scherm met Apple/Android of een scherm met alles ingebouwd. Automatische led-verlichting met een stoer dagrijpatroontje. En op de topversie (maximaal 23 mille) gewoon automatische airco, keyless go en een achteruitrijcamera. Echt niet verkeerd.
Hoe rijdt de Dacia Jogger?
Old-school, om het maar zo te zeggen. Simpele ophanging en ballonbanden zorgen dat ie in bochten helt als een Renault 4, al komen drempels en richels juist hard door. De gevoelloze besturing vereist net wat meer uitslag dan je van moderne auto’s gewend bent. Koppeling en remmen gaan zo licht dat je oma erop zou kunnen blazen om ze te bedienen. De stoelen zijn zacht en vlak, de handmatige zesbak schakelt… flubberig? Zoiets.
Zijn jullie niet enthousiast?
Integendeel. We vinden de Dacia Jogger helemaal geweldig. Eindelijk weer een auto die iets anders durft te doen dan enkel op concurrenten jagen. Eindelijk weer een auto die niet zijn eigen plek in de markt kerft op basis van een geforceerde daklijn, maar van keiharde kwaliteiten. Eindelijk weer een slimme, praktische, écht waardevolle toevoeging aan een zee van dezelfde ideeën.
Wanneer kan ik de Dacia Jogger kopen?
In maart komt ie, maar hij is nu al te bestellen. Ga ervoor.
Lees onze volledige rijtest van de Dacia Jogger in TopGear Magazine 201, vanaf 24 februari in de winkel!
Meer van TopGear


De goedkoopste camper is nu een Dacia Jogger (die minder kost dan een VW Polo)

Is de hybride Dacia Jogger zijn geld waard?

Waarom de (goedkope) Dacia Jogger een briljante auto is

Is de Dacia Jogger veilig? Volgens de Euro NCAP niet

Dacia Jogger is een nuchtere zevenzitter

Dit zijn de goedkoopste auto’s van Nederland (die minder dan 20.000 euro kosten)

Deze populaire SUV’s gaan opmerkelijk vaak stuk en komen niet de keuring door

Is de Dacia Bigster nog altijd een echte ‘no-nonsense’ Dacia? (review)

Dacia kondigt goedkoopste auto van Nederland aan – dit gaat ie kosten

Voor minder dan 36.000 euro heb je nu al een nieuwe ‘camper’ met fabrieksgarantie

Auto’s en benzine gaan nu nog duurder worden in Nederland

Is de Dacia Bigster nog altijd een echte ‘no-nonsense’ Dacia? (review)

Voor minder dan 36.000 euro heb je nu al een nieuwe ‘camper’ met fabrieksgarantie

Dacia Duster Hybrid 140 Extreme: gelukkig nog steeds knalhard plastic in het interieur (review)

Is de Dacia Duster Extreme ruig genoeg voor de woestijn? (review)

Dacia Bigster heeft een enorme actieradius van 1.450 kilometer

De populairste auto in Europa van dit moment is niet wat je zou verwachten

Dit zijn de goedkoopste auto’s van Nederland (die minder dan 20.000 euro kosten)

Alle modellen die jij wilt heeft Ford geschrapt, en daar hebben ze nu spijt van

Er is één (betaalbare) benzineauto die nog veel betrouwbaarder blijkt dan een Toyota

De leukste betaalbare elektrische auto van het moment is voor 555 euro nog leuker

Bij deze auto was de driedeurs zwaarder dan de vijfdeurs – dit is waarom

Renault 4 E-Tech Electric 150 pk Comfort Range Iconic (review)

Luxe en chique Honda is eigenlijk dikker dan een 2-serie of CLA, of niet?

Heeft de gloednieuwe Mercedes CLA als eerste géén irritante geluidjes? (review)

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

Mercedes CLA Shooting Brake: station die 761 km op een volle accu haalt

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Audi belooft weer zo goed te worden als het vroeger was (en beter dan BMW en Mercedes)

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

Bestuurders van deze merken worden het ongelukkigst van hun auto (en het gelukkigst)

Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden

Voor dat geld koop je een tweedehands auto die veel comfortabeler is, minder afschrijving heeft en veel beter rijdt. Je bent een dief van je portemonnee als je zo’n lelijke Dacia koopt.
Enkel sukkels kopen een 2dehandswagen