
TopGear stapt net uit de nieuwe Dacia Jogger. In ons komende nummer (24 februari in de winkel) lees je ons volledige testverslag; nu alvast de highlights.
Testobject: Dacia Jogger
Uitvoering: TCe 110 Extreme
Locatie: omgeving Nice
Weersomstandigheden: droog, zonnig, 14 graden
Wat hebben we hier, een Sandero-stationwagen?
Niet helemaal. De Dacia Jogger, min of meer de opvolger van de Lodgy en de Logan MCV, heeft inderdaad dezelfde basis (en neus) als de Sandero Stepway. Maar hij heeft een (flink) langere wielbasis en een zichtbaar verhoogd dak. Het resultaat is niet het meest elegante design ooit, maar dat doet er niet toe. Deze auto draait maar om twee dingen: praktisch nut en betaalbaarheid.
Hoe praktisch en betaalbaar is ie dan?
Nou: er passen zeven mensen in. Zeven echte mensen, met lichaamslengte, hoofden en benen. Een middellange volwassen kerel zit op de derde zitrij van deze auto beter dan op de tweede van menig andere compacte auto. En dat voor prijzen die in Nederland net boven de 20.000 euro beginnen (19 mille als je die derde zitrij niet wilt). In een tijd waarin je voor een Polo met wat opties al 25k moet lappen.
Wat krijg je verder voor je centen?
Een beproefd turbomotortje van Renault, op benzine of benzine/LPG (een hybride volgt in 2023). Infotainment die naar keuze bestaat uit een houder voor je eigen telefoon, een scherm met Apple/Android of een scherm met alles ingebouwd. Automatische led-verlichting met een stoer dagrijpatroontje. En op de topversie (maximaal 23 mille) gewoon automatische airco, keyless go en een achteruitrijcamera. Echt niet verkeerd.
Hoe rijdt de Dacia Jogger?
Old-school, om het maar zo te zeggen. Simpele ophanging en ballonbanden zorgen dat ie in bochten helt als een Renault 4, al komen drempels en richels juist hard door. De gevoelloze besturing vereist net wat meer uitslag dan je van moderne auto’s gewend bent. Koppeling en remmen gaan zo licht dat je oma erop zou kunnen blazen om ze te bedienen. De stoelen zijn zacht en vlak, de handmatige zesbak schakelt… flubberig? Zoiets.
Zijn jullie niet enthousiast?
Integendeel. We vinden de Dacia Jogger helemaal geweldig. Eindelijk weer een auto die iets anders durft te doen dan enkel op concurrenten jagen. Eindelijk weer een auto die niet zijn eigen plek in de markt kerft op basis van een geforceerde daklijn, maar van keiharde kwaliteiten. Eindelijk weer een slimme, praktische, écht waardevolle toevoeging aan een zee van dezelfde ideeën.
Wanneer kan ik de Dacia Jogger kopen?
In maart komt ie, maar hij is nu al te bestellen. Ga ervoor.
Lees onze volledige rijtest van de Dacia Jogger in TopGear Magazine 201, vanaf 24 februari in de winkel!
Meer van TopGear


De goedkoopste camper is nu een Dacia Jogger (die minder kost dan een VW Polo)

Is de hybride Dacia Jogger zijn geld waard?

Waarom de (goedkope) Dacia Jogger een briljante auto is

Is de Dacia Jogger veilig? Volgens de Euro NCAP niet

Dacia Jogger is een nuchtere zevenzitter

Is de Dacia Bigster nog altijd een echte ‘no-nonsense’ Dacia? (review)

Dacia kondigt goedkoopste auto van Nederland aan – dit gaat ie kosten

Voor minder dan 36.000 euro heb je nu al een nieuwe ‘camper’ met fabrieksgarantie

Auto’s en benzine gaan nu nog duurder worden in Nederland

Dacia Duster Hybrid 140 Extreme: gelukkig nog steeds knalhard plastic in het interieur (review)

De goedkoopste auto van Nederland is nog interessanter geworden door wijziging van belastingplan

Is de Dacia Bigster nog altijd een echte ‘no-nonsense’ Dacia? (review)

Voor minder dan 36.000 euro heb je nu al een nieuwe ‘camper’ met fabrieksgarantie

Dacia Duster Hybrid 140 Extreme: gelukkig nog steeds knalhard plastic in het interieur (review)

Is de Dacia Duster Extreme ruig genoeg voor de woestijn? (review)

Dacia Bigster heeft een enorme actieradius van 1.450 kilometer

De populairste auto in Europa van dit moment is niet wat je zou verwachten

De bestverkochte moderne Ford gaat terugkeren (maar niet iedereen zal blij zijn)

Audi overwoog ooit om de minst betrouwbare motor ooit te gebruiken (en dat was geen dom idee)

Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

Vanaf deze zomer ga je auto’s tegenkomen met insectenogen in Nederland – dit moet je weten

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

De Mini Cooper S Cabrio is oude wijn in nieuwe zakken, maar is dat erg? (review)

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Is zo’n snelle Honda Civic Type R (FK2) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

Dit type autoband ziet er cool uit, maar is altijd gevaarlijk (zelfs de duurdere merken)

Aangezien elk merk nu ‘Jeeps’ maakt, moet Jeep dan geen stationswagens en sedans maken?

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

Een van de slechtste auto’s ooit gebouwd gaat een comeback maken (en nu wil je ‘m wel)

De populaire Volvo XC70 keert terug – met een aandrijflijn die Volvo nog nooit heeft gebruikt

Voor dat geld koop je een tweedehands auto die veel comfortabeler is, minder afschrijving heeft en veel beter rijdt. Je bent een dief van je portemonnee als je zo’n lelijke Dacia koopt.
Enkel sukkels kopen een 2dehandswagen