
TopGear stapt net uit de nieuwe Dacia Jogger. In ons komende nummer (24 februari in de winkel) lees je ons volledige testverslag; nu alvast de highlights.
Testobject: Dacia Jogger
Uitvoering: TCe 110 Extreme
Locatie: omgeving Nice
Weersomstandigheden: droog, zonnig, 14 graden
Wat hebben we hier, een Sandero-stationwagen?
Niet helemaal. De Dacia Jogger, min of meer de opvolger van de Lodgy en de Logan MCV, heeft inderdaad dezelfde basis (en neus) als de Sandero Stepway. Maar hij heeft een (flink) langere wielbasis en een zichtbaar verhoogd dak. Het resultaat is niet het meest elegante design ooit, maar dat doet er niet toe. Deze auto draait maar om twee dingen: praktisch nut en betaalbaarheid.
Hoe praktisch en betaalbaar is ie dan?
Nou: er passen zeven mensen in. Zeven echte mensen, met lichaamslengte, hoofden en benen. Een middellange volwassen kerel zit op de derde zitrij van deze auto beter dan op de tweede van menig andere compacte auto. En dat voor prijzen die in Nederland net boven de 20.000 euro beginnen (19 mille als je die derde zitrij niet wilt). In een tijd waarin je voor een Polo met wat opties al 25k moet lappen.
Wat krijg je verder voor je centen?
Een beproefd turbomotortje van Renault, op benzine of benzine/LPG (een hybride volgt in 2023). Infotainment die naar keuze bestaat uit een houder voor je eigen telefoon, een scherm met Apple/Android of een scherm met alles ingebouwd. Automatische led-verlichting met een stoer dagrijpatroontje. En op de topversie (maximaal 23 mille) gewoon automatische airco, keyless go en een achteruitrijcamera. Echt niet verkeerd.
Hoe rijdt de Dacia Jogger?
Old-school, om het maar zo te zeggen. Simpele ophanging en ballonbanden zorgen dat ie in bochten helt als een Renault 4, al komen drempels en richels juist hard door. De gevoelloze besturing vereist net wat meer uitslag dan je van moderne auto’s gewend bent. Koppeling en remmen gaan zo licht dat je oma erop zou kunnen blazen om ze te bedienen. De stoelen zijn zacht en vlak, de handmatige zesbak schakelt… flubberig? Zoiets.
Zijn jullie niet enthousiast?
Integendeel. We vinden de Dacia Jogger helemaal geweldig. Eindelijk weer een auto die iets anders durft te doen dan enkel op concurrenten jagen. Eindelijk weer een auto die niet zijn eigen plek in de markt kerft op basis van een geforceerde daklijn, maar van keiharde kwaliteiten. Eindelijk weer een slimme, praktische, écht waardevolle toevoeging aan een zee van dezelfde ideeën.
Wanneer kan ik de Dacia Jogger kopen?
In maart komt ie, maar hij is nu al te bestellen. Ga ervoor.
Lees onze volledige rijtest van de Dacia Jogger in TopGear Magazine 201, vanaf 24 februari in de winkel!
Meer van TopGear


De goedkoopste camper is nu een Dacia Jogger (die minder kost dan een VW Polo)

Is de hybride Dacia Jogger zijn geld waard?

Waarom de (goedkope) Dacia Jogger een briljante auto is

Is de Dacia Jogger veilig? Volgens de Euro NCAP niet

Dacia Jogger is een nuchtere zevenzitter

Is de Dacia Bigster nog altijd een echte ‘no-nonsense’ Dacia? (review)

Dacia kondigt goedkoopste auto van Nederland aan – dit gaat ie kosten

Voor minder dan 36.000 euro heb je nu al een nieuwe ‘camper’ met fabrieksgarantie

Auto’s en benzine gaan nu nog duurder worden in Nederland

Dacia Duster Hybrid 140 Extreme: gelukkig nog steeds knalhard plastic in het interieur (review)

De goedkoopste auto van Nederland is nog interessanter geworden door wijziging van belastingplan

Is de Dacia Bigster nog altijd een echte ‘no-nonsense’ Dacia? (review)

Voor minder dan 36.000 euro heb je nu al een nieuwe ‘camper’ met fabrieksgarantie

Dacia Duster Hybrid 140 Extreme: gelukkig nog steeds knalhard plastic in het interieur (review)

Is de Dacia Duster Extreme ruig genoeg voor de woestijn? (review)

Dacia Bigster heeft een enorme actieradius van 1.450 kilometer

De populairste auto in Europa van dit moment is niet wat je zou verwachten

Zie jij (zonder te spieken) welke Franse auto deze nieuwe Nissan Micra eigenlijk is?

De nieuwe Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor én als ruige 4×4

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

De bestverkochte moderne Ford gaat terugkeren (maar niet iedereen zal blij zijn)

Audi overwoog ooit om de minst betrouwbare motor ooit te gebruiken (en dat was geen dom idee)

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Word je stiekem bespioneerd door je autobanden? In de VS vrezen ze van wel

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Als je niet oppast wordt je camper binnenkort veel duurder om te hebben

Hemelvaartsdeal: 1 jaar TopGear met 42% korting

De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)

Voor dat geld koop je een tweedehands auto die veel comfortabeler is, minder afschrijving heeft en veel beter rijdt. Je bent een dief van je portemonnee als je zo’n lelijke Dacia koopt.
Enkel sukkels kopen een 2dehandswagen