
TopGear stapt net uit de nieuwe Dacia Jogger. In ons komende nummer (24 februari in de winkel) lees je ons volledige testverslag; nu alvast de highlights.
Testobject: Dacia Jogger
Uitvoering: TCe 110 Extreme
Locatie: omgeving Nice
Weersomstandigheden: droog, zonnig, 14 graden
Wat hebben we hier, een Sandero-stationwagen?
Niet helemaal. De Dacia Jogger, min of meer de opvolger van de Lodgy en de Logan MCV, heeft inderdaad dezelfde basis (en neus) als de Sandero Stepway. Maar hij heeft een (flink) langere wielbasis en een zichtbaar verhoogd dak. Het resultaat is niet het meest elegante design ooit, maar dat doet er niet toe. Deze auto draait maar om twee dingen: praktisch nut en betaalbaarheid.
Hoe praktisch en betaalbaar is ie dan?
Nou: er passen zeven mensen in. Zeven echte mensen, met lichaamslengte, hoofden en benen. Een middellange volwassen kerel zit op de derde zitrij van deze auto beter dan op de tweede van menig andere compacte auto. En dat voor prijzen die in Nederland net boven de 20.000 euro beginnen (19 mille als je die derde zitrij niet wilt). In een tijd waarin je voor een Polo met wat opties al 25k moet lappen.
Wat krijg je verder voor je centen?
Een beproefd turbomotortje van Renault, op benzine of benzine/LPG (een hybride volgt in 2023). Infotainment die naar keuze bestaat uit een houder voor je eigen telefoon, een scherm met Apple/Android of een scherm met alles ingebouwd. Automatische led-verlichting met een stoer dagrijpatroontje. En op de topversie (maximaal 23 mille) gewoon automatische airco, keyless go en een achteruitrijcamera. Echt niet verkeerd.
Hoe rijdt de Dacia Jogger?
Old-school, om het maar zo te zeggen. Simpele ophanging en ballonbanden zorgen dat ie in bochten helt als een Renault 4, al komen drempels en richels juist hard door. De gevoelloze besturing vereist net wat meer uitslag dan je van moderne auto’s gewend bent. Koppeling en remmen gaan zo licht dat je oma erop zou kunnen blazen om ze te bedienen. De stoelen zijn zacht en vlak, de handmatige zesbak schakelt… flubberig? Zoiets.
Zijn jullie niet enthousiast?
Integendeel. We vinden de Dacia Jogger helemaal geweldig. Eindelijk weer een auto die iets anders durft te doen dan enkel op concurrenten jagen. Eindelijk weer een auto die niet zijn eigen plek in de markt kerft op basis van een geforceerde daklijn, maar van keiharde kwaliteiten. Eindelijk weer een slimme, praktische, écht waardevolle toevoeging aan een zee van dezelfde ideeën.
Wanneer kan ik de Dacia Jogger kopen?
In maart komt ie, maar hij is nu al te bestellen. Ga ervoor.
Lees onze volledige rijtest van de Dacia Jogger in TopGear Magazine 201, vanaf 24 februari in de winkel!
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De goedkoopste camper is nu een Dacia Jogger (die minder kost dan een VW Polo)

Is de hybride Dacia Jogger zijn geld waard?

Waarom de (goedkope) Dacia Jogger een briljante auto is

Is de Dacia Jogger veilig? Volgens de Euro NCAP niet

Dacia Jogger is een nuchtere zevenzitter

Is de Dacia Bigster nog altijd een echte ‘no-nonsense’ Dacia? (review)

Dacia kondigt goedkoopste auto van Nederland aan – dit gaat ie kosten

Voor minder dan 36.000 euro heb je nu al een nieuwe ‘camper’ met fabrieksgarantie

Auto’s en benzine gaan nu nog duurder worden in Nederland

Dacia Duster Hybrid 140 Extreme: gelukkig nog steeds knalhard plastic in het interieur (review)

De goedkoopste auto van Nederland is nog interessanter geworden door wijziging van belastingplan

Is de Dacia Bigster nog altijd een echte ‘no-nonsense’ Dacia? (review)

Voor minder dan 36.000 euro heb je nu al een nieuwe ‘camper’ met fabrieksgarantie

Dacia Duster Hybrid 140 Extreme: gelukkig nog steeds knalhard plastic in het interieur (review)

Is de Dacia Duster Extreme ruig genoeg voor de woestijn? (review)

Dacia Bigster heeft een enorme actieradius van 1.450 kilometer

De populairste auto in Europa van dit moment is niet wat je zou verwachten

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

De Mini Cooper S Cabrio is oude wijn in nieuwe zakken, maar is dat erg? (review)

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

Naast Tesla is er nog een merk dat (gek genoeg) plotseling niemand meer wil kopen

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Is de goedkoopste versie van de nieuwe Kia EV3 goed genoeg? (review)

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze zeldzame Maserati (ja, echt) kende je nog niet en kan voor een leuk bedrag van jou zijn

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

De Chinese Z9 GT is ‘echt tien keer beter’ dan de Duitse concurrentie (aldus de grote baas)

BMW werkt aan een manier om kleinere batterijen binnen 1 minuut op te laden

De verstandigst luxeauto ter wereld (die hier niemand koopt) krijgt een opvolger

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

Deze actie van Greenpeace zorgt er voor dat jij formeel geen 130 meer mag rijden

Voor dat geld koop je een tweedehands auto die veel comfortabeler is, minder afschrijving heeft en veel beter rijdt. Je bent een dief van je portemonnee als je zo’n lelijke Dacia koopt.
Enkel sukkels kopen een 2dehandswagen