Je weet: de drie heren van ons aller favoriete tv-programma zijn het zelden eens. Maar er zijn weinig merken waar de heren het zó oneens over zijn als over Dacia. James May is enthousiast: veel voor weinig, perfecte functionaliteit, weinig aandacht voor opsmuk en waarschijnlijk niet één testronde over de Nürburgring: mooier kan het nauwelijks worden. Hammond en Clarkson zijn een lichtelijk andere mening toegedaan, die je wellicht nog het best kunt samenvatten in ‘de enige goede Dacia is een dode Dacia’.

Wij zitten er een beetje tussenin

Aan de ene kant kun je weinig tegen hebben op een auto die gewoon doet wat ie belooft, aan de andere kant hebben we nooit begrepen waarom zo’n auto dan zo ontzettend lelijk moet zijn. We hebben nooit gesnapt waarom je niet een beetje je best zou doen als je toch aan het ontwerpen bent, alsof iets moois duurder moet zijn dan iets lelijks. Laten we wel wezen: als jouw kind een auto moest tekenen en hij maakte een perfect gelijkende Dacia Logan dan werd hij wegens wanprestatie van de peuterspeelzaal getrapt, en terecht. Natuurlijk, te veel vorm over functie is ook niet alles, maar met zó veel functie over vorm is het niet te hopen dat deze beschaving ooit opgegraven wordt.

Inmiddels is de functie van designchef overgenomen door onze landgenoot Laurens van den Acker, die kennelijk standaarden hanteert die iets dichter bij de onze liggen. Want hoewel natuurlijk geen museumstuk, is deze nieuwe MCV ook zeker niet van het niveau ‘your momma is so poor, she can’t even pay attention’. Zo’n aflopende daklijn doet een hoop om van een rijdende koelkast-imago af te komen. Van den Acker kreeg daar wel een beetje hulp bij, omdat de Dacia Logan MCV TCe 90 geen zevenzitter meer hoefde te zijn – daar heeft men de Lodgy voor.

Is het interieur van de Dacia Logan MCV TCe 90 ook opgeknapt?

Ook van binnen oogt het een stuk prettiger. Wat betere kunststoffen, een chroomrandje hier en daar: de crisis straalt je niet langer in al zijn grimmigheid tegemoet. Ook qua uitrusting is meer mogelijk: airco, leer, navigatie – het kan. Natuurlijk merk je dat het om een budgetauto gaat; de stoelen zijn geen spat méér dan oké, het stuur is niet meer dan een piepklein beetje te verstellen en qua motor heb je keus uit twee stuks: een diesel van 90 pk en ‘onze’ even sterke benzine. Dat is trouwens de bekende 0,9-driecilinder, die goed raad weet met de slechts 1.013 kilo zware Dacia Logan MCV TCe 90, en zo weinig verbruikt en uitstoot dat de MCV weer een prijspakker is geworden.

Over het rijden kunnen we kort zijn: het rijdt. Het stuur stuurt, de bak schakelt, de remmen remmen. Dat alles niet eens beroerd; comfortabel en wat gezapig en zo hoort het bij zo’n auto. Wat blijft, is de werkelijk enorme bak ruimte. Zo is de Dacia Logan MCV TCe 90 de Ikea-kast Billy van de autowereld: groot, betrouwbaar, goedkoop en ultrafunctioneel. Je hoeft ‘m niet eens zelf in elkaar te zetten.


Motor

898 cc

driecilinder turbo

90 pk / 135 Nm



Aandrijving

voorwielen

5v handbak



Prestaties

0-100 in 11,1 s

top 175 km/u



Verbruik/milieu

5,0 l/100 km

116 g/km CO2, B-label



Afmetingen

4.492 x 1.722 x 1.550 mm (l x b x h)

2.634 mm (wielbasis)

1.013 kg



50 l (benzine)

573-1.518 l (bagage)



Prijzen

NL € 14.290 (25%)

BE € 10.600 (Laureate)



Het vonnis

Nee, natuurlijk is het niets voor jou. Maar met deze Logan MCV is de tijd dat je opzichtig in een plastic tasje rondreed omdat je geen echte auto kon betalen, wel voorbij

Reacties

Meer van TopGear