
TopGear stapt net uit de nieuwe Dacia Jogger. In ons komende nummer (24 februari in de winkel) lees je ons volledige testverslag; nu alvast de highlights.
Testobject: Dacia Jogger
Uitvoering: TCe 110 Extreme
Locatie: omgeving Nice
Weersomstandigheden: droog, zonnig, 14 graden
Wat hebben we hier, een Sandero-stationwagen?
Niet helemaal. De Dacia Jogger, min of meer de opvolger van de Lodgy en de Logan MCV, heeft inderdaad dezelfde basis (en neus) als de Sandero Stepway. Maar hij heeft een (flink) langere wielbasis en een zichtbaar verhoogd dak. Het resultaat is niet het meest elegante design ooit, maar dat doet er niet toe. Deze auto draait maar om twee dingen: praktisch nut en betaalbaarheid.
Hoe praktisch en betaalbaar is ie dan?
Nou: er passen zeven mensen in. Zeven echte mensen, met lichaamslengte, hoofden en benen. Een middellange volwassen kerel zit op de derde zitrij van deze auto beter dan op de tweede van menig andere compacte auto. En dat voor prijzen die in Nederland net boven de 20.000 euro beginnen (19 mille als je die derde zitrij niet wilt). In een tijd waarin je voor een Polo met wat opties al 25k moet lappen.
Wat krijg je verder voor je centen?
Een beproefd turbomotortje van Renault, op benzine of benzine/LPG (een hybride volgt in 2023). Infotainment die naar keuze bestaat uit een houder voor je eigen telefoon, een scherm met Apple/Android of een scherm met alles ingebouwd. Automatische led-verlichting met een stoer dagrijpatroontje. En op de topversie (maximaal 23 mille) gewoon automatische airco, keyless go en een achteruitrijcamera. Echt niet verkeerd.
Hoe rijdt de Dacia Jogger?
Old-school, om het maar zo te zeggen. Simpele ophanging en ballonbanden zorgen dat ie in bochten helt als een Renault 4, al komen drempels en richels juist hard door. De gevoelloze besturing vereist net wat meer uitslag dan je van moderne auto’s gewend bent. Koppeling en remmen gaan zo licht dat je oma erop zou kunnen blazen om ze te bedienen. De stoelen zijn zacht en vlak, de handmatige zesbak schakelt… flubberig? Zoiets.
Zijn jullie niet enthousiast?
Integendeel. We vinden de Dacia Jogger helemaal geweldig. Eindelijk weer een auto die iets anders durft te doen dan enkel op concurrenten jagen. Eindelijk weer een auto die niet zijn eigen plek in de markt kerft op basis van een geforceerde daklijn, maar van keiharde kwaliteiten. Eindelijk weer een slimme, praktische, écht waardevolle toevoeging aan een zee van dezelfde ideeën.
Wanneer kan ik de Dacia Jogger kopen?
In maart komt ie, maar hij is nu al te bestellen. Ga ervoor.
Lees onze volledige rijtest van de Dacia Jogger in TopGear Magazine 201, vanaf 24 februari in de winkel!
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De goedkoopste camper is nu een Dacia Jogger (die minder kost dan een VW Polo)

Is de hybride Dacia Jogger zijn geld waard?

Waarom de (goedkope) Dacia Jogger een briljante auto is

Is de Dacia Jogger veilig? Volgens de Euro NCAP niet

Dacia Jogger is een nuchtere zevenzitter

Dacia kondigt goedkoopste auto van Nederland aan – dit gaat ie kosten

Voor minder dan 36.000 euro heb je nu al een nieuwe ‘camper’ met fabrieksgarantie

Auto’s en benzine gaan nu nog duurder worden in Nederland

Dacia Duster Hybrid 140 Extreme: gelukkig nog steeds knalhard plastic in het interieur (review)

De goedkoopste auto van Nederland is nog interessanter geworden door wijziging van belastingplan

Is de Dacia Duster Extreme ruig genoeg voor de woestijn? (review)

Voor minder dan 36.000 euro heb je nu al een nieuwe ‘camper’ met fabrieksgarantie

Dacia Duster Hybrid 140 Extreme: gelukkig nog steeds knalhard plastic in het interieur (review)

Is de Dacia Duster Extreme ruig genoeg voor de woestijn? (review)

Dacia Bigster heeft een enorme actieradius van 1.450 kilometer

De populairste auto in Europa van dit moment is niet wat je zou verwachten

Dacia Spring: hoe goed of slecht rijdt de goedkoopste elektrische auto van Nederland? (review)

De nieuwe Kia EV2 wordt de goedkoopste elektrische Kia (en heeft bijzondere deuren)

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Kan deze Fiat Grande Panda zijn merk opnieuw op de kaart zetten? (review)

De Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor, voor de goedkoopste moeten we even zeuren

Hoe rijdt de vernieuwde Toyota GR Yaris? (review)

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

Een van de leukste ‘normale’ auto’s van Nederland gaat binnenkort uit productie

De vernieuwde Toyota Corolla: minder koeien, maar ook minder paarden

BMW M135 xDrive: doet deze de zescilinder vergeten?

Je hebt nog maar 18 dagen de tijd om de mooiste sportsedan nieuw te bestellen

Dubieuze deepfakevideo van Lewis Hamilton gaat het internet over – check hem hier

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

Met deze elektrische auto kun je handmatig schakelen

Voor dat geld koop je een tweedehands auto die veel comfortabeler is, minder afschrijving heeft en veel beter rijdt. Je bent een dief van je portemonnee als je zo’n lelijke Dacia koopt.
Enkel sukkels kopen een 2dehandswagen