Dacia Sandero: 1e rijindruk

De Dacia Logan sedan is hier vanwege tegenvallende verkoopresultaten niet meer te koop – wel in de rest van de wereld. Gelukkig is er voor de Nederlandse Dacia-liefhebbers een plaatsvervanger met de naam Sandero.
 
Wat vinden we van de Dacia Sandero?
Misschien een (on)aangename verrassing, maar we zijn best te spreken over de Sandero. Hij ziet er namelijk dankzij z’n vrolijke, ronde aangezicht – met nieuwe grille en merklogo – beter uit dan de Logan sedan die het vooral moest hebben van zijn hoekige vormen. Ook het interieur van de Sandero is er op vooruit gegaan in vergelijking met de Logan. Tuurlijk, het is nog steeds geen spannend Audi-interieur, maar als je de prijs van de Sandero in acht neemt, dan valt het binnenste van de auto eerder mee dan tegen.
 
Hoe rijdt de Dacia Sandero?
Wel, geloof het of niet, de Sandero rijdt prima. Hij stuurt aardig, met meer gevoel en feedback dan de huidige Renault Clio, schakelt okay en dankzij z’n lange veerwegen (voor de wat minder vlakke landen) beschikt de Sandero over een vermakelijk, maar toch ook comfortabel en veilig weggedrag. Dit wil niet zeggen dat de Sandero de nieuwe concurrent is voor een BMW M3, maar wel dat je met een goedkope auto niet hoeft in te leveren op rijplezier.
 
Wat zijn de sterke punten van de Dacia Sandero?
Het sterke punt van de Sandero – maar ook van de andere Dacia’s – is dat je gewoon veel auto krijgt voor relatief weinig geld. Ja, bij andere merken kun je ook veel auto krijgen in ruil voor je spaarvarkentje, maar dan ben je aangewezen op auto’s als de Chevrolet Matiz, Hyundai i10 en Daihatsu Cuore. En die bieden lang niet het (rij)plezier en het praktische nut van de Sandero.
 
Waar is de Dacia Sandero minder goed in?
Tja, door zijn lage prijs zijn er weinig zaken die je Sandero kwalijk kunt nemen. Maar okay, als het dan echt moet: het is geen designhoogstandje, het interieur is zo saai als twee bejaarden die samen een Sudoku oplossen en de zitpositie aan het stuur is ronduit belabberd. En oh ja; het meubilair is keihard.
 
Welke zouden wij bestellen?
Dat weten we zelf eigenlijk nog niet omdat we tot nu toe alleen met de twee benzineversies hebben gereden en nog niet met de twee dieselversies. Die worden later dit jaar verwacht, dus voor nu kiezen we voor de Sandero 1.6 MPI 75 pk, want die zal prima voldoen in ons vlakke kikkerlandje.
 
Eerste conclusie
Veel auto voor weinig geld met een vanafprijs van € 8.495.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken