Om tijdens het Filmfestival van Cannes opgemerkt te worden, moet je beroemd, rijk en mooi zijn. Of, als je TopGear bent, aan komen zetten in een enorme gepantserde limo.
Robert de Niro was jury-voorzitter. Mel Gibson, die momenteel de geruchten over zijn geestelijke gesteldheid lijkt te voeden door in een film te acteren over een succesvolle speelgoedfabrikant die communiceert via een handpop, een bever (de titel luidt The Beaver), liet zich er zien. De malle Deense regisseur Lars von Trier zei een paar heel domme dingen over Hitler. Ja, 2011 was een topeditie van het Filmfestival van Cannes. Naar verluidt draaiden er ook nog een paar goede films.
De missie van TopGear is niet zozeer ‘impossible’ alswel ‘improbable’, onwaarschijnlijk dus. Dit is, met werkelijk nul-komma-nul vereiste accreditatie en amper 48 uur om een 12-urige rondrit te organiseren, een klassieke TG-operatie in zo’n beetje alle cruciale opzichten. Ten eerste: onze aanwezigheid op de beroemde Boulevard de la Croisette van Cannes heeft hoegenaamd niets met film te maken. Ten tweede had ik nog nooit gehoord van de auto waar ik aan de Franse Rivièra in moest gaan rijden – met de onwaarschijnlijke naam Dartz Prombron Iron Diamond – tot ik er door ons hoofdkwartier over werd ingelicht. Ten derde: onderhavig voertuig is voorzien van een aantal interessante optionele extra’s. In willekeurige volgorde: een kilo eerste klas kaviaar, een fles wodka van 1,3 miljoen dollar en last maar zeer zeker niet least, een geheel naar de wensen van de klant vervaardigde dildo. Marketingfiguren verwijzen graag naar de kleine slimme extraatjes van auto’s als de ‘verrassende en aangename’ aspecten. Dit voorziet dat concept van een geheel nieuwe betekenis.
De Dartz Prombron Iron Diamond dus. Waar moet je beginnen? Het kan niet al te veel verbazing wekken dat het hier een Russische auto betreft. Of het nu om megajachten, voetbalploegen of energievoorraden gaat, het gegeven dat Rusland met een gigantische economische slagkracht uit de Koude Oorlog te voorschijn is gekomen, is een van de bepalende factoren van deze complexe tijden. Wie weet wat Marx of Lenin er allemaal van zouden hebben gevonden. Je strijdt een eeuw lang voor de volmaakte maatschappij, en uiteindelijk zit je opgescheept met president Poetin en een stel Croesus-achtig rijke oligarchen die wel oren zullen hebben naar een gepantserde auto met een seksspeeltje in het handschoenenvakje. Of wellicht een seksspeeltje met een gigantische SUV er gratis bij. Welke van de twee ook, ik betwijfel of Gorbatsjov dit in gedachten had toen hij de perestrojka inzette.
Maar wat maakt het ook uit. Bij TopGear houden we van extreem, en veel extremer dan dat we ons met een gepantserde SUV in het hartje van ’s werelds beroemdste filmfestival begeven en er dan maar het beste van hopen, gaat het niet worden. Als je een flinke scheut Hummer aan de Prombron ontdekt, dat zit je er niet ver naast. Hij maakt gebruik van een enorme GM L18 Vortec V8-motor waarvan de 8,1 liter inhoud ruwweg 340 pk en 617 Nm koppel levert. Zijn boring en slag zijn groot genoeg om een hele familie in onder te brengen, hoewel ik dat beter niet zou kunnen zeggen om te voorkomen dat iemand op rare ideeën komt. Er is ook een 6,6-liter turbodiesel uitvoering. De transmissie is een aangepast Allison-drieversnellingssysteem en de ophanging wordt geleverd in verschillende varianten, alle van zware industriële kwaliteit.
De basis wordt geproduceerd door Kombat Armouting in Sint Petersburg, en hij is meer van het type huurling dan dat ie voortkomt uit het sovjetleger. Letterlijk. Deze gevaartes worden gebruikt door privélegers, die ongetwijfeld zeer verguld zijn met de dubbelwandige dragende constructie van staal, een composiet bepantsering met keramiek tussen de stalen wanden en het feit dat dit waarschijnlijk ’s werelds snelste gepantserde SUV is (topsnelheid 177 km/u). Behalve in Rusland zijn de diverse uitvoeringen van de Kombat T98 opgedoken in het Midden-Oosten, de VS, China en Zuid-Amerika. Over de verschillende pantseruitvoeringen zullen we het zo hebben, maar het is waarschijnlijk beter om maar niet stil te staan bij de potentiële clientèle. Mensen die zich graag, eh… Zeker voelen. Laten we het daar maar op houden.
‘De Prombron rijdt onverklaarbaar lekker, want het enorme gewicht neutraliseert simpelweg alle hobbels, en hij laat zich op een of andere manier ook nog besturen’
Al met al dus een geweldige uniek verkooppunt, en een die Leo Yankelovich, ondernemer uit Sint Petersburg, gretig exploiteerde. Leo heeft onder meer zakelijke belangen in glaspantsersystemen, die hem voerden naar de explosief groeiende markt voor vinyl omhulsels voor auto’s. Zo kwam hij in contact met de firma Dartz, een aan de Franse Rivièra gevestigd soort equivalent van het beroemde West Coast Custom uit Los Angeles. Dartz wordt mede geleid door Igor Daleckis, Let van geboorte, die eerst naar Parijs vertrok en vervolgens naar het zuiden van Frankrijk verkaste om fortuin te maken in de autoindustrie.
Zoals ik het allemaal bekijk, ziet het er allemaal behoorlijk goed uit. Ergens in een industrieel complex ten noorden van Cannes werken de jongens van Dartz op de dag dat TopGear langskomt aan twee BMW X6 M’s, waarvan er een 21 inch-wielen heeft en 650 pk. Het is de eerste keer dat ik een vinyllaag aangebracht zie worden, en het moge duidelijk zijn dat het een klusje betreft dat de hoogste mate van vakmanschap vereist. Igor werkt ook nauw samen met het bedrijf ernaast, MS, waar op dit moment gewerkt wordt aan een Rolls Phantom, een Porsche Panamera, een Bentley GT en een matzwarte Ferrari 458 Italia met een carbondak. Er zou beneden nog een Mansory SLR McLaren moeten staan, en als je even de mogelijke keuzes voor de lak en fineersoorten voor het interieur bekijkt, krijg je de indruk dat echt álles kan, al zal het niet allemaal een opgestoken duim krijgen van de smaak-gendarmerie.
De Prombron verkopen aan de jetset van de Rivièra is een nieuwe nevenactiviteit voor Igor. Leo kende de ouders van Igor, die een succesvolle onderneming leidden die Amerikaans, Frans en Italiaans ondergoed in de Baltische staten importeerden. Igor deelt hun ondernemerszin en energie. ‘Leo is helemaal gek, hij bruist van de ideeën’, zegt hij met een mengeling van ongeloof en bewondering over zijn zakenpartner. ‘Als hij ergens mee begint, maakt hij het ook altijd af. Soms kost het jaren, maar hij maakt het af. Er zijn niet veel mensen zoals hij. Je weet niet hoe het zal uitpakken, maar als je het nooit probeert, zul je ook nooit met champagne klinken…’
Ik weet niet of de Dartz Prombron Iron Diamond Igor vermogend zal maken, maar terwijl we het vergulde bakbeest door een angstaanjagend smalle doorgang manoeuvreren, kan ik niets inbrengen tegen zijn enthousiasme (of stuurkunst).
‘Rusland is een heel ander land’, zegt hij in een moeiteloze mix van een Oost-Europees accent en wat Europop. ‘Als je een ander biertje, een ander watertje of een andere cola wilt proberen dan zijn de mogelijkheden legio. Met deze auto is het net zo. De Kombat biedt Russen deze optie. Wij maken het allemaal een tikkeltje luxer, maar met een flinke nadruk op de veiligheid.’
De Iron Diamond legt, uiteraard, ook flink de nadruk op het seksspeeltje, maar dat is slechts om te laten zien hoever Dartz wil gaan om de klant eh… te bevredigen. Bij deze versie van de auto betaal je 1,3 miljoen dollar (dik 900.000 euro) voor de wodka en het hulpstuk en krijg je de Kombat er gratis bij. Een slimme zet om publiciteit te genereren: de goedkopere Prombrons beginnen bij 700.000 dollar en er zijn drie tot zes maanden nodig om ze te produceren. En hoewel dit hier de ‘luxe’ Prombron zou moeten zijn, zal niemand hem aanzien voor een Range Rover. Jawel, de stoelen zijn met leer bekleed en hij is met hout afgewerkt, en er kunnen een gigantische televisie en muziekinstallatie worden ingebouwd. Hij rijdt onverklaarbaar lekker, want het enorme gewicht neutraliseert simpelweg alle hobbels, en hij laat zich op een of andere manier ook nog besturen. Maar hij voelt aan als een enorme bankkluis op wielen, hij heeft steunbalken waar raamstijlen zouden moeten zitten en hij voelt zo waanzinnig solide gebouwd aan dat er een bom onder zou kunnen ontploffen zonder dat je het merkte.
‘Anarchistische plannetjes om onze Russische tank op de rode loper van het festival neer te zetten, maken plaats voor eenvoudig, theatraal poseren’
Wat me bij het onderwerp veiligheid brengt. Afhankelijk van welk soort bepantsering je hebt gekozen, zou er inderdaad een bom onder kunnen ontploffen. Je zou het zeker merken, maar je overleeft het in ieder geval, zodat je zou kunnen afrekenen met de verantwoordelijken. (Dat was een grapje. Echt waar.) In de veiligheidsindustrie wordt stalen bepantsering aangeduid met de indicaties B1 tot en met B7: B1 tot B3 biedt een dunne pantserlaag voor de deuren en de raampjes die open kunnen. Vanaf B4 wordt de pantserlaag dikker, heeft de carrosserie maar drie deuren en kan alleen het raampje van de bestuurder open. Ons ‘test’-exemplaar is B5+, dus moet je de deur met twee handen dichttrekken, verhoogt achterin zitten paradoxaal genoeg je angst omdat het zo claustrofobisch is en is het raampje van de bestuurder maar liefst vijf centimeter dik. ‘Ongeveer zeventig procent van de kopers wil de bepantsering alleen maar omdat het tot de mogelijkheden behoort,’ zegt Igor, ‘en maar pakweg twintig of dertig procent van hen heeft het ook echt nodig. De markt die ons echt interesseert, is Brazilië. Alles in Brazilië is kogelwerend, zelfs de Smart.’
Terwijl ik over de beroemde Boulevard de la Croisette in Cannes op en neer tuf, bedenk ik opeens dat we hier waarschijnlijk ongekende schade zouden kunnen aanrichten en er ongestraft mee zouden wegkomen. Anarchistische plannetjes om onze Russische tank op de rode loper van het festival neer te zetten, maken plaats voor eenvoudig, theatraal poseren: hoewel dit voornamelijk een platform is voor filmproducers om te kopen en te verkopen, is het ook de plek waar de rijken van Europa – al dan niet vergeefs – naartoe komen om te zien en gezien te worden. In de jachthaven komen we erachter dat er vormen van transport bestaan waar zelfs een enorme Russische SUV zich niet mee kan meten, en aan het andere uiteinde van de steiger ligt een superjacht klaar om zijn bezitters af te scheiden in een gereedstaande Rolls Phantom en Ghost, en niet één maar twee McLaren SLR Roadsters.
Weer op de promenade blijken daar de sterren voor te rijden voor de première van de uiteindelijke Gouden Palm-winnaar, de briljante film The Tree of Life van Terrence Malick, dat alles ten overstaan van de wachtende menigte. Terwijl dat gebeurt, zetten wij een paar oude vrienden, filmmaker Mark McQueen en producer James Mann, af bij een feestje. De Prombron is niet echt de ideale limo, maar een vermakelijk contrast bij al die saaie officiële Renaults. Op een gegeven moment zit ik vlak naast de beroemdste mediamagnaat ter wereld, Rupert Murdoch. Een potentiële Prombron-koper bij uitstek. Tien minuten later werken de fotograaf en ik ons door de menigte heen die de hele middag heeft staan wachten om een glimp op te vangen van Brad Pitt en Angelina Jolie. Wij zijn er hooguit vijf minuten en de fotograaf schiet zijn plaatjes.
En dat is TopGears Cannes in een kogelvrije notendop. De sterren en een krankzinnige maar vreemd genoeg toch prettige auto, en dat alles in twaalf uur. We hebben alleen nog maar tijd om onze tank terug te brengen naar het vliegveld.
Reacties