Tja, wat zijn de snelste auto’s ooit? Want je leest genoeg over snelle auto’s bij TopGear, maar welke is nou écht het snelst? Het antwoord lijkt zo makkelijk nog niet. Want wat tel je wel mee, en wat niet? We trekken de grens bij one-offs, die doen niet mee. We houden het bij de productieauto’s waarvan er een aantal zijn geproduceerd en die een kenteken hebben. Dan komen we uit bij deze top 12.
12. Zenvo ST-1 (375 km/u)
Een tikkeltje licht ontvlambaar. Komt misschien door de grote hoeveelheid pepers in z’n reet. Slechts vijftien exemplaren van de Deense supercar verlieten de fabriek.
11. Pagani Huayra (383 km/u)
In seizoen 19 van TopGear kwam de bijna-niet-uit-te-spreken Pagani Huayra langs. Het was een indrukwekkende kennismaking: hij brak het ronderecord op ons TopGear-circuit. Tot de McLaren 675LT kwam.
10. Ultima Evolution (386 km/u)
Meer dan 1.000 pk op minder dan 1.000 kilo. In wezen gewoon een buizenframe met een flinke V8 erop geschroefd.
09. McLaren F1 (386 km/u)
Niet alleen een lange tijd de snelste productieauto ooit geweest, maar misschien wel de coolste auto ooit. Koolstofvezel body, een motorruim bedekt met bladgoud en de bestuurdersstoel in het midden. De V12 van BMW produceert 636 pk.
08. Koenigsegg CCR (389 km/u)
Dat je geen gigantische autobouwer hoeft te zijn om een snelheidsrecord te pakken, bewijst Koenigsegg met de CCR. Je weet wel, dat prachtige ding met die bijzondere deuren. Tot de Veyron kwam, had de Zweedse supercar een plekje op de troon.
07. Saleen S7 TT (400 km/u)
Ergens in het midden van die prachtige koets ligt een 7,0-liter aluminium V8 met twee joekels van turbo’s erop. Zijn 760 pk gaat via een zesversnellingsbak naar de achterwielen. En Bruce Almighty reed er een.
06. SSC Ultimate Aero (412 km/u)
Drie jaar lang de snelste productieauto ter wereld, en dat zonder enkele vorm van tractie- of stabiliteitscontrole. Knap voor een kleine autobouwer die nog net niet vanuit een boerenschuur opereert. Of misschien ook wel. Bestaan ze eigenlijk nog?
05. 9ff GT9R (414 km/u)
Gebaseerd op de Porsche 911, maar in feite een compleet nieuwe auto, gebouwd door een Duitse tuner. Met een aangepaste versie werd zelfs 437 km/u bereikt.
04. Bugatti Chiron (420 km/u)
Over de topsnelheid heerst enige verwarring: het apparaat schijnt maximaal 460 km/u te lopen, maar begrensd te zijn op 420 km/u. Wat waarschijnlijk alles te maken heeft met de banden.
03. Bugatti Veyron Super Sport (431 km/u)
Toen de Veyron van de troon gestoten werd door de SSC Ultimate Aero kwam Volkswagen terug met de Super Sport. Hij kreeg 200 pk extra en een verzameling aerodynamische upgrades om een paar km/u sneller te zijn. Kennelijk ook met een beter setje banden dan de Chiron, vreemd.
02. Hennessey Venom GT (435 km/u)
Hennessey pakt een nietsvermoedende Lotus, zaagt hem door de helft en bouwt er een dikke Amerikaanse V8 in met honderdduizend pk. Ze schieten naar de 435 km/u en vieren dat op gepaste wijze met een grote, Amerikaanse vlag uit het raam. America, f**ck yeah. Volgens het Guinness Book of Records is het echter niet de snelste vanwege een mislukte recordpoging. Het is ook maar nipt een productieauto te noemen.
01. Koenigsegg One:1 (451 km/u)
Daarom noemen we de Koenigsegg One:1 liever de snelste productieauto. Theoretisch haalt deze ‘megacar’ 451 km/u. Niemand heeft het ooit geprobeerd. We willen dus nog even het bewijs zien. Dus kom maar op met die test-run. Wel filmen, hè.
Voor jou geselecteerd:
De 11 snelste diesels die je nu kunt kopen
De 11 snelste hatchbacks die je nu kunt kopen
De 12 snelste SUV’s die je nu kunt kopen
De 10 snelste auto’s met 15% bijtelling
De 10 snelste stationswagens die je nu kunt kopen
Reacties