‘Niet alleen heeft de auto een toonaangevende luchtweerstandscoëfficiënt van 0,279,’ zegt SSC-ontwerper Jason Castriota, ‘hij houdt ook een identieke aerodynamische balans van 100 tot ver over 300 mph.’ Jazeker, dat is van 160 tot ver over de 480 km/u. De SSC Tuatara is een van de drie kanshebbers om het snelheidsrecord van Bugatti af te pakken en dit is het eerst productie-exemplaar.

Deze SSC Tuatara is de eerste van 100 exemplaren en deze zwarte gaat naar ene Dr. Larry Caplin. Onder de zwarte lak gaat een koolstofvezel koets schuil. Achterin nestelt zich een 5,9-liter V8 met twee turbo’s en een revolutionair inlaatsysteem. Het vermogen op E85-brandstof is 1.774 pk. Bij reguliere brandstof met octaangetal 91 bedraagt het vermogen een acceptabele 1.368 pk.

De schakeltijden van de zeventraps automaat duiken onder de 100 milliseconden in de Track-modus. Die modus reduceert de bodemspeling en activeert de achtervleugel, een trucje dat je onder meer kent van de Ford GT. Voor drempels – of een leeg zakje chips – kan de neus zich een stukje opheffen om het kostbare koolstofvezel te sparen. Het kleedje op het dashboard is optioneel, denken we.

De meeste Nederlanders moeten heel behoorlijk in de SSC Tuatara kunnen zitten, want zelfs mensen die 1,95 meter lang zijn passen mét een helm in de cabine. Achter het stuur zit een scherm voor de belangrijke cijfertjes en in het dashboard vind je een aanraakscherm. Nu is het wachten op de recordpoging van SSC. Zullen ze Koenigsegg en Hennessey te snel af zijn?

Reacties

  • TG heeft op 12 februari 2020 geschreven:

    Koenigsegg gaat het blijkbaar niet redden want de Reggera of Jesko had het al waar moeten maken.
    Het wordt dus Hennessey vs ShelbySuperCars waarvan SSC met de Ultimate Aero het al eens heeft behaald.
    Buggati wacht nog even af om tussenkomst van een ander te kunnen vernietigen.
    Vraag me echt af hoe je dit soort motoren kan afkoelen?

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)