De 9 mafste rallyauto's ooit gebouwd

Pareltjes uit Groep B en zelfs Groep S

toyota 222d
opel-manta-400
nissan 240 rs
MG METRO 6R4
ford-escort-rs-1700t
FERRARI 308 GTB GROEP B
Citroën bx 4tc evolution
toyota 222d
opel-manta-400
nissan 240 rs
MG METRO 6R4
ford-escort-rs-1700t
FERRARI 308 GTB GROEP B
Citroën bx 4tc evolution

01. MAZDA RX-7 GROEP B

De Groep B-rallyauto’s maakte allerlei soorten herrie. Maar in het begin van de jaren tachtig kende het Gouden Tijdperk van de rally nog geen rotatiemotor. Daarin voorzag Mazda gelukkig, vanaf 1984. Al reed deze specifieke RX-7 nooit een race, aangezien de Groep B werd verboden voor ie kon debuteren.

02. AUDI GROEP S

De technici van Audi werkten in de jaren tachtig in het geheim aan een dozijn 1.000 pk sterke rallyprototypes met middenmotor. Maar toen de Ingolstadtse bazen ontdekten (via de politie) dat er nogal wat, eh, dubieuze tests plaatsvonden, eisten ze dat alle twaalf auto’s werden gesloopt. Deze ene overleefde het.

03. TOYOTA 222D

toyota 222d

Dit is wat er gebeurt als je de droom hebt om te gaan rallyrijden en je nog een Le Mans-motor over hebt. We hebben het over de vierwielaangedreven 222D met middenmotor: een potente MR2 (nou ja, soort van MR2 dan) voor de Groep S die echter nooit in actie kwam; Groep S werd helaas afgeschaft.

04. FERRARI 308 GTB GROEP B

FERRARI 308 GTB GROEP B

Je ziet betrekkelijk weinig rallywagens van Ferrari, is dat je al eens opgevallen? Dat komt omdat Ferrari niet aan rally doet. Dat weerhield het Italiaanse raceteam Michelotto er niet van om eind jaren zeventig twaalf 308’s om te bouwen tot Groep 4-wagens. Een gewaagd initiatief.

05. MG METRO 6R4

MG METRO 6R4

Hiermee werd getracht de voordelen van een Audi quattro (4WD) en een Renault 5 Turbo (middenmotor) met elkaar te verbinden. De Metro 6R4 (zescilinder, rallywagen, vierwielaandrijving) werd geplaagd door mechanische ellende; z’n beste WRC-resultaat was een derde plaats bij de Lombard RAC Rally in 1985.

06. OPEL MANTA 400

opel-manta-400

De Manta 400 debuteerde tijdens de Tour de Corse in 1983. Het duurde maar 150 kilometer voordat de koppakking het begaf, wat een vooruitwijzing was naar de resultaten in de toekomst. Met een kevlar carrosserie en 280 pk was de Manta een lichtgewicht, met veel vermogen voor een achterwielaandrijver.

07. FORD ESCORT RS 1700T

ford-escort-rs-1700t

De in Groep B afwezige beperkingen gaven Ford de kans om hun eerste silhouette-rallywagen te ontwerpen. De carrosserie van een Escort III werd op een achterwielaangedreven basis gezet. De dure en trage ontwikkeling ervan betekende dat ie werd geschrapt, ten faveure van een vierwielaangedreven auto: de RS200.

08. CITROEN BX 4TC EVOLUTION

Citroën bx 4tc evolution

Van alle onsuccesvolle Groep B-projecten was de Citroen BX 4TC waarschijnlijk de meest spectaculaire mislukking. Hij reed z’n eerste rally pas in 1986 en kwam in totaal slechts drie keer competitief in actie. Hij zag er echter wel schitterend uit – op een maniakale, volkomen krankzinnige manier, althans.

09. NISSAN 240 RS

nissan 240 rs

De 240RS was de Groep B-versie van de door velen vergeten Violet GTS. Wat ie niet bood aan vermogen, compenseerde hij met betrouwbaarheid. In de kundige handen van Colin McRae, zorgde dat voor resultaten. Het was een homologatiemodel, dus zijn er ook 200 exemplaren voor op de openbare weg geproduceerd.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken