
Van de woorden ‘sportcoupé’ en ‘radicale nieuwe versie’ gaan bij ons al de handen jeuken. Volgende week dinsdag maakt Alpine hun nieuwste creatie bekend: de A110R. Om nadruk te leggen op het doel van deze nieuwe A110 zal hij ook volgende week aanwezig zijn tijdens de Grand Prix van Japan op het circuit van Suzuka.
Doorgaans krijgen we het niet zo warm van teasers. We turen dan meestal door onze wimpers naar een te donkere foto, concluderen dat we er niets fatsoenlijks uit kunnen halen, noteren de datum van de echte onthulling in onze agenda en gaan weer verder met ons leven. Maar bij deze Alpine A110R is dat anders. De Renault-groep deelt namelijk acht stuks van schetsen van de auto die een heleboel aanpassingen laten zien.
Wat is er allemaal nieuw aan de Alpine A110R?
Zo geven de schetsen in ieder geval prijs dat de Alpine A110R een aero-pakket zal krijgen met een nieuwe splitter onder de voorbumper, zijskirts en een diffuser onder zijn gat. Daarnaast verwachten we een nieuwe motorkap en een dak dat de lucht beter geleidt. Aan de vijfpuntsgordels te zien komen er ook sportstoelen in deze circuitversie van de A110, die overigens wel gewoon straatlegaal wordt.
Wat hoort er allemaal nog meer op een raceauto? Een speciaal remsysteem (check), andere ophanging (check), lichtgewicht wielen (dubbelcheck) en natuurlijk een achtervleugel (check). Alpine zelf kijkt in ieder geval alvast erg uit naar de A110R. ‘Het is een extreme versie, lichter, scherper en nog meer gericht op racen. In een woord: radicaler. Hij komt boven aan het A110-gamma te staan.’ Volgende week kunnen we de afbeeldingen inkleuren. Wordt dus snel vervolgd…

Lees ook: Alpine A110 (2019) vs Alpine A110 (1976)
Jong vs oud
Meer van TopGear


De ombouwkosten van de Alpine A110 Ravage zijn hoger dan de prijs van de auto

Alpine A110 R Ultime kost in Nederland meer dan een McLaren Artura

Bij deze Zagato AGTZ Twin Tail krijg je twee achterkanten (die je kunt wisselen)

Wat is de beste circuitauto van TopGears Speed Week 2023?

F1-coureur Ocon test hardere versie van de Alpine A110 op de Nürburgring

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

De ombouwkosten van de Alpine A110 Ravage zijn hoger dan de prijs van de auto

Is de Alpine A290 GTS de hot hatch ‘nieuwe stijl’ waar je op hebt gewacht? (review)

Zescilinder waterstof sportwagen klinkt als een goede toekomst

Alpine A110 R Ultime kost in Nederland meer dan een McLaren Artura

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

De nieuwe Citroën C5 Aircross is zonder twijfel de meest Franse Franse auto ooit

Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Gordelverklikker geliquideerd in Amsterdam: ‘Ik heb nergens spijt van’

In dit vakantieland is het binnenkort verplicht om een zwaailicht mee te nemen

Nu niemand meer een Tesla Model Y koopt, is een heel ander soort auto ineens de populairste in Europa

De ANWB tipt een wel heel bijzondere auto als meest waardevaste aankoop
