
Normaal gesproken, als we (demissionair) minister Hugo de Jonge ergens in functie zien arriveren, stapt hij uit het achterportier van een BMW 7-serie. Deze donkerblauwe plug-in hybride van 129.135 euro heeft een totaalvermogen van 394 pk en 600 Nm. Privé rijdt Hugo de Jonge ook een plug-in hybride, maar dan van een ander merk. We zagen de auto van Hugo de Jonge vanochtend, toen hij arriveerde bij een stembureau. Volgens het AD is dit zijn privé-auto. Bij het stembureau kreeg hij te horen dat hij weer mocht omkeren, want zijn paspoort was ongeldig én hij was zijn rijbewijs vergeten. Later kwam hij terug om alsnog zijn stem uit te brengen.
De auto van Hugo de Jonge
Uiteraard viel ons bij de krantenartikelen als eerste de auto op. De auto waarin de minister rijdt, komt uit hetzelfde land als de auto van Mark Rutte, namelijk uit Zweden. De auto van Hugo de Jonge is een zwarte Volvo XC40 Recharge Plug-in Hybride. Het kenteken staat niet op de foto’s, maar ziet dat het een PHEV is door het laadklepje aan de voorkant. De benzine-versie heeft uiteraard geen laadklep voor en de volledig elektrische versie heeft alleen een laadklep achter.
De Volvo XC40 Recharge Plug-in Hybrid
De Volvo met stekker kost minimaal 44.495 euro in Nederland. Wie de auto goed oplaadt, kan tot 45 kilometer volledig elektrisch rijden. Naast de elektromotor is de Volvo voorzien van een benzinemotor. De T4-versie heft in totaal 211 pk en de snellere T5-versie produceert 262 pk. Die kost ruim 3.000 euro meer. Welke van de twee Hugo de Jonge rijdt, is niet bekend. De topsnelheid van de XC40 is begrensd op 180 km/u, net als elke moderne Volvo.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Een van de populairste auto’s van Nederland krijgt een andere (en kortere) naam

Volvo XC40 Recharge review: De grootste verandering zie je niet

Het verstandige Volvo stapt ineens weer over op achterwielaandrijving

Hoeveel liter benzine staat qua CO2-uitstoot gelijk aan de productie van een EV?

Volvo gaat elektrische auto’s draadloos laden

Waarom je deze toffe nieuwe vrachtwagens van Volvo niet in Nederland gaat zien

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

Als je de nieuwe Volvo ES90 ziet, snap je beter waarom Polestar de achterruit bij de 4 heeft weggelaten

De nieuwe Volvo ES90 is de stilste Volvo aller tijden – dit moet ie kosten

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Dit is de populairste Volvo van dit moment, maar dan ruimer en goedkoper. Moet je dat willen? (review)

Skoda Elroq RS is heel erg snel, maar tegelijkertijd best wel traag

Is de Dacia Bigster nog altijd een echte ‘no-nonsense’ Dacia? (review)

Waarom je niet bang (meer) hoeft te zijn dat Nissan failliet gaat

De eerste volwaardige elektrische auto krijgt nu eindelijk een opvolger

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Gaat Volvo’s zustermerk Polestar nu ook terug naar (dikke) benzinemotoren?

Op een bevroren meer bewijst Volvo’s zustermerk Polestar dat het cooler is dan Tesla

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

Als je de nieuwe Volvo ES90 ziet, snap je beter waarom Polestar de achterruit bij de 4 heeft weggelaten

De nieuwe Volvo ES90 is de stilste Volvo aller tijden – dit moet ie kosten

Koop jij de foutste Volkswagen van dit moment voor een prikkie van de overheid?

Even opletten: als jouw band dit kenmerk heeft, is het over twee weken verboden in België

Oeps: overheid lanceert nieuwe campagne, maar had eventjes moeten googelen

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

De grootste vervuiler kan ook gewoon een kleine auto zijn
Hebben ze die aandelen op eerlijk wijze gekregen
Het kenteken van Hugo’s auto is H-412-KL en dus gaat het om een T5…..
Inderdaad T5-versie. Op de foto’s is een R-Design interieur te zien, welke alleen op de T5 leverbaar is.
Productie België, uit Gent, dus. De in China gebouwde XC40’s blijven in het verre Oosten, de in Gent gebouwde exemplaren zijn voor de rest van de wereld.
Het is de T5 versie
Zweden? Productie in Belgie of China. Volvo is eigendom van het Chinese Geely.
Maar nog steeds ontwikkeld in Zweden, met de Zweedse kwaliteits- en veiligheids eisen… Lekker belangrijk dat de “eigenaar” Chinees is en ze de productie hebben verspreid over Europa….