Normaal gesproken, als we (demissionair) minister Hugo de Jonge ergens in functie zien arriveren, stapt hij uit het achterportier van een BMW 7-serie. Deze donkerblauwe plug-in hybride van 129.135 euro heeft een totaalvermogen van 394 pk en 600 Nm. Privé rijdt Hugo de Jonge ook een plug-in hybride, maar dan van een ander merk. We zagen de auto van Hugo de Jonge vanochtend, toen hij arriveerde bij een stembureau. Volgens het AD is dit zijn privé-auto. Bij het stembureau kreeg hij te horen dat hij weer mocht omkeren, want zijn paspoort was ongeldig én hij was zijn rijbewijs vergeten. Later kwam hij terug om alsnog zijn stem uit te brengen.
De auto van Hugo de Jonge
Uiteraard viel ons bij de krantenartikelen als eerste de auto op. De auto waarin de minister rijdt, komt uit hetzelfde land als de auto van Mark Rutte, namelijk uit Zweden. De auto van Hugo de Jonge is een zwarte Volvo XC40 Recharge Plug-in Hybride. Het kenteken staat niet op de foto’s, maar ziet dat het een PHEV is door het laadklepje aan de voorkant. De benzine-versie heeft uiteraard geen laadklep voor en de volledig elektrische versie heeft alleen een laadklep achter.
De Volvo XC40 Recharge Plug-in Hybrid
De Volvo met stekker kost minimaal 44.495 euro in Nederland. Wie de auto goed oplaadt, kan tot 45 kilometer volledig elektrisch rijden. Naast de elektromotor is de Volvo voorzien van een benzinemotor. De T4-versie heft in totaal 211 pk en de snellere T5-versie produceert 262 pk. Die kost ruim 3.000 euro meer. Welke van de twee Hugo de Jonge rijdt, is niet bekend. De topsnelheid van de XC40 is begrensd op 180 km/u, net als elke moderne Volvo.
Veluw heeft op 24 maart 2021 geschreven:
De grootste vervuiler kan ook gewoon een kleine auto zijn
Tom heeft op 21 maart 2021 geschreven:
Hebben ze die aandelen op eerlijk wijze gekregen
MSD heeft op 21 maart 2021 geschreven:
Het kenteken van Hugo’s auto is H-412-KL en dus gaat het om een T5…..
Paul heeft op 20 maart 2021 geschreven:
Inderdaad T5-versie. Op de foto’s is een R-Design interieur te zien, welke alleen op de T5 leverbaar is.
Jac. heeft op 19 maart 2021 geschreven:
Productie België, uit Gent, dus. De in China gebouwde XC40’s blijven in het verre Oosten, de in Gent gebouwde exemplaren zijn voor de rest van de wereld.
T heeft op 19 maart 2021 geschreven:
Het is de T5 versie
Bert heeft op 17 maart 2021 geschreven:
Zweden? Productie in Belgie of China. Volvo is eigendom van het Chinese Geely.
Jasper heeft op 18 maart 2021 geschreven:
Maar nog steeds ontwikkeld in Zweden, met de Zweedse kwaliteits- en veiligheids eisen… Lekker belangrijk dat de “eigenaar” Chinees is en ze de productie hebben verspreid over Europa….