De Amerikaanse consumentenbond heeft gesproken: de autopilot van Tesla moet uit. Dit omdat er op 7 mei een man in de Verenigde Staten is verongelukt. Naar het schijnt was deze ongelukkige ziel een filmpje aan het kijken toen een vrachtwagen zijn weg kruiste. Tesla’s systemen zagen de geheel witte vrachtwagen met oplegger tegen de zon in waarschijnlijk niet goed waardoor de Model S de oplegger ramde en eronder terecht kwam. Bijzonder naar uiteraard.
Dus zegt Consumer Reports: autopilot van Tesla moet uit
De Consumer Reports-bond vindt het niet verantwoord om auto’s met autopilot aan consumenten aan te bieden omdat het systeem eigenlijk nog in de testfase zit. ‘Consumenten mogen nooit als proefdieren gebruikt worden voor technische ontwikkelingen voor de veiligheid in de auto’, zo schreef de bond in een open brief. ‘Door de functie autopilot te noemen, geeft Tesla de bestuurder onterecht een gevoel van veiligheid’, meent de bond ook. Dit zijn, onvertaald, de vier eisen van de bond:
- Disable Autosteer until it can be reprogrammed to require drivers to keep their hands on the steering wheel
- Stop referring to the system as “Autopilot” as it is misleading and potentially dangerous
- Issue clearer guidance to owners on how the system should be used and its limitations
- Test all safety-critical systems fully before public deployment; no more beta releases
Maar Tesla zegt dat de bestuurder altijd zelf verantwoordelijk is. Tesla’s topman Elon Musk benadrukte gister min of meer dat ze niet van plan te zijn om de functie uit te schakelen. Hij vindt het een levensreddende technologie. Mensen moeten er alleen beter mee leren omgaan, zo geeft hij aan.
We don’t mind taking the heat for customer safety. It is the right thing to do. From @RoadandTrack https://t.co/D181ui1jB0
— Elon Musk (@elonmusk) July 13, 2016
Het was de eerste dode die te betreuren viel met Tesla’s autopilot, en Tesla maakte dat pas twee weken geleden bekend – pakweg drie weken na het ongeval. Dat is reden voor de Amerikaanse beurswaakhond SEC om een onderzoek te starten. Simpelweg omdat zo’n ongeluk invloed kan hebben op de koers van Tesla, de handel in aandelen en alles wat daar bij komt kijken. Afijn, Tesla steekt z’n nek uit, er gaat iets flink mis, en de halve wereld hakt weer op Musk in. Iets met je hoofd boven het maaiveld? Gelukkig zanikt er nog niemand over Tesla’s ludicrous mode.
Reacties