
De meeste klanten van Bugatti kopen geen Chiron of Veyron als primaire auto. Ze kopen de Bugatti waarschijnlijk niet eens als twee, derde of zelfs vijfde auto. De meeste Bugatti’s zijn onderdeel van een wagenpark en worden zo nu en dan uitgelaten. Dat het wel mogelijk is voor de hypercar om veel kilometers te maken, laat deze Bugatti Chiron zien.
Krassen, steenslag, tape en een slordige wrap. Het zijn tekenen van een zwaar leven. Deze Chiron reed in Zuid-Afrika, Duitsland, Amerika en door een besneeuwd Scandinavië. Niet als iemands dagelijks vervoer, maar als een testmodel voor Bugatti. In deze Chiron werden alle elektronische systemen getest, van de airco tot de radio. Hij luistert naar de naam 4-0005.
74.000 kilometer
Het prototype 4-0005 is de vijfde van in totaal acht prototypes. De andere auto’s – voor zover ze nog bestaan – zullen er nog zo uitgeleefd uitzien, gokken we. In en op elke auto werden andere componenten getest onder uiteenlopende omstandigheden. Van de hitte in Death Valley tot de kou van een bevroren meer. De ritten konden tot wel tien uur duren. Aan de hand van de data werden de onderdelen geoptimaliseerd.
Deze Chiron verzamelde in acht jaar tijd meer dan 74.000 kilometer op zijn teller. Daarmee is het (waarschijnlijk samen met andere prototypes) een van de hoogste tellerstanden voor een Bugatti. Het merk stuurt de Chiron nu met welverdiend pensioen.
Bugatti Veyron met de meeste kilometers
Een paar jaar geleden verscheen er in Engeland een tweedehands Veyron met meer dan 72.000 kilometer op de teller. De eigenaar reed 18.000 kilometer per jaar met de Veyron voordat hij hem verkocht. De auto is sindsdien van de radar verdwenen, maar als er nog mee gereden wordt, dan is dit waarschijnlijk de Bugatti met de meeste kilometers op de teller.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


VIDEO: We nemen afscheid van de W16 met de Bugatti Veyron en Bugatti Chiron

Deze Bugatti Chiron L’Ultime is de laatste Chiron ooit en heeft een Nederlands detail

Waarom de eigenaar van de duurste auto van Nederland de auto al na één uur rijden verkocht

Zwitserse dealer biedt nu al een Bugatti Mistral te koop aan, maar dat kost wel wat

Vrouw krijgt voor 70e verjaardag een Bugatti Chiron Super Sport met 1.600 pk

De sportuitlaat op een Bugatti kost meer dan een nieuwe (dikke) Porsche 911

Misschien niet zo handig op de A2: Bugatti wil heel graag de 500 km/u aantikken

Koop jij de duurste huurauto van Nederland? Er is nog niet hoog geboden…

Kooptip: Dit onderdeel van de Bugatti Veyron komt gewoon van een Skoda Superb

VIDEO: Bugatti-rijder vergeet tankslang uit Chiron te halen na het tanken en rijdt weg

VW wilde dat de Bugatti Tourbillon elektrisch werd, maar daar stak Mate Rimac een stokje voor

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

Citroën C4 Hybrid 136 Plus: het is zowaar een echte Citroën (en dat is goed nieuws)

De Alpine A290 is in Nederland: dit moet je weten

De sportuitlaat op een Bugatti kost meer dan een nieuwe (dikke) Porsche 911

Peugeot komt terug met snelle modellen op basis van de E-3008 en E-5008

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

De binnenspiegel in je auto is verplicht, maar er is een hele rare uitzondering

Dikke nep-BMW 7-serie ziet er beter uit dan het origineel (en daar is een goede reden voor)

Let op: deze parkeerapp wordt binnenkort flink duurder (en welke moet je nu hebben?)

Duitsers willen snelheidslimiet op Autobahn, maar er is nog hoop

Op deze wijze gaat de Fiat 500 weer een enorm succes worden in Europa (en dus ook in Nederland)
