
De meeste klanten van Bugatti kopen geen Chiron of Veyron als primaire auto. Ze kopen de Bugatti waarschijnlijk niet eens als twee, derde of zelfs vijfde auto. De meeste Bugatti’s zijn onderdeel van een wagenpark en worden zo nu en dan uitgelaten. Dat het wel mogelijk is voor de hypercar om veel kilometers te maken, laat deze Bugatti Chiron zien.
Krassen, steenslag, tape en een slordige wrap. Het zijn tekenen van een zwaar leven. Deze Chiron reed in Zuid-Afrika, Duitsland, Amerika en door een besneeuwd Scandinavië. Niet als iemands dagelijks vervoer, maar als een testmodel voor Bugatti. In deze Chiron werden alle elektronische systemen getest, van de airco tot de radio. Hij luistert naar de naam 4-0005.
74.000 kilometer
Het prototype 4-0005 is de vijfde van in totaal acht prototypes. De andere auto’s – voor zover ze nog bestaan – zullen er nog zo uitgeleefd uitzien, gokken we. In en op elke auto werden andere componenten getest onder uiteenlopende omstandigheden. Van de hitte in Death Valley tot de kou van een bevroren meer. De ritten konden tot wel tien uur duren. Aan de hand van de data werden de onderdelen geoptimaliseerd.
Deze Chiron verzamelde in acht jaar tijd meer dan 74.000 kilometer op zijn teller. Daarmee is het (waarschijnlijk samen met andere prototypes) een van de hoogste tellerstanden voor een Bugatti. Het merk stuurt de Chiron nu met welverdiend pensioen.
Bugatti Veyron met de meeste kilometers
Een paar jaar geleden verscheen er in Engeland een tweedehands Veyron met meer dan 72.000 kilometer op de teller. De eigenaar reed 18.000 kilometer per jaar met de Veyron voordat hij hem verkocht. De auto is sindsdien van de radar verdwenen, maar als er nog mee gereden wordt, dan is dit waarschijnlijk de Bugatti met de meeste kilometers op de teller.
Meer van TopGear


VIDEO: We nemen afscheid van de W16 met de Bugatti Veyron en Bugatti Chiron

Deze Bugatti Chiron L’Ultime is de laatste Chiron ooit en heeft een Nederlands detail

Waarom de eigenaar van de duurste auto van Nederland de auto al na één uur rijden verkocht

Zwitserse dealer biedt nu al een Bugatti Mistral te koop aan, maar dat kost wel wat

Vrouw krijgt voor 70e verjaardag een Bugatti Chiron Super Sport met 1.600 pk

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

De sportuitlaat op een Bugatti kost meer dan een nieuwe (dikke) Porsche 911

Misschien niet zo handig op de A2: Bugatti wil heel graag de 500 km/u aantikken

Koop jij de duurste huurauto van Nederland? Er is nog niet hoog geboden…

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Moet je nou wel of niet oppassen voor ‘Super 95’ bij Duitse tankstations?

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden

Het einde van Audi? Als je alleen naar deze cijfers kijkt, kan Volkswagen beter stoppen met het merk

In het buitenland kun je straks een snelheidsbord met groene rand tegenkomen – dit betekent het

De toekomst is elektrisch? Dit automerk doet grootste investering in V8-motoren ooit
