
De meeste klanten van Bugatti kopen geen Chiron of Veyron als primaire auto. Ze kopen de Bugatti waarschijnlijk niet eens als twee, derde of zelfs vijfde auto. De meeste Bugatti’s zijn onderdeel van een wagenpark en worden zo nu en dan uitgelaten. Dat het wel mogelijk is voor de hypercar om veel kilometers te maken, laat deze Bugatti Chiron zien.
Krassen, steenslag, tape en een slordige wrap. Het zijn tekenen van een zwaar leven. Deze Chiron reed in Zuid-Afrika, Duitsland, Amerika en door een besneeuwd Scandinavië. Niet als iemands dagelijks vervoer, maar als een testmodel voor Bugatti. In deze Chiron werden alle elektronische systemen getest, van de airco tot de radio. Hij luistert naar de naam 4-0005.
74.000 kilometer
Het prototype 4-0005 is de vijfde van in totaal acht prototypes. De andere auto’s – voor zover ze nog bestaan – zullen er nog zo uitgeleefd uitzien, gokken we. In en op elke auto werden andere componenten getest onder uiteenlopende omstandigheden. Van de hitte in Death Valley tot de kou van een bevroren meer. De ritten konden tot wel tien uur duren. Aan de hand van de data werden de onderdelen geoptimaliseerd.
Deze Chiron verzamelde in acht jaar tijd meer dan 74.000 kilometer op zijn teller. Daarmee is het (waarschijnlijk samen met andere prototypes) een van de hoogste tellerstanden voor een Bugatti. Het merk stuurt de Chiron nu met welverdiend pensioen.
Bugatti Veyron met de meeste kilometers
Een paar jaar geleden verscheen er in Engeland een tweedehands Veyron met meer dan 72.000 kilometer op de teller. De eigenaar reed 18.000 kilometer per jaar met de Veyron voordat hij hem verkocht. De auto is sindsdien van de radar verdwenen, maar als er nog mee gereden wordt, dan is dit waarschijnlijk de Bugatti met de meeste kilometers op de teller.
Meer van TopGear


VIDEO: We nemen afscheid van de W16 met de Bugatti Veyron en Bugatti Chiron

Deze Bugatti Chiron L’Ultime is de laatste Chiron ooit en heeft een Nederlands detail

Waarom de eigenaar van de duurste auto van Nederland de auto al na één uur rijden verkocht

Zwitserse dealer biedt nu al een Bugatti Mistral te koop aan, maar dat kost wel wat

Vrouw krijgt voor 70e verjaardag een Bugatti Chiron Super Sport met 1.600 pk

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

De sportuitlaat op een Bugatti kost meer dan een nieuwe (dikke) Porsche 911

Misschien niet zo handig op de A2: Bugatti wil heel graag de 500 km/u aantikken

Koop jij de duurste huurauto van Nederland? Er is nog niet hoog geboden…

Dit betaal je in Nederland voor een Audi-alternatief met 750 kilometer range

Autofabrikant roept tienduizenden Nederlanders op ‘onmiddellijk te stoppen met rijden’ in deze modellen

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Op deze manier word je op vakantie opgelicht bij tolpoortjes, zonder dat je het doorhebt

De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze vijf unieke Saabs zijn eigenlijk helemaal geen Saab (maar wel extreem cool)

Dit merk belooft altijd stationwagens te blijven bouwen (en het is niet Volvo)

Dit betaal je in Nederland voor een Audi-alternatief met 750 kilometer range

‘Mag je een bananenschil of klokhuis uit de auto gooien of krijg je dan een boete?’

Je leven is een leugen: het logo van BMW is helemaal geen propeller
