De meeste klanten van Bugatti kopen geen Chiron of Veyron als primaire auto. Ze kopen de Bugatti waarschijnlijk niet eens als twee, derde of zelfs vijfde auto. De meeste Bugatti’s zijn onderdeel van een wagenpark en worden zo nu en dan uitgelaten. Dat het wel mogelijk is voor de hypercar om veel kilometers te maken, laat deze Bugatti Chiron zien.

Krassen, steenslag, tape en een slordige wrap. Het zijn tekenen van een zwaar leven. Deze Chiron reed in Zuid-Afrika, Duitsland, Amerika en door een besneeuwd Scandinavië. Niet als iemands dagelijks vervoer, maar als een testmodel voor Bugatti. In deze Chiron werden alle elektronische systemen getest, van de airco tot de radio. Hij luistert naar de naam 4-0005.

74.000 kilometer

Het prototype 4-0005 is de vijfde van in totaal acht prototypes. De andere auto’s – voor zover ze nog bestaan – zullen er nog zo uitgeleefd uitzien, gokken we. In en op elke auto werden andere componenten getest onder uiteenlopende omstandigheden. Van de hitte in Death Valley tot de kou van een bevroren meer. De ritten konden tot wel tien uur duren. Aan de hand van de data werden de onderdelen geoptimaliseerd.

Deze Chiron verzamelde in acht jaar tijd meer dan 74.000 kilometer op zijn teller. Daarmee is het (waarschijnlijk samen met andere prototypes) een van de hoogste tellerstanden voor een Bugatti. Het merk stuurt de Chiron nu met welverdiend pensioen.

Bugatti Veyron met de meeste kilometers

Een paar jaar geleden verscheen er in Engeland een tweedehands Veyron met meer dan 72.000 kilometer op de teller. De eigenaar reed 18.000 kilometer per jaar met de Veyron voordat hij hem verkocht. De auto is sindsdien van de radar verdwenen, maar als er nog mee gereden wordt, dan is dit waarschijnlijk de Bugatti met de meeste kilometers op de teller.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)