Het is een kleine ingreep, maar toch met een groot effect. Veel meer dan het spatbord is er niet veranderd aan deze Ferrari GTC4, en toch oogt de GTC4Lusso heel anders. Verbouwer Kahn noemt het de Ferrari GTC4 Grand Edition. Bij de normale GTC4Lusso loopt de koplamp verder door naar achteren. Bij de versie van Kahn is de koplamp gekortwiekt en het spatbord afgedicht.
Kahn maakte het nieuwe spatbord op zo’n manier dat de luchtuitlaat lijkt op die van de Monza SP2. Het metalen voorscherm is volledig met de hand gemaakt. Het enige is dat de koplamp er nu wat ‘afgeknipt’ uitziet. Misschien hadden ze hem iets vloeiender moeten inkorten. De lijn over de motorkap zag je ook op de Monza SP2. De grille werd iets aangepast door twee extra lampen te plaatsen. Op een setje velgen na, is de GTC4Lusso ongewijzigd gebleven.
De koplampen waren een irritatiepuntje
De reden achter de Ferrari GTC4 Grand Edition? De ontwerper stoorde zich aan de doorlopende koplampen. Designer Afzal Kahn zegt: ‘Het enige dat de auto in de steek liet, was de neuskegel. Daarom wilde ik mijn eigen visie creëren die een eerbetoon was aan Ferrari. Als ze een nieuw faceliftmodel zouden maken, denk ik dat het er zo uit zou zien.’
Het voorscherm op de Ferrari GTC4 Grand Edition is niet van koolstofvezel, wat je tegenwoordig misschien zou verwachten. Afzal: ‘Ik heb een passie voor metaalbewerking. De traditionele manier waarop handgemaakte auto’s worden gemaakt, is echter vrijwel verdwenen in het VK met slechts een handvol getalenteerde ambachtslieden die kunnen produceren wat volgens mij een vorm van kunst is.’
Reacties