
Het is een kleine ingreep, maar toch met een groot effect. Veel meer dan het spatbord is er niet veranderd aan deze Ferrari GTC4, en toch oogt de GTC4Lusso heel anders. Verbouwer Kahn noemt het de Ferrari GTC4 Grand Edition. Bij de normale GTC4Lusso loopt de koplamp verder door naar achteren. Bij de versie van Kahn is de koplamp gekortwiekt en het spatbord afgedicht.
Kahn maakte het nieuwe spatbord op zo’n manier dat de luchtuitlaat lijkt op die van de Monza SP2. Het metalen voorscherm is volledig met de hand gemaakt. Het enige is dat de koplamp er nu wat ‘afgeknipt’ uitziet. Misschien hadden ze hem iets vloeiender moeten inkorten. De lijn over de motorkap zag je ook op de Monza SP2. De grille werd iets aangepast door twee extra lampen te plaatsen. Op een setje velgen na, is de GTC4Lusso ongewijzigd gebleven.
De koplampen waren een irritatiepuntje
De reden achter de Ferrari GTC4 Grand Edition? De ontwerper stoorde zich aan de doorlopende koplampen. Designer Afzal Kahn zegt: ‘Het enige dat de auto in de steek liet, was de neuskegel. Daarom wilde ik mijn eigen visie creëren die een eerbetoon was aan Ferrari. Als ze een nieuw faceliftmodel zouden maken, denk ik dat het er zo uit zou zien.’
Het voorscherm op de Ferrari GTC4 Grand Edition is niet van koolstofvezel, wat je tegenwoordig misschien zou verwachten. Afzal: ‘Ik heb een passie voor metaalbewerking. De traditionele manier waarop handgemaakte auto’s worden gemaakt, is echter vrijwel verdwenen in het VK met slechts een handvol getalenteerde ambachtslieden die kunnen produceren wat volgens mij een vorm van kunst is.’
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


BMW crasht tegen Porsche 918 en Ferrari GTC4Lusso

De snelste Ferrari’s van dit moment

Ferrari-museum opent nieuwe tentoonstelling

Remtest: Panamera vs GTC4Lusso (TopGear S26)

Chris Harris Drives: Ferrari GTC4Lusso

Ferrari lijkt zo’n meedogenloos merk, maar ze blijken toch een goed hart te hebben

Ferrari komt met enorm veel nieuwe modellen dit jaar, waarvan één elektrisch

Op deze manier willen wij ook wel hybride rijden: 868 pk en een open dak

Herken jij welke populaire Ferrari verbouwd is voor deze 865.000 euro kostende auto?

Verzamelaars gaan deze zescilinder Ferrari vanaf april heel serieus nemen

Waarom je Ferrari F40 van 3.000.000 euro mechanisch moet aanpassen

Dit was ooit een van de mooiste auto’s die je (nu nog) in Nederland kunt kopen

Met deze enorme cabrio zou Cadillac graag klanten van Rolls-Royce pikken

Op dit vakantie-eiland is (bijna) elke cabrio een taxi, zelfs de busjes

Nederlands bedrijf bouwt Defender 130 om tot op maat gemaakte pick-up

De Rolls-Royce Arcadia Droptail is dankzij zijn klok misschien wel de duurste Rolls ooit

Bij deze Zagato AGTZ Twin Tail krijg je twee achterkanten (die je kunt wisselen)

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Gepersonaliseerde kentekenplaten mogen niet in Nederland, maar deze eigenaar had geluk

Ferrari komt met enorm veel nieuwe modellen dit jaar, waarvan één elektrisch

Op deze manier willen wij ook wel hybride rijden: 868 pk en een open dak

Kan deze Fiat Grande Panda zijn merk opnieuw op de kaart zetten? (review)

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1
