
Het is een kleine ingreep, maar toch met een groot effect. Veel meer dan het spatbord is er niet veranderd aan deze Ferrari GTC4, en toch oogt de GTC4Lusso heel anders. Verbouwer Kahn noemt het de Ferrari GTC4 Grand Edition. Bij de normale GTC4Lusso loopt de koplamp verder door naar achteren. Bij de versie van Kahn is de koplamp gekortwiekt en het spatbord afgedicht.
Kahn maakte het nieuwe spatbord op zo’n manier dat de luchtuitlaat lijkt op die van de Monza SP2. Het metalen voorscherm is volledig met de hand gemaakt. Het enige is dat de koplamp er nu wat ‘afgeknipt’ uitziet. Misschien hadden ze hem iets vloeiender moeten inkorten. De lijn over de motorkap zag je ook op de Monza SP2. De grille werd iets aangepast door twee extra lampen te plaatsen. Op een setje velgen na, is de GTC4Lusso ongewijzigd gebleven.
De koplampen waren een irritatiepuntje
De reden achter de Ferrari GTC4 Grand Edition? De ontwerper stoorde zich aan de doorlopende koplampen. Designer Afzal Kahn zegt: ‘Het enige dat de auto in de steek liet, was de neuskegel. Daarom wilde ik mijn eigen visie creëren die een eerbetoon was aan Ferrari. Als ze een nieuw faceliftmodel zouden maken, denk ik dat het er zo uit zou zien.’
Het voorscherm op de Ferrari GTC4 Grand Edition is niet van koolstofvezel, wat je tegenwoordig misschien zou verwachten. Afzal: ‘Ik heb een passie voor metaalbewerking. De traditionele manier waarop handgemaakte auto’s worden gemaakt, is echter vrijwel verdwenen in het VK met slechts een handvol getalenteerde ambachtslieden die kunnen produceren wat volgens mij een vorm van kunst is.’
Meer van TopGear


BMW crasht tegen Porsche 918 en Ferrari GTC4Lusso

De snelste Ferrari’s van dit moment

Ferrari-museum opent nieuwe tentoonstelling

Remtest: Panamera vs GTC4Lusso (TopGear S26)

Chris Harris Drives: Ferrari GTC4Lusso

De nieuwe Ferrari Amalfi is de goedkoopste én de mooiste Ferrari van het moment

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Deze Volvo-rijder heeft in ieder geval een heel sterk verhaal voor thuis (maar of ie daar blij mee is…)

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

Voor wie elektrische Rolls-Royce Spectre te stil vindt, is er nu eentje met een V12

Dit was ooit een van de mooiste auto’s die je (nu nog) in Nederland kunt kopen

Met deze enorme cabrio zou Cadillac graag klanten van Rolls-Royce pikken

Op dit vakantie-eiland is (bijna) elke cabrio een taxi, zelfs de busjes

Nederlands bedrijf bouwt Defender 130 om tot op maat gemaakte pick-up

De Rolls-Royce Arcadia Droptail is dankzij zijn klok misschien wel de duurste Rolls ooit

Deze Fiat 500 kun je eindelijk wel betalen (en er komt nog een goedkope versie aan)

De nieuwe Ferrari Amalfi is de goedkoopste én de mooiste Ferrari van het moment

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

De nieuwe Lancia Ypsilon HF met 280 pk is goedkoper dan verwacht – dit kost ie

Lamborghini legt uit hoe de benzinemotor kan blijven leven na het verbod in 2035

De lelijkste auto ter wereld maakt een terugkeer, maar is ie nog steeds lelijk?

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

Is het nog echt zo goedkoop om met een elektrische auto op vakantie te gaan?

Nederlander laat elektrische auto 2,5 (!) week aan de laadpaal staan bij Disneyland – zo hoog was de rekening

In E10-benzine zit nog te weinig ethanol voor deze bijzondere Peugeot 208

Aston Martin V8 Vantage S: het kleine model, maar dan met de sterkste motor
