Voordat we kijken naar de snelste Ferrari’s van dit moment, is het leuk om even terug te blikken. Oprichter van het merk Enzo Ferrari racete in 1923 voor Alfa Romeo. En niet zonder succes – na zijn overwinning op het Circuito del Savio in Ravenna werd hij door de plaatselijke hertog, Enrico Baracca en zijn hertogin Paolina, thuis uitgenodigd. Paolina vroeg aan Enzo of hij het wapenschild wilde dragen van haar zoon, die overleed in de Eerste Wereldoorlog. Het steigerende paard zou hem geluk brengen. Enzo voegde de gele achtergrond (de kleur van Modena) toe en bovenin de Italiaanse vlag. Het beroemde logo werd geboren. Datzelfde jaar overleed zijn vriend, Ugo Sivocci. Door Ugo was Enzo begonnen met racen. Na de dood van zijn vriend besloot hij dat het tijd was om te stoppen en zich te richten op teammanagement. In 1929 richtte hij, met de steun van Alfa, de nu legendarische Scuderia Ferrari op. In 1939 kreeg Enzo ruzie – zoals dat gaat in de geschiedenis van Italiaanse merken – met Alfa en verlaat hij het bedrijf. Hij kreeg flink wat geld mee, maar wel onder de voorwaarde dat hij vier jaar lang niet onder zijn eigen naam tegen Alfa zou racen.

De eerste Ferrari

Enzo richtte het bedrijf AAC (Auto Avio Construzione) op en begon met het bouwen van vliegtuigonderdelen voor de luchtmacht. Hij kreeg ook meteen de opdracht om twee auto’s te bouwen voor Lotario Rangoni Machiavelli en Alberto Ascari, die beiden meededen aan de Brescia Grand Prix. Enzo gaf gehoor en bouwde in 1940 de AAC Tipo 815, met een 1,5-liter V8-motor die eigenlijk bestond uit twee aan elkaar geplakte Fiat-viercilinders. De eerste auto van Ferrari (al mocht deze toen nog niet zo heten) was een feit. De Tweede Wereldoorlog zorgde ervoor dat er een tijdelijk einde kwam aan de race-activiteiten van Enzo. Dat stopte Enzo niet en zijn strijdplan stond klaar. Hij wilde racen in zo veel mogelijk verschillende klassen en om dat te financieren, zou hij exclusieve sportauto’s gaan maken. Dit was een noodzakelijk kwaad – het enige waar Enzo om gaf, was racen. In 1947 verscheen de eerste auto onder eigen naam, de Ferrari 125. Tot op de dag van vandaag leeft Enzo’s nalatenschap voort en bouwt Ferrari de meest tot de verbeelding sprekende auto’s. Dit zijn de snelste Ferrari’s van dit moment, gesorteerd op de 0-naar-100-sprinttijd. We verklappen alvast: de nieuwe SF90 Stradale is de snelste Ferrari van deze generatie.

07. Ferrari Portofino

Vermogen: 600 pk  0-100 km/u: 3,5 seconden Topsnelheid: 320 km/u De Ferrari Portofino is de opvolger van de Ferrari California waarvan we, eh, nog steeds niet van weten of ie nou mooi is of niet. De motor is een herziene versie van Ferrari’s prijswinnende 3,9-liter twin-­turbo V8, waardoor de Portofino 40 pk meer heeft dan z’n voorganger, die overigens in 3,6 seconden naar de 100 km/u schiet.

06. Ferrari GTC4Lusso

Vermogen: 690 pk  0-100 km/u: 3,4 seconden Topsnelheid: 335 km/u Wil je in alle rust over het asfalt cruisen met je gezin en waar het nodig is het gas flink intrappen? Ferrari geeft antwoord op je vraag met de GTC4Lusso. De ‘4’ staat voor vier personen, of de vierwielaandrijving, een van de twee. Ben je meer een waaghals-achtig type? De GTC4Lusso T heeft enkel en alleen achterwielaandrijving. De ‘T’ staat voor Turbo, maar misschien ook voor… terror?

05. Ferrari 812 Superfast

Vermogen: 800 pk  0-100 km/u: 2,9 seconden Topsnelheid: 340 km/u Enzo Ferrari zei ooit: ‘Als je een Ferrari koopt, betaal je voor de motor en krijg je de rest er gratis bij.’ En hij hield voet bij stuk. De atmosferische V12 in de Ferrari 812 Superfast behoort tot de beste V12-motoren ooit gebouwd. Daar hebben ze goed over nagedacht, maar dat kun je helaas niet zeggen over de naam. Alsof je een hond aanschaft en hem ‘Hond’ noemt.

04. Ferrari F8 Tributo

Vermogen: 720 pk  0-100 km/u: 2,9 seconden Topsnelheid: 340 km/u De Ferrari F8 Tributo gebruikt de bekende 3,9-liter V8 die ook al in de 488 GTB lag. Ferrari herinnert ons er graag aan dat de motor driemalig winnaar is van de International Engine of the Year Award. In alle redelijkheid moeten we toegeven dat die lofzang niet onterecht is.

03. Ferrari Monza SP1 en SP2

Vermogen: 800 pk  0-100 km/u: 2,9 seconden Topsnelheid: 300 km/u Helaas zijn ze beide uitverkocht, en dat is best jammer. Met de Monza SP1 en SP2 rijd je niet alleen een bloedsnelle auto, je bent ook zelf onderdeel van het aerodynamica-pakket. Zonder voorruit knal je, met een grijns op je gezicht, binnen 2,9 seconden naar de 100 km/u. Vergeet geen doekjes mee te nemen om de beestjes en stukjes meeuw van je gezicht af te vegen.

02. Ferrari 488 Pista

Vermogen: 720 pk  0-100 km/u: 2,85 seconden Topsnelheid: 340 km/u De Ferrari 488 GTB is dus vervangen door de F8 Tributo, maar de Pista-versie van de 488 tellen we nog wel mee. Want hij is bruut. Heel bruut. De Pista is zelfs zo snel dat Ferrari een extra decimaal achter de komma plakte om hem een eervolle tweede plaats in dit lijstje te geven. Je zou haast zeggen dat ze een vooropgezet plan hadden.

01. Ferrari SF90 Stradale

Vermogen: 1.000 pk  0-100 km/u: 2,5 seconden Topsnelheid: 340 km/u Tot voor kort zou de Ferrari 488 Pista de titel ‘snelste Ferrari’ dragen. Maar de Ferrari SF90 Stradale maakte onlangs zijn debuut en schakelt de hulp van elektromotoren in, waardoor het totale vermogen op exact 1.000 pk uitkomt. Nu nog afwachten tot we het stuur in onze grijpgrage handjes krijgen…

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)