
Ik racete met de door warenhuis Harrods gesponsorde McLaren F1 GTR in 1995 op Le Mans, voor David Price Racing, met Derek en Justin Bell. We lagen op koers voor de overwinning toen we transmissieproblemen kregen, waardoor we in de laatste uren alleen de vijfde en zesde versnellingen konden gebruiken. Toch eindigden we nog op het podium.
Dus ik kende de auto goed. Ik had ook een aantal McLaren F1’s aan klanten overgedragen en was betrokken bij de ontwikkeling van de LM. Toen vroeg McLaren me of ik eens echt hard wilde rijden in een F1. We gingen voor het wereldrecord op Ehra-Lessien, Volkswagens testbaan in Noord-Duitsland, en we gebruikten het vijfde F1-prototype. Je komt daar met 250 km/u een kombocht uit en duikt dan meteen een recht eind op van dik 8,5 kilometer lang. De jongens van McLaren waren er, Gordon Murray natuurlijk, Michelin, BMW… Ik reed een paar verkenningsronden en ontdekte dat er een bocht zat die op de weg terug niet echt ideaal liep. Om het record te vestigen, moet je het parcours in beide richtingen rijden en dan het gemiddelde nemen. In de zesde versnelling knalde ik steeds hard in de toerenbegrenzer, waarop de gasten van BMW die van 7.000 naar 8.000 tpm verhoogden. De motor ging kennelijk 150.000 kilometer mee bij de lagere toerenlimiet, en maar 15.000 kilometer bij de hogere limiet.
‘Er was een hoop papierwerk geweest als het mis was gegaan.’
De auto was stabiel tot 300 km/u, maar begon een beetje te zwalken bij 365 km/u. Ik was nog jong en niet zo slim, dus hield ik mijn voet op het gas tot ie weer stabiel werd. Ik zou graag zeggen dat ik dit allemaal in slow motion meemaakte, zoals veel coureurs altijd beweren, maar ik wilde eigenlijk alleen maar weten hoe hard ie ging. Bij een snelheid van 391 km/u stuitten we op een muur van luchtweerstand, en dat was dat. Ik had gedaan wat ik moest doen. Als ik er nu op terugkijk, had ik m’n voet waarschijnlijk even van het gas moeten halen. Er was een hoop papierwerk geweest als het mis was gegaan.
Tegenwoordig doe ik de overdrachten van de Bugatti Chiron. Die heeft veel meer vermogen, de aerodynamica is enorm verbeterd, en hij accelereert nog steeds als een gek bij 380 km/u. Als er zoiets bestaat als een bruikbare auto met 1.500 pk die 420 km/u haalt, dan is het deze. De Chiron blaast alles opzij waarin ik ooit heb gereden, en zelfs elke auto waarin ik ooit heb geracet.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Grootste fouten van de McLaren F1

Er staat een BMW M5 Touring V12 in de kelders van BMW

Deze McLaren F1 GTR werd ooit gesponsord door TopGear

Een McLaren F1 onderhouden doe je zo

De beste manier om je kerstboom op te halen

Speed Week 2024: welke auto is uiteindelijk de winnaar?

Speed Week 2024: McLaren W1 introductie

Speed Week 2024: supercars Corvette Z06 tegen McLaren 750S

Automerk waarschuwt klanten de ramen dicht te doen bij hogere snelheden omdat de achterruit anders wegwaait

McLaren Artura Spider: is ie beter zonder een dak? (review)

Compleet nieuwe McLaren W1 genereert 1.000 kg aan downforce

Dit is de goedkoopste auto die 375 km/u haalt (gewoon met fabrieksgarantie)

Je verwacht het niet, maar in dit land geldt een maximumsnelheid van 250 km/u

Dit gebeurt er als je 300 km/u rijdt met een auto die daar zeker niet voor gemaakt is

Waarom gaat de snelheidsmeter zoveel hoger dan de topsnelheid van de auto?

Dit is de step die vorige week met 112 km/u door Brussel de politie tegemoet reed

Bugatti Chiron op de Autobahn tikt 414 km/u aan

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Op deze opvallende manier gaat Aston Martin voor het eerst in 112 jaar duurzaam winstgevend worden

Lotus Emira: is een viercilinder voldoende voor een sportwagen van 138.000 euro? (review)

TWR Supercat: wij rijden de twaalfcilinder mét supercharger

Welk van deze retro stadsauto’s is het beste om stijlvol en elektrisch voor de dag te komen?

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Is zo’n sportieve Opel GT na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

Verzamelaars gaan deze zescilinder Ferrari vanaf april heel serieus nemen

De ombouwkosten van de Alpine A110 Ravage zijn hoger dan de prijs van de auto

Deze betaalbare auto’s zijn ook nog eens heel betrouwbaar, volgens onderzoek

Dacia kondigt goedkoopste auto van Nederland aan – dit gaat ie kosten

Er komen weer sportieve Renaults, náást de bekende Alpine-modellen

De Kia PV5 komt naar Nederland en heeft een bijzonder originele voorkant

Zie jij welke echte Lamborghini er onder deze supercar zit?
