
Ik racete met de door warenhuis Harrods gesponsorde McLaren F1 GTR in 1995 op Le Mans, voor David Price Racing, met Derek en Justin Bell. We lagen op koers voor de overwinning toen we transmissieproblemen kregen, waardoor we in de laatste uren alleen de vijfde en zesde versnellingen konden gebruiken. Toch eindigden we nog op het podium.
Dus ik kende de auto goed. Ik had ook een aantal McLaren F1’s aan klanten overgedragen en was betrokken bij de ontwikkeling van de LM. Toen vroeg McLaren me of ik eens echt hard wilde rijden in een F1. We gingen voor het wereldrecord op Ehra-Lessien, Volkswagens testbaan in Noord-Duitsland, en we gebruikten het vijfde F1-prototype. Je komt daar met 250 km/u een kombocht uit en duikt dan meteen een recht eind op van dik 8,5 kilometer lang. De jongens van McLaren waren er, Gordon Murray natuurlijk, Michelin, BMW… Ik reed een paar verkenningsronden en ontdekte dat er een bocht zat die op de weg terug niet echt ideaal liep. Om het record te vestigen, moet je het parcours in beide richtingen rijden en dan het gemiddelde nemen. In de zesde versnelling knalde ik steeds hard in de toerenbegrenzer, waarop de gasten van BMW die van 7.000 naar 8.000 tpm verhoogden. De motor ging kennelijk 150.000 kilometer mee bij de lagere toerenlimiet, en maar 15.000 kilometer bij de hogere limiet.
‘Er was een hoop papierwerk geweest als het mis was gegaan.’
De auto was stabiel tot 300 km/u, maar begon een beetje te zwalken bij 365 km/u. Ik was nog jong en niet zo slim, dus hield ik mijn voet op het gas tot ie weer stabiel werd. Ik zou graag zeggen dat ik dit allemaal in slow motion meemaakte, zoals veel coureurs altijd beweren, maar ik wilde eigenlijk alleen maar weten hoe hard ie ging. Bij een snelheid van 391 km/u stuitten we op een muur van luchtweerstand, en dat was dat. Ik had gedaan wat ik moest doen. Als ik er nu op terugkijk, had ik m’n voet waarschijnlijk even van het gas moeten halen. Er was een hoop papierwerk geweest als het mis was gegaan.
Tegenwoordig doe ik de overdrachten van de Bugatti Chiron. Die heeft veel meer vermogen, de aerodynamica is enorm verbeterd, en hij accelereert nog steeds als een gek bij 380 km/u. Als er zoiets bestaat als een bruikbare auto met 1.500 pk die 420 km/u haalt, dan is het deze. De Chiron blaast alles opzij waarin ik ooit heb gereden, en zelfs elke auto waarin ik ooit heb geracet.
Meer van TopGear


Grootste fouten van de McLaren F1

Er staat een BMW M5 Touring V12 in de kelders van BMW

Deze McLaren F1 GTR werd ooit gesponsord door TopGear

Een McLaren F1 onderhouden doe je zo

De beste manier om je kerstboom op te halen

Speed Week 2024: welke auto is uiteindelijk de winnaar?

Speed Week 2024: McLaren W1 introductie

Speed Week 2024: supercars Corvette Z06 tegen McLaren 750S

Automerk waarschuwt klanten de ramen dicht te doen bij hogere snelheden omdat de achterruit anders wegwaait

McLaren Artura Spider: is ie beter zonder een dak? (review)

Compleet nieuwe McLaren W1 genereert 1.000 kg aan downforce

Duitsers willen snelheidslimiet op Autobahn, maar er is nog hoop

Dit is de goedkoopste auto die 375 km/u haalt (gewoon met fabrieksgarantie)

Je verwacht het niet, maar in dit land geldt een maximumsnelheid van 250 km/u

Dit gebeurt er als je 300 km/u rijdt met een auto die daar zeker niet voor gemaakt is

Waarom gaat de snelheidsmeter zoveel hoger dan de topsnelheid van de auto?

Dit is de step die vorige week met 112 km/u door Brussel de politie tegemoet reed

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

Op deze bizarre wijze kun je je eigen gestolen auto weer terugkopen

Op deze slimme manier maakt een automerk twee keer winst op één auto

Hoe rijdt de brute Land Rover Defender Octa met de V8 van BMW? (review)

Wat is de beste milieuvriendelijke GT? De Bentley Continental GT of Maserati Granturismo Folgore (review)

Waarom deze nieuwe ‘goedkope’ Bentley precies de versie is die je wilt

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Dit Europese land verbiedt caravans en campers bijna helemaal door het parkeren ervan illegaal te maken

De wegenwacht waarschuwt voor oplichtingstruc in het buitenland waar je heel makkelijk intrapt

Als een auto slecht scoort bij de crashtests, is het dan eigenlijk wel een onveilige auto?

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma
