
Ik racete met de door warenhuis Harrods gesponsorde McLaren F1 GTR in 1995 op Le Mans, voor David Price Racing, met Derek en Justin Bell. We lagen op koers voor de overwinning toen we transmissieproblemen kregen, waardoor we in de laatste uren alleen de vijfde en zesde versnellingen konden gebruiken. Toch eindigden we nog op het podium.
Dus ik kende de auto goed. Ik had ook een aantal McLaren F1’s aan klanten overgedragen en was betrokken bij de ontwikkeling van de LM. Toen vroeg McLaren me of ik eens echt hard wilde rijden in een F1. We gingen voor het wereldrecord op Ehra-Lessien, Volkswagens testbaan in Noord-Duitsland, en we gebruikten het vijfde F1-prototype. Je komt daar met 250 km/u een kombocht uit en duikt dan meteen een recht eind op van dik 8,5 kilometer lang. De jongens van McLaren waren er, Gordon Murray natuurlijk, Michelin, BMW… Ik reed een paar verkenningsronden en ontdekte dat er een bocht zat die op de weg terug niet echt ideaal liep. Om het record te vestigen, moet je het parcours in beide richtingen rijden en dan het gemiddelde nemen. In de zesde versnelling knalde ik steeds hard in de toerenbegrenzer, waarop de gasten van BMW die van 7.000 naar 8.000 tpm verhoogden. De motor ging kennelijk 150.000 kilometer mee bij de lagere toerenlimiet, en maar 15.000 kilometer bij de hogere limiet.
‘Er was een hoop papierwerk geweest als het mis was gegaan.’
De auto was stabiel tot 300 km/u, maar begon een beetje te zwalken bij 365 km/u. Ik was nog jong en niet zo slim, dus hield ik mijn voet op het gas tot ie weer stabiel werd. Ik zou graag zeggen dat ik dit allemaal in slow motion meemaakte, zoals veel coureurs altijd beweren, maar ik wilde eigenlijk alleen maar weten hoe hard ie ging. Bij een snelheid van 391 km/u stuitten we op een muur van luchtweerstand, en dat was dat. Ik had gedaan wat ik moest doen. Als ik er nu op terugkijk, had ik m’n voet waarschijnlijk even van het gas moeten halen. Er was een hoop papierwerk geweest als het mis was gegaan.
Tegenwoordig doe ik de overdrachten van de Bugatti Chiron. Die heeft veel meer vermogen, de aerodynamica is enorm verbeterd, en hij accelereert nog steeds als een gek bij 380 km/u. Als er zoiets bestaat als een bruikbare auto met 1.500 pk die 420 km/u haalt, dan is het deze. De Chiron blaast alles opzij waarin ik ooit heb gereden, en zelfs elke auto waarin ik ooit heb geracet.
Meer van TopGear


Grootste fouten van de McLaren F1

Er staat een BMW M5 Touring V12 in de kelders van BMW

Deze McLaren F1 GTR werd ooit gesponsord door TopGear

Een McLaren F1 onderhouden doe je zo

De beste manier om je kerstboom op te halen

Speed Week 2024: welke auto is uiteindelijk de winnaar?

Speed Week 2024: McLaren W1 introductie

Speed Week 2024: supercars Corvette Z06 tegen McLaren 750S

Automerk waarschuwt klanten de ramen dicht te doen bij hogere snelheden omdat de achterruit anders wegwaait

McLaren Artura Spider: is ie beter zonder een dak? (review)

Compleet nieuwe McLaren W1 genereert 1.000 kg aan downforce

Duitsers willen snelheidslimiet op Autobahn, maar er is nog hoop

Dit is de goedkoopste auto die 375 km/u haalt (gewoon met fabrieksgarantie)

Je verwacht het niet, maar in dit land geldt een maximumsnelheid van 250 km/u

Dit gebeurt er als je 300 km/u rijdt met een auto die daar zeker niet voor gemaakt is

Waarom gaat de snelheidsmeter zoveel hoger dan de topsnelheid van de auto?

Dit is de step die vorige week met 112 km/u door Brussel de politie tegemoet reed

De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)

Dit merk verkoopt bijna geen auto’s meer, en toch gaat het beter dan ooit

Jaguar neemt opmerkelijke maatregel na enorme kritiek op reclamecampagne (die stiekem dus wel werkte)

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

Op deze bizarre wijze kun je je eigen gestolen auto weer terugkopen

Op deze slimme manier maakt een automerk twee keer winst op één auto

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Word je stiekem bespioneerd door je autobanden? In de VS vrezen ze van wel
