
De Koenigsegg Jesko gaat op dit moment van autoshow naar autoshow en van fotoshoot naar fotoshoot. Zijn taak is om daar zich over te geven aan de bepoteling van duizenden nieuwsgierige mensen. Dit prototype kan dus wel een vertroetelbeurtje gebruiken. Poetser Ammo NYC mocht de Koenigsegg Jesko poetsen en maakte hier een interessante video van, met name omdat er eigenlijk niet heel veel meer bij komt kijken dan bij een normale auto.
De lak is volgens de poetser de dikste en meest robuuste van alle productieauto’s die hij ooit behandelde. Niet gek ook: de Jesko heeft twintig basislagen, één laag parelmoer, één laag champagne en dan nog een blauwige verf. En vervolgens negen lagen blanke lak. De lak, die op sommige punten meer dan 762 micron dik is, is meer dan vier keer dikker dan die van een Rolls-Royce, die nog geen 200 micron dik is.
De Koenigsegg Jesko kost zonder belastingen net geen 3 miljoen dollar. In Nederland zul je daar dus ruimschoots overheen gaan, in euro’s. Als alle 125 exemplaren niet uitverkocht waren, dat is. Het is de opvolger van de Koenigsegg Agera RS en moet een snelheid van 482 km/u halen. Naast een zeer dikke lak krijg je een 5,0-liter biturbo V8, die op E85 biobenzine 1.600 pk en 1.500 Nm produceert.
De lak van een Koenigsegg Jesko bestaat uit 30+ lagen
Meer van TopGear


VIDEO: Koenigsegg Jesko Absolut verbreekt 0-400-0 record

‘Pijnlijke misser’ op auto van 3,5 miljoen euro, maar de eigenaar zit er niet mee

De eerste Koenigsegg Jesko van Nederland heeft een kenteken – zo duur was ie

Deze geweldige Koenigsegg Jesko Attack is de eerste Jesko van Nederland

Waarom de Koenigsegg Jesko onze Hypercar van het Jaar 2022 is

De Koenigsegg Jesko Attack is de snelste auto op het TopGear-circuit (VIDEO)

Koenigsegg schrapt plannen voor krachtigste driecilinder ooit (en gaat voor V8)

Deze Koenigsegg Chimera met 1.600 pk heeft een (soort van) handbak met zes versnellingen

VIDEO: Koenigsegg Jesko Absolut verbreekt 0-400-0 record

‘Pijnlijke misser’ op auto van 3,5 miljoen euro, maar de eigenaar zit er niet mee

De eerste Koenigsegg Jesko van Nederland heeft een kenteken – zo duur was ie

Huh? Volvo adviseert geen foto’s te nemen van je nieuwe auto want dan gaat je telefoon misschien kapot

De populaire Volvo XC70 keert terug – met een aandrijflijn die Volvo nog nooit heeft gebruikt

Is zo’n fraaie Volvo C70 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Gaat Volvo’s zustermerk Polestar nu ook terug naar (dikke) benzinemotoren?

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Waarom het een goed idee kan zijn om deze maand nog snel je (niet verlopen) rijbewijs te verlengen

Moet je nou wel of niet oppassen voor ‘Super 95’ bij Duitse tankstations?

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden

Het einde van Audi? Als je alleen naar deze cijfers kijkt, kan Volkswagen beter stoppen met het merk

In het buitenland kun je straks een snelheidsbord met groene rand tegenkomen – dit betekent het
