De lak van een Koenigsegg Jesko bestaat uit 30+ lagen

En zo maak je de lak goed schoon

De Koenigsegg Jesko gaat op dit moment van autoshow naar autoshow en van fotoshoot naar fotoshoot. Zijn taak is om daar zich over te geven aan de bepoteling van duizenden nieuwsgierige mensen. Dit prototype kan dus wel een vertroetelbeurtje gebruiken. Poetser Ammo NYC mocht de Koenigsegg Jesko poetsen en maakte hier een interessante video van, met name omdat er eigenlijk niet heel veel meer bij komt kijken dan bij een normale auto.

De lak is volgens de poetser de dikste en meest robuuste van alle productieauto’s die hij ooit behandelde. Niet gek ook: de Jesko heeft twintig basislagen, één laag parelmoer, één laag champagne en dan nog een blauwige verf. En vervolgens negen lagen blanke lak. De lak, die op sommige punten meer dan 762 micron dik is, is meer dan vier keer dikker dan die van een Rolls-Royce, die nog geen 200 micron dik is.

De Koenigsegg Jesko kost zonder belastingen net geen 3 miljoen dollar. In Nederland zul je daar dus ruimschoots overheen gaan, in euro’s. Als alle 125 exemplaren niet uitverkocht waren, dat is. Het is de opvolger van de Koenigsegg Agera RS en moet een snelheid van 482 km/u halen. Naast een zeer dikke lak krijg je een 5,0-liter biturbo V8, die op E85 biobenzine 1.600 pk en 1.500 Nm produceert.

De lak van een Koenigsegg Jesko bestaat uit 30+ lagen

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws