Als we het hebben over de Nederlandse verkoopcijfers van auto’s, dan hebben we het eigenlijk over de registratiecijfers. Pas als een auto een setje Nederlandse kentekenplaten ontvangt, dan telt ie mee in de statistieken. De deal (en dus de echte verkoop) kan al veel eerder gesloten zijn. En de auto kan zelfs al veel eerder afgeleverd zijn. Zo ook bij deze Ford GT die dit jaar ‘nieuw verkocht’ is en meetelt bij de verkoopcijfertjes.
Volgens de gegevens van de RDW is er op 19 juli 2024 een nieuwe Ford GT ter waarde van 894.650 euro op kenteken gekomen. Hiervoor moest de eigenaar ineens bijna 100.000 euro belasting (BPM) betalen. Het grappige is alleen dat de auto helemaal niet zo nieuw is en dat de ‘koop’ eigenlijk een moetje was. Toch hoef je geen medelijden te hebben met de eigenaar.
Even terug in de tijd. In 2021 nam de inmiddels overleden meneer Dekker een Ford GT Heritage Edition in ontvangst. De achternaam herken je misschien van de negen gelijknamige Ford-dealers in Nederland. Hoewel de auto bij een Nederlandse Ford-dealer werd afgeleverd, kreeg de witte exoot nooit een Nederlands kenteken. Hij telde dus nooit mee in de verkoopstatistieken.
De veiligheidsregels in de EU zijn veranderd
Halverwege dit jaar vond er een grote verandering plaats in de veiligheidsregels voor auto’s binnen de EU. Elke auto die nu op kenteken gezet wordt, moet verplicht zaken hebben als een snelheidsassistent, rijstrookassistent, een zwarte doos en nog een rits systemen. De Ford GT die voor het eerst verscheen in 2016 heeft al deze systemen niet. Hierdoor zou het onmogelijk zijn om na de regelwijziging de Ford GT nog op kenteken te zetten in Europa.
Lees ook: Deze nieuwe auto’s zijn ineens verboden in Nederland
Dat is ook de reden waarom deze Ford GT verplicht op Nederlands kenteken gezet moest worden. De Belastingdienst wilde bij de registratie nog even 98.201 euro aan BPM wilde zien. Er zijn meer dealers die hun voorraad verplicht op Nederlands kenteken hebben moeten zetten, omdat de auto’s anders onverkoopbaar waren. Zo staan er bijvoorbeeld een hoop Mitsubishi Space Stars en Suzuki Ignissen te koop met een kenteken uit juli.
De Nederlandse Ford GT is een bijzondere
De Heritage Edition is een ode aan raceoverwinningen in het verleden. Deze Ford GT draagt startnummer 98, hetzelfde startnummer als de Ford GT die in 1966 de 24 Uur van Daytona won. Het was ook in dat jaar dat Ford Ferrari versloeg tijdens de 24 Uur van Le Mans. De auto is dus afkomstig uit 2021, maar hij kreeg vanwege de registratie dit jaar toch een plekje op de lijst van de duurste auto’s van 2024.
Reacties