Ondanks dat hij er ogenschijnlijk uitzag als de auto die hij opvolgde, was de bekende Ford GT40 Mk IV onderhuids een compleet ander beest. Als eerbetoon aan de 7,0-liter raceauto, komt Ford met deze Ford GT die menig circuitauto de stuipen op het lijf gaat jagen op circuitdagen. Welkom bij de meest extreme Ford GT ooit gebouwd.

Het eerbetoon aan de Le Mans-winnaar van 1967 is gelimiteerd tot 67 exemplaren. Ford zegt dat ze de 3,5-liter ‘Ecoboost’ V6-motor met twee turbo’s ‘speciaal herzien’ hebben om over de 800 pk te gaan. Want dat is behoorlijk wat vermogen voor een V6’je. Die zescilinder zit overigens vast aan een speciale raceversnellingsbak, ‘adaptieve klepregelaar’-ophanging en een compleet nieuwe koolstofvezel carrosserie.

Ford GT Mk IV is nogal prijzig

‘De oorspronkelijke GT[40] Mk IV ontzag niets om maximaal te presteren op het circuit. De nieuwe Ford GT Mk IV brengt datzelfde met zich mee’, zegt Mark Rusbrook, de baas van Ford Performance Motorsports. Volgens hem is de nieuwe Ford GT Mk IV ‘het ultieme afscheid van de derde generatie van de supercar’. Daar kunnen we ons wel in vinden.

Net als zijn voorbeeld is de nieuwe Mk IV een stuk langer dan de standaard versie. In 1967 was dat om het 7,0-liter blok de ruimte te geven, bij de auto van nu zorgt het voor ‘beter rijgedrag op het circuit’.
Bij zo’n gelimiteerde raceauto hoort ook een behoorlijke prijs. Deze Ford GT kost je 1,7 miljoen dollar (1,6 miljoen euro). Begin volgend jaar gaat Ford besluiten wie de 67 gelukkige eigenaren worden van het eerbetoon.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)