
Hij was jaren onze reasonably priced car van het TopGear-segment ‘Star in a Reasonably Priced Car’. Toen hekelden we Kia al voor de ongelukkige naamkeuze: de Cee-apostrof-D, en we hebben dan ook altijd even hardnekkig als consequent geweigerd die apostrof op te schrijven. Gelukkig is die jarenlange, bloedige strijd niet voor niets geweest. Kia geeft ons nu alsnog gelijk en noemt de nieuwe hatchback gewoon Ceed. De naam staat voor ‘Community of Europe, met Europees Design’.
De nieuwe Kia Ceed krijgt een bredere ’tiger-nose-grille’ en ‘ice cube-achterlichten’. De vijfdeurs hatchback is 20 millimeter breder (1.800 millimeter) en 23 millimeter lager dan het huidige model (1.447 millimeter). De wielbasis blijft met 2.650 millimeter gelijk.
Specificaties Kia Ceed
Kia biedt twee benzinemotoren en twee dieselmotoren aan. De 1,0-liter driecilinder met 120 pk en de 1,4-liter viercilinder met 140 pk zijn er voor de benzine-tappers. Diesel-schenkers mogen kiezen uit twee 1,6-liter motoren. Eentje met 115 pk en de andere met 136 pk. Alle motoren hangen standaard aan een handgeschakelde zesbak, maar optioneel kun je alle viercilinders ook krijgen met een zeventrapsautomaat.
Vet hightech
Kia noemt het een van de meest hightech auto’s in zijn segment en zet dit kracht bij met een groot touchscreen, een verwarmde voorruit, lane assist, een draadloze oplader en een boel airbags. Dus. Ergens in het derde kwartaal van 2018 kun je de nieuwe Kia Ceed verwachten. De prijzen volgen nog.
Meer van TopGear


Kia Ceed-crossover komt dit jaar nog

Ford Focus vs Opel Astra vs Kia Ceed vs Volkswagen Golf

Kia Ceed 1.4 T-GDI 140 pk DynamicLine

Kia Ceed Sportswagon: slim en compleet

Kia Ceed GT: 1e rij-indruk

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

De lelijkste auto van dit moment (na de Cybertruck) ziet er zo ineens een stuk beter uit

Nu niemand meer Tesla wil, heeft Nederland een duidelijke nieuwe favoriet – dit is de bestverkochte auto van nu

Is de goedkoopste versie van de nieuwe Kia EV3 goed genoeg? (review)

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

De bijna goedkoopste elektrische auto van Nederland is nu stoerder en luxer (en iets minder goedkoop)

Zie jij (zonder te spieken) van welk niet-Chinese automerk deze nieuwe SUV is?

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Hyundai wil deze twee schitterende auto’s op de markt brengen

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Het einde van Audi? Als je alleen naar deze cijfers kijkt, kan Volkswagen beter stoppen met het merk

In het buitenland kun je straks een snelheidsbord met groene rand tegenkomen – dit betekent het

De toekomst is elektrisch? Dit automerk doet grootste investering in V8-motoren ooit

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)
