Door de flinke lengte, de vele bochten en de hoogteverschillen is de Nordschleife van de Nürburgring een uitstekende plek om nieuwe auto’s flink van jetje te geven tijdens de ontwikkelingsfase. Het probleem voor Japanners is dat de Nürburgring nogal een eindje rijden is, en soms wil je ook een keer op tijd thuis zijn voor het avondeten.

Daarom opent Toyota in het eigen land het Toyota Technical Center Shimoyama, op 30 minuten rijden van het hoofdkantoor. Om de nieuwe testfaciliteit ligt een asfaltslang van 5,3 kilometer, waarvan de layout geïnspireerd is op de Nürburgring. Het verschil tussen het hoogste en het laagste punt van het circuit is 75 meter en de baan biedt een flinke variatie aan bochten.

Door het vele groen om het Toyota Technical Center Shimoyama kun je het gerust de Japanse Groene Hel noemen. Het totale testgebied is 650 hectare groot, waarvan meer dan de helft natuur is. Het zou immers hypocriet zijn als een groen hybridemerk een volledig bos zou kappen voor een circuit. In 2023 opent Toyota binnen de faciliteit nog een circuit voor testwerk op hoge snelheid.

Zien we Toyota niet meer op de Nürburgring?

Vast wel. De letters GRMN van de Toyota Yaris GRMN staan immers voor ‘GAZOO Racing Masters of the Nürburgring’. De originele Nordschleife zal een belangrijk onderdeel blijven voor het testwerk. Bovendien weten we dat Toyota-medewerkers, waaronder Supra-ontwerper Nobi Nakamura, gek zijn van de ‘Ring.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear