
Herinner jij je de Renault Zoe e-Sport nog? Een krankjorume elektrische hatchback met 460 pk en vierwielaandrijving. Het was een fantastisch concept, gemaakt om te bewijzen dat EV’s ook leuk kunnen zijn. Helaas leek de kans dat hij ook echt in productie zou gaan erg klein.
Dat dachten we tenminste. Renault heeft een verleden van hatchbacks die niet levensvatbaar leken, en dat toch werden: de Renault 5 Turbo en Clio V6, bijvoorbeeld. De directeur van Renaults elektrische afdeling, Gilles Normand, bevestigt aan TopGear dat de Renault Zoe e-Sport nog niet dood is.
De Renault Zoe e-Sport was een test
‘De e-Sport was meer een test om te laten zien dat EV’s niet saai zijn,’ vertelde hij, ‘het was een communicatiemiddel dat zijn doel goed heeft bereikt. De respons was erg krachtig. Mensen vertelden mij dat ze geïnteresseerd waren, ze vroegen zich af of we dit echt konden maken.’
‘We hebben nog geen beslissing genomen, maar de positieve reacties op deze concept zijn in mijn hoofd blijven hangen. Daarbij hebben sommigen van onze concurrenten nu ook een kans op de markt gezien voor iets in deze richting’, vult hij aan.
De ultieme performance-auto
‘Wij werken altijd samen met Renault Sport, en zij hebben contact met het Formule 1-team om de techniek te verkrijgen. De lijnen binnen ons bedrijf zijn erg open. Renault Sport wil altijd de ultieme performance-auto maken. Dus hoe je dat kunt doen met een EV, vooral met de huidige accutechnologie, is de hamvraag.’
‘We zijn bezig met de nieuwe generatie: solid state-batterijen. Die kunnen het antwoord zijn op een hoop vragen die we hebben over performance-auto’s. Zeker als het gaat over betaalbare duurzaamheid. Op het technische vlak beginnen we al ideeën te krijgen, maar vooralsnog hangt er nog een te hoog prijskaartje vast aan alle oplossingen.’
Het is echter meer dan alleen een klein lichtpuntje. Insiders bij Renault Sport vertelden ons dat de Trophy R zo vroeg kwam (in de levenscyclus van de huidige Mégane), omdat hij dan mooi vóór nieuwe emissie-eisen op de markt zou komen. Ofwel: een plug-in versie van de snelle hatchbacks zou nog wel eens sneller kunnen komen dan je denkt.
Meer van TopGear


Au revoir: Dankzij de Renault 5 stopt Renault met de Zoe

Onveiligste auto’s van 2021

Renault Zoe (2020) vs Renault Twingo (1994)

Renault pakt Stadsauto, Performance-auto en Fabrikant van het Jaar 2019

Renault Zoe ZE50 R135 Edition One

De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?

De goedkoopste Renault 5 is in Nederland: hij is echt goedkoop, maar je mist wel iets belangrijks

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Is zo’n vlugge Ford Fiesta ST na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De goedkoopste Renault 5 is in Nederland: hij is echt goedkoop, maar je mist wel iets belangrijks

Heeft de Mini John Cooper Works Electric de ‘JCW-factor’? (review)

Zie jij (zonder te spieken) welke Franse auto deze nieuwe Nissan Micra eigenlijk is?

De nieuwe Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor én als ruige 4×4

Op deze manier word je op vakantie opgelicht bij tolpoortjes, zonder dat je het doorhebt

De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

De goedkoopste Renault 5 is in Nederland: hij is echt goedkoop, maar je mist wel iets belangrijks

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Deze 10 (onverwachtse) elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt als je doorrijdt op de snelweg

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

Nieuwe Toyota BZ5 kost 15.836 euro, heeft 272 pk en komt 630 kilometer ver

Deze 10 (onverwachtse) elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt als je doorrijdt op de snelweg

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)
