
Herinner jij je de Renault Zoe e-Sport nog? Een krankjorume elektrische hatchback met 460 pk en vierwielaandrijving. Het was een fantastisch concept, gemaakt om te bewijzen dat EV’s ook leuk kunnen zijn. Helaas leek de kans dat hij ook echt in productie zou gaan erg klein.
Dat dachten we tenminste. Renault heeft een verleden van hatchbacks die niet levensvatbaar leken, en dat toch werden: de Renault 5 Turbo en Clio V6, bijvoorbeeld. De directeur van Renaults elektrische afdeling, Gilles Normand, bevestigt aan TopGear dat de Renault Zoe e-Sport nog niet dood is.
De Renault Zoe e-Sport was een test
‘De e-Sport was meer een test om te laten zien dat EV’s niet saai zijn,’ vertelde hij, ‘het was een communicatiemiddel dat zijn doel goed heeft bereikt. De respons was erg krachtig. Mensen vertelden mij dat ze geïnteresseerd waren, ze vroegen zich af of we dit echt konden maken.’
‘We hebben nog geen beslissing genomen, maar de positieve reacties op deze concept zijn in mijn hoofd blijven hangen. Daarbij hebben sommigen van onze concurrenten nu ook een kans op de markt gezien voor iets in deze richting’, vult hij aan.
De ultieme performance-auto
‘Wij werken altijd samen met Renault Sport, en zij hebben contact met het Formule 1-team om de techniek te verkrijgen. De lijnen binnen ons bedrijf zijn erg open. Renault Sport wil altijd de ultieme performance-auto maken. Dus hoe je dat kunt doen met een EV, vooral met de huidige accutechnologie, is de hamvraag.’
‘We zijn bezig met de nieuwe generatie: solid state-batterijen. Die kunnen het antwoord zijn op een hoop vragen die we hebben over performance-auto’s. Zeker als het gaat over betaalbare duurzaamheid. Op het technische vlak beginnen we al ideeën te krijgen, maar vooralsnog hangt er nog een te hoog prijskaartje vast aan alle oplossingen.’
Het is echter meer dan alleen een klein lichtpuntje. Insiders bij Renault Sport vertelden ons dat de Trophy R zo vroeg kwam (in de levenscyclus van de huidige Mégane), omdat hij dan mooi vóór nieuwe emissie-eisen op de markt zou komen. Ofwel: een plug-in versie van de snelle hatchbacks zou nog wel eens sneller kunnen komen dan je denkt.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Au revoir: Dankzij de Renault 5 stopt Renault met de Zoe

Onveiligste auto’s van 2021

Renault Zoe (2020) vs Renault Twingo (1994)

Renault pakt Stadsauto, Performance-auto en Fabrikant van het Jaar 2019

Renault Zoe ZE50 R135 Edition One

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

Hoe betaalbaar is de nieuwe Renault 4 uiteindelijk? Dit kost de toffe R4

Rusland kocht een Renault fabriek voor één cent, biedt het te koop aan voor 1,3 miljard

Renault kijkt slim af en laat zich inspireren door Volvo’s geniaalste moment uit de geschiedenis

Elektrische Renault 5 is aanzienlijk goedkoper dan de elektrische Renault 5

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

De Mini Cooper S Cabrio is oude wijn in nieuwe zakken, maar is dat erg? (review)

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

Naast Tesla is er nog een merk dat (gek genoeg) plotseling niemand meer wil kopen

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

Citroën C4 Hybrid 136 Plus: het is zowaar een echte Citroën (en dat is goed nieuws)

De Alpine A290 is in Nederland: dit moet je weten

De sportuitlaat op een Bugatti kost meer dan een nieuwe (dikke) Porsche 911

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Deze Brabus met 647 pk is de dikste, grootste, zwaarste en snelste Smart ooit

De mooiste achterruit ooit maakt misschien een comeback

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Door deze uitvinding rij jij straks voor slechts 7 euro met de auto naar Berlijn

Tien jaar later kunnen eigenaren van Volkswagen-diesels nog steeds vergoeding krijgen voor de dieselgate
