
Herinner jij je de Renault Zoe e-Sport nog? Een krankjorume elektrische hatchback met 460 pk en vierwielaandrijving. Het was een fantastisch concept, gemaakt om te bewijzen dat EV’s ook leuk kunnen zijn. Helaas leek de kans dat hij ook echt in productie zou gaan erg klein.
Dat dachten we tenminste. Renault heeft een verleden van hatchbacks die niet levensvatbaar leken, en dat toch werden: de Renault 5 Turbo en Clio V6, bijvoorbeeld. De directeur van Renaults elektrische afdeling, Gilles Normand, bevestigt aan TopGear dat de Renault Zoe e-Sport nog niet dood is.
De Renault Zoe e-Sport was een test
‘De e-Sport was meer een test om te laten zien dat EV’s niet saai zijn,’ vertelde hij, ‘het was een communicatiemiddel dat zijn doel goed heeft bereikt. De respons was erg krachtig. Mensen vertelden mij dat ze geïnteresseerd waren, ze vroegen zich af of we dit echt konden maken.’
‘We hebben nog geen beslissing genomen, maar de positieve reacties op deze concept zijn in mijn hoofd blijven hangen. Daarbij hebben sommigen van onze concurrenten nu ook een kans op de markt gezien voor iets in deze richting’, vult hij aan.
De ultieme performance-auto
‘Wij werken altijd samen met Renault Sport, en zij hebben contact met het Formule 1-team om de techniek te verkrijgen. De lijnen binnen ons bedrijf zijn erg open. Renault Sport wil altijd de ultieme performance-auto maken. Dus hoe je dat kunt doen met een EV, vooral met de huidige accutechnologie, is de hamvraag.’
‘We zijn bezig met de nieuwe generatie: solid state-batterijen. Die kunnen het antwoord zijn op een hoop vragen die we hebben over performance-auto’s. Zeker als het gaat over betaalbare duurzaamheid. Op het technische vlak beginnen we al ideeën te krijgen, maar vooralsnog hangt er nog een te hoog prijskaartje vast aan alle oplossingen.’
Het is echter meer dan alleen een klein lichtpuntje. Insiders bij Renault Sport vertelden ons dat de Trophy R zo vroeg kwam (in de levenscyclus van de huidige Mégane), omdat hij dan mooi vóór nieuwe emissie-eisen op de markt zou komen. Ofwel: een plug-in versie van de snelle hatchbacks zou nog wel eens sneller kunnen komen dan je denkt.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Au revoir: Dankzij de Renault 5 stopt Renault met de Zoe

Onveiligste auto’s van 2021

Renault Zoe (2020) vs Renault Twingo (1994)

Renault pakt Stadsauto, Performance-auto en Fabrikant van het Jaar 2019

Renault Zoe ZE50 R135 Edition One

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

Hoe betaalbaar is de nieuwe Renault 4 uiteindelijk? Dit kost de toffe R4

Rusland kocht een Renault fabriek voor één cent, biedt het te koop aan voor 1,3 miljard

Renault kijkt slim af en laat zich inspireren door Volvo’s geniaalste moment uit de geschiedenis

Elektrische Renault 5 is aanzienlijk goedkoper dan de elektrische Renault 5

Renault overweegt pedalen uit auto’s te halen, en de reden is best begrijpelijk

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

Naast Tesla is er nog een merk dat (gek genoeg) plotseling niemand meer wil kopen

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De nieuwe Kia EV2 wordt de goedkoopste elektrische Kia (en heeft bijzondere deuren)

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

Citroën C4 Hybrid 136 Plus: het is zowaar een echte Citroën (en dat is goed nieuws)

De Alpine A290 is in Nederland: dit moet je weten

De sportuitlaat op een Bugatti kost meer dan een nieuwe (dikke) Porsche 911

Peugeot komt terug met snelle modellen op basis van de E-3008 en E-5008

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

De eerste echte elektrische auto ooit krijgt nu eindelijk een opvolger

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Maar liefst 163.606 Nederlandse automobilisten met een EV willen terug naar benzine

Met de tellerstand van je auto gesjoemeld? Dan kan de politie vanaf nu je auto in de shredder doen

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

De eerste echte elektrische auto ooit krijgt nu eindelijk een opvolger

Het roze pasje wordt afgeschaft; vanaf dit jaar wordt het rijbewijs digitaal op je telefoon

Naast Tesla is er nog een merk dat (gek genoeg) plotseling niemand meer wil kopen
