De Renault Zoe e-Sport is nog niet dood

Dwaze hete hatchbacks, daar is Renault goed in

De Renault Zoe e-Sport
Renault Zoe e-Sport
Renault Zoe e-Sport
Renault Zoe e-Sport
De Renault Zoe e-Sport
Renault Zoe e-Sport
Renault Zoe e-Sport
Renault Zoe e-Sport

Herinner jij je de Renault Zoe e-Sport nog? Een krankjorume elektrische hatchback met 460 pk en vierwielaandrijving. Het was een fantastisch concept, gemaakt om te bewijzen dat EV’s ook leuk kunnen zijn. Helaas leek de kans dat hij ook echt in productie zou gaan erg klein.

Dat dachten we tenminste. Renault heeft een verleden van hatchbacks die niet levensvatbaar leken, en dat toch werden: de Renault 5 Turbo en Clio V6, bijvoorbeeld.  De directeur van Renaults elektrische afdeling, Gilles Normand, bevestigt aan TopGear dat de Renault Zoe e-Sport nog niet dood is.

De Renault Zoe e-Sport was een test

‘De e-Sport was meer een test om te laten zien dat EV’s niet saai zijn,’ vertelde hij, ‘het was een communicatiemiddel dat zijn doel goed heeft bereikt. De respons was erg krachtig. Mensen vertelden mij dat ze geïnteresseerd waren, ze vroegen zich af of we dit echt konden maken.’

‘We hebben nog geen beslissing genomen, maar de positieve reacties op deze concept zijn in mijn hoofd blijven hangen. Daarbij hebben sommigen van onze concurrenten nu ook een kans op de markt gezien voor iets in deze richting’, vult hij aan.

De ultieme performance-auto

‘Wij werken altijd samen met Renault Sport, en zij hebben contact met het Formule 1-team om de techniek te verkrijgen. De lijnen binnen ons bedrijf zijn erg open. Renault Sport wil altijd de ultieme performance-auto maken. Dus hoe je dat kunt doen met een EV, vooral met de huidige accutechnologie, is de hamvraag.’

‘We zijn bezig met de nieuwe generatie: solid state-batterijen. Die kunnen het antwoord zijn op een hoop vragen die we hebben over performance-auto’s. Zeker als het gaat over betaalbare duurzaamheid. Op het technische vlak beginnen we al ideeën te krijgen, maar vooralsnog hangt er nog een te hoog prijskaartje vast aan alle oplossingen.’

Het is echter meer dan alleen een klein lichtpuntje. Insiders bij Renault Sport vertelden ons dat de Trophy R zo vroeg kwam (in de levenscyclus van de huidige Mégane), omdat hij dan mooi vóór nieuwe emissie-eisen op de markt zou komen. Ofwel: een plug-in versie van de snelle hatchbacks zou nog wel eens sneller kunnen komen dan je denkt.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws