De Toyota Prius is een favoriet onder Uber-chauffeurs. Bij mensen die dynamisch rijgedrag kunnen waarderen en de voorkeur hebben voor deuren die dikker zijn dan een blikje tonijn, valt de auto minder in de smaak. Hoe dan ook, de feiten liegen niet: het is de bestverkochte hybride-auto ter wereld. Feiten zijn niet hip. Weet je wat wel hip is? Dikke spoilers, slick-banden en een 507 pk sterke 5,4-liter V8. Je vindt het allemaal in de Toyota Prius GT300.
De Toyota Prius GT300 doet mee aan de Japanse Super GT
Niet voor de openbare weg, helaas. Nee, de Toyota Prius krijgt deze dikke upgrade om mee te doen aan de GT300-klasse van de Japanse Super GT. Hoe snel het eraan toegaat daar? Laten we het zo zeggen: Maserati probeerde een paar jaar geleden mee te doen met de MC12-racer en die was te langzaam. DTM-snel zou een passend antwoord zijn.
De Super GT bestaat uit twee categorieën. De GT500-klasse is voornamelijk voor fabrieksteams en hier vind je het snelst van het snelst. Voor overwegend privéteams en tuners is er de GT300-klasse, waar de regels totale vrijheid gunnen op het gebied van aerodynamica, ophanging, versnellingsbak en ontwerp.
Wat blijft er over in de Toyota Prius GT300?
En dat verklaart deze Toyota Prius GT300. Wat er over is van de standaard Prius? Uh, de A- en B-stijlen, de helft van het dak, een deel van de bodemplaat, elementen van het schutbord en het Toyota-logo. De rest kun je in de prullenbak vinden (waar het thuishoort).
De regels zeggen dat elke motor gebruikt mag worden, zolang het maar een motor is van hetzelfde merk als de auto. En sinds Lexus een premiumversie van Toyota is, hebben ze gekozen voor de 507 pk sterke 5,4-liter V8 uit de Lexus RC F GT3. Geen slechte keus.
Het blijft een hybride
Volgens de regels moet de nieuwe motor op dezelfde plek teruggeplaatst worden. Interessanter is de keuze om het belangrijkste kenmerk van een Prius te behouden: ook deze GT300 is een hybride. De hybride aandrijflijn leende het raceteam van de Toyota Crown Hybrid.
Het batterijenpakket (een experimentele condensator) ligt waar normaal de Uber-passagiers zouden zitten. APR Racing is verantwoordelijk is voor de Toyota Prius GT300. Hiroaki Nagai en Max Orido zitten in de gele Prius en de piloten voor de rode nummer 31 zijn Koki Saga en Yuhki Nakayama.
Als alle Priusen zo eruit zouden zien, zouden ze dan niet veel meer verkopen? *Pakt rekenmachine*. Oh, en we weten nog wel een andere leuke optie…
Reacties