Land Rover bestaat tegenwoordig uit allerlei submerken. Wie de ultieme luxe 4×4 wil, koopt een Range Rover. Voor de goedkopere modellen word je doorverwezen naar badges als Sport, Velar of Evoque. En als je de ultieme offroader wilt die ook nog eens best goed presteert op de weg, shop je bij Defender. Maar de grens van waar de RaRo stopt en de Defender verder gaat, begint te vervagen dankzij deze Defender Octa.

Hij is vernoemd naar de vorm van een diamant, het hardste materiaal op aarde, en is ongeveer net zo prestigieus. Zozeer zelfs dat dit het nieuwe vlaggenschip van het Defender-merk moet worden; ‘het meest robuuste, capabele en luxueuze model van het programma’. Je herkent de Octa aan zijn diamantlogo.

We krijgen voor nu alvast een voorproefje van het logo. Op een donkere foto van een stuur zien we een zwart ruitje boven op een rood rond lichtpunt. Deze vorm komt ook terug op iets wat op een zijpaneel lijkt. Van iets dat ze een ‘diamantlogo’ noemen, hadden we eigenlijk toch wat meer verwacht. Verder komen we erachter dat de remmen van Brembo zijn en dat de Octa behoorlijk wat profiel op z’n banden heeft. We zijn benieuwd hoe dat op de weg rijdt.

De motor van de Defender Octa

Voor de aandrijflijn trekt Defender nogal wat bijzonders uit de kast. Er ligt een twinturbo-V8 voorin die wordt geholpen door een elektromotor. Hoeveel pk deze aandrijflijn produceert, houdt Defender nog even geheim. Zou het vermogen in de buurt kunnen komen van de 739 pk van de Cayenne Turbo E-Hybrid, die ook een hybride biturbo-V8 heeft?

Daarnaast leent de Defender de hydraulische onafhankelijke wielophanging van de Range Rover Sport SV. Hiermee moeten de haast lachwekkend capabele offroad-skills van de Defender nog beter worden, terwijl de koets vrijwel horizontaal zou moeten blijven tijdens het accelereren, remmen en in de bochten op de normale weg.

Op dit moment is Defender over de hele wereld aan het testen met de Octa. Zo trotseert de auto de kou van Zweden, de hitte van Dubai, het race-asfalt van de Nürburgring (jawel…) en de rotsen van Moab. Later dit jaar krijgen we het nieuwe vlaggenschip van dichterbij te zien. De prijzen zullen tegen die tijd volgen.

Land Rover Defender Octa prototype rijdend schuin voor ingezoomd

Op dit moment ben je voor de duurste Defender, de 130 V8, minimaal 253.373 euro kwijt (147.300 euro in België). De foto van het prototype hebben we hierboven wat ingezoomd; hierop lijkt de Octa het formaat van een Defender 90 te hebben. De 90 gaat in zijn duurste uitvoering, de V8 Carpathian Edition, momenteel voor 249.387 euro (145.510 euro in België).

Reacties

  • gideon kaljouw heeft op 27 maart 2024 geschreven:

    HUH, da’s toch een 110

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)