De Porsche Cayenne is al ruim een decennia het goudhaantje van het merk uit Stuttgart. Zonder deze verkoophit was de Porsche 911 waarschijnlijk al lang uitgestorven. Natuurlijk hebben de Panamera en de Macan hier ook aan bijgedragen, maar de Cayenne was de kickstarter van de breuk in de ‘traditionele’ Porsches. Deze SUV is nog steeds populair, dus is de derde generatie Porsche Cayenne onthuld.

De Porsche Cayenne en de Cayenne S

Je hebt twee opties waaruit je kunt kiezen bij de introductie van dit nieuwe model, of eigenlijk tweeënhalf. Je kunt namelijk de ‘normale’ Cayenne nemen en de Cayenne S, maar bij deze laatste optie kan er ook het Sport Chrono-pakket aangevinkt worden. Door dit hokje in te kleuren krijgt de Cayenne S opeens 20 pk extra, wat het totaal op 460 pk (standaard 440 pk) brengt. De 2,9-liter V6 bi-turbo heeft minder inhoud gekregen, maar heeft wel meer vermogen dan de 420 pk in het oude model.

De standaard derde generatie Porsche Cayenne is van hetzelfde laken een pak. Ook hier zorgt minder motorinhoud voor meer vermogen. Al komt het hierbij mede door een turbo die op de motor is geschroefd. De 3,0-liter V6 heeft nu 340 pk, wat 40 pk meer is dan de oude versie. De Cayenne is op dieet geweest en verliest 55 kilo. Hij weegt nu nog maar 1.985 kilo.

Ook al valt het niet direct op dat het hier een nieuw model betreft, de Porsche Cayenne is toch op meerdere fronten gewijzigd. Hij is iets langer en een heel klein beetje lager. Daarnaast zijn de luchtinlaten iets groter en lopen de lichtstrips helemaal door. Alle kleine aanpassingen laten de Cayenne iets meer op een crossover lijken, wat de verkoopcijfers ongetwijfeld zal helpen.

Meer veranderingen aan de derde generatie Porsche Cayenne

Om de Cayenne iets behendiger te maken, heeft hij nu het Porsche 4D Chassis System. Daardoor sturen de achterwielen nu ook mee en zorgen de luchtvering en rolstabilisatie ervoor dat je heelhuids een bocht kunt nemen met het verhoogde vermogen. Binnenin kun je alle systemen bedienen met een groot touchscreen met Porsche Communication Management dat we al eerder in de nieuwe Panamera zagen. Bijzonder goed.

Als je niet kunt wachten om hem te rijden, kun je de nieuwe Porsche Cayenne alvast bestellen bij de Porsche-dealer. Jouw eigen Cayenne wordt echter pas in december 2017 geleverd. De standaard Cayenne kost 109.800 euro en voor de Cayenne S moet er 129.100 euro in je spaarpot zitten. Gaat jouw spaarvarken het tot december overleven of rij jij straks in het spaarvarken van Porsche?

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)