
De Porsche Cayenne is al ruim een decennia het goudhaantje van het merk uit Stuttgart. Zonder deze verkoophit was de Porsche 911 waarschijnlijk al lang uitgestorven. Natuurlijk hebben de Panamera en de Macan hier ook aan bijgedragen, maar de Cayenne was de kickstarter van de breuk in de ’traditionele’ Porsches. Deze SUV is nog steeds populair, dus is de derde generatie Porsche Cayenne onthuld.
De Porsche Cayenne en de Cayenne S
Je hebt twee opties waaruit je kunt kiezen bij de introductie van dit nieuwe model, of eigenlijk tweeënhalf. Je kunt namelijk de ‘normale’ Cayenne nemen en de Cayenne S, maar bij deze laatste optie kan er ook het Sport Chrono-pakket aangevinkt worden. Door dit hokje in te kleuren krijgt de Cayenne S opeens 20 pk extra, wat het totaal op 460 pk (standaard 440 pk) brengt. De 2,9-liter V6 bi-turbo heeft minder inhoud gekregen, maar heeft wel meer vermogen dan de 420 pk in het oude model.
De standaard derde generatie Porsche Cayenne is van hetzelfde laken een pak. Ook hier zorgt minder motorinhoud voor meer vermogen. Al komt het hierbij mede door een turbo die op de motor is geschroefd. De 3,0-liter V6 heeft nu 340 pk, wat 40 pk meer is dan de oude versie. De Cayenne is op dieet geweest en verliest 55 kilo. Hij weegt nu nog maar 1.985 kilo.
Ook al valt het niet direct op dat het hier een nieuw model betreft, de Porsche Cayenne is toch op meerdere fronten gewijzigd. Hij is iets langer en een heel klein beetje lager. Daarnaast zijn de luchtinlaten iets groter en lopen de lichtstrips helemaal door. Alle kleine aanpassingen laten de Cayenne iets meer op een crossover lijken, wat de verkoopcijfers ongetwijfeld zal helpen.
Meer veranderingen aan de derde generatie Porsche Cayenne
Om de Cayenne iets behendiger te maken, heeft hij nu het Porsche 4D Chassis System. Daardoor sturen de achterwielen nu ook mee en zorgen de luchtvering en rolstabilisatie ervoor dat je heelhuids een bocht kunt nemen met het verhoogde vermogen. Binnenin kun je alle systemen bedienen met een groot touchscreen met Porsche Communication Management dat we al eerder in de nieuwe Panamera zagen. Bijzonder goed.
Als je niet kunt wachten om hem te rijden, kun je de nieuwe Porsche Cayenne alvast bestellen bij de Porsche-dealer. Jouw eigen Cayenne wordt echter pas in december 2017 geleverd. De standaard Cayenne kost 109.800 euro en voor de Cayenne S moet er 129.100 euro in je spaarpot zitten. Gaat jouw spaarvarken het tot december overleven of rij jij straks in het spaarvarken van Porsche?
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Deze toppers worden youngtimer in 2025 en kun je dan goedkoop zakelijk rijden

Mark Zuckerberg laat zijn droom-Porsche bouwen, en het is geen standaard Cayenne

Is de elektrische Lotus Eletre R beter dan de Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid met een V8?

Ultieme Bijlmer Bajes Bolide nu nog sneller

Ook de Porsche Cayenne wordt volledig elektrisch (maar maak je geen zorgen om de V8)

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Wereldrecord driften Porsche Taycan niet beperkt door accu

Deze 7 zuinige SUV’s zien er veel duurder uit dan dat ze zijn (goedkoper dan een Golf)

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Porsche overweegt toch een Macan met benzinemotor, omdat jullie te weinig EV’s kopen

Stelling: BMW is de weg kwijt

Een hypercar van Audi? Mogelijk!

Toyota Land Cruiser: gloednieuwe bejaarde

De Suzuki Swift Sport is een medium-warme hatchback

Het elektrische duo van de Volkswagen Groep

Land Rover Discovery SVX loopt niet vast

Mercedes G 580 EQ Edition One: meer vermogen dan de G63, meer koppel dan de diesel

Volvo XC90 T8 AWD Plug-in Hybrid: kan ie nog meekomen met de concurrentie (review)

De vernieuwde BMW iX is beter en te bestellen met een tegenstrijdig pakket

Waarom je echt geen stoeprandschade wilt rijden met de velgen van de Ferrari Purosangue

Deze elektrische auto rijdt (verrassend genoeg) het het verst als het ijskoud is

BMW XM Label Red: hoe rijdt de minst subtiele auto van dit moment? (review)

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

Deze twee broers bouwen de gekste V8-creaties: ‘Batterijen horen in een zaklamp’

Mag je eigenlijk blijven rijden als het oranje motorlampje brandt? En wat betekent het?

Is zo’n brute Nissan 370Z na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Waarom er vanaf volgende week mysterieuze camera’s verschijnen langs de snelwegen (die geen flitsers zijn)

Porsche-rijder komt er op pijnlijke wijze achter dat Flitsmeister niet helpt tegen deze politiecamera
