Deus 'The Pedrosa Bike' is een vette fiets

MotoGP-held krijgt een afscheidscadeautje

Foto('s): Deus CustomsDeus 'The Pedrosa Bike'
Foto('s): Deus CustomsDeus 'The Pedrosa Bike'
Foto('s): Deus CustomsDeus 'The Pedrosa Bike'
Foto('s): Deus CustomsDeus 'The Pedrosa Bike'
Foto('s): Deus CustomsDeus 'The Pedrosa Bike'
Foto('s): Deus CustomsDeus 'The Pedrosa Bike'
Foto('s): Deus CustomsDeus 'The Pedrosa Bike'
Foto('s): Deus CustomsDeus 'The Pedrosa Bike'
Deus 'The Pedrosa Bike'
Deus 'The Pedrosa Bike'
Deus 'The Pedrosa Bike'
Deus 'The Pedrosa Bike'
Deus 'The Pedrosa Bike'
Deus 'The Pedrosa Bike'
Deus 'The Pedrosa Bike'
Deus 'The Pedrosa Bike'

Na het afgelopen seizoen nam Dani Pedrosa afscheid van de MotoGP. Hij reed 236 races en won 31 keer. En hoewel hij nooit kampioen werd, kwam hij tot drie keer toe heel dichtbij. Bij Red Bull en custom-fietsenwinkel annex modehuis Deus Ex Machina staken ze de koppen bij elkaar om de ‘Silent Samurai’ op een gepaste manier vaarwel te zeggen. Het resultaat is deze ruige ­tracker die, heel toepasselijk, Deus ‘The Pedrosa Bike’ werd gedoopt.

Deus ‘The Pedrosa Bike’

Michael Woolaway, leider van het project bij Deus, overlegde met Pedrosa over zijn smaak en zijn favoriete motorfietsen. ‘Voor Dani wilden we zorgen dat dit echt een betekenisvolle machine zou worden. Aangezien hij Honda reed, was het geen verrassing dat we in de CR500 de perfecte basis vonden. We rustten ’m uit met een handgemaakt chromoly frame en verschillende delen die een gezonde dosis Americana en dirt track-DNA combineerden.’

Uit zijn geboortejaar

Net als Pedrosa zelf komt de donormotor voor de Deus ‘The Pedrosa Bike’ uit 1985. Hij ontving naast deze aanpassingen onder meer 19-inch wielen van Dubya, verstelbare triple clamps, een 43-­millimeter Öhlins-voorvork, een Race Tech-schokbreker, een Lectron-carburateur en een zadel van Saddlemen met het bekende rugnummer 26 erop.

Een uitdaging was de startprocedure. De grote eencilinder van de CR500 is nogal lastig aan te trappen, en Pedrosa is ook nog eens klein van stuk. Nadat Woolaway sleutelde aan de timing van de motor en de plaatsing van de voetsteunen, verwondde hij zijn voet bij een startpoging. Met een aanpassing aan de kop van de motor werd gezorgd dat Dani niet snel hetzelfde zou overkomen.

Het juiste afscheidscadeau?

Is een tracker als deze Deus ‘The Pedrosa Bike’ echt een gepast afscheid voor een MotoGP-veteraan? Daar valt over te twisten, maar we kunnen ons voorstellen dat je na 236 races ook weleens iets anders wilt.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws