
Eigenlijk is er maar één trucje tegen snelheidscontroles dat echt werkt: zorgen dat de snelheid op de teller overeenkomt met de snelheid op de borden. Toch is er wel één auto die bijzonder lastig gepakt kan worden door de politie bij een radarcontrole. Dat is de Corvette van de C4-generatie, die van 1984 tot 1996 werd gebouwd. Door zijn vorm kan de apparatuur maar slecht vat krijgen op de Chevrolet.
Dave McLellan schrijft dat in zijn boek Corvette from the Inside. En hij kan het weten, want hij was van 1975 tot 1992 de hoofdingenieur voor de ontwikkeling van de Chevrolet Corvette. Hij schrijft dat ze tijdens de ontwikkeling in de windtunnel de radiateur met 15 graden kantelden om de koeling te optimaliseren, maar dit had een ander voordeeltje.
Door de hoek van de metalen radiateur werden het signaal van een radarcontrole naar omhoog afgeketst. Ze concludeerden dat de radar de carrosserie van de Corvette niet zag, omdat deze van kunststof was. In Nederland zul je helaas nog wel een kentekenplaat op de voorkant moeten monteren, en het is niet duidelijk of het hetzelfde effect heeft als je die ook onder een hoek van 15 graden monteert.
Niet onzichtbaar, wel slecht te meten
Helemaal onzichtbaar voor de radar is de Corvette overigens niet, maar hij is wel een stuk lastiger om te meten. Volgens het boek zijn normale auto’s al bij 900 meter te meten met een radar, maar de Corvette geeft pas een bruikbare meting bij een afstand slechts 450 meter. Dat geeft de bestuurder dus meer tijd om zijn snelheid aan te passen.
Een laser is anders dan een radar
De Corvette C4 maakt het radarcontroles dus alleen lastig als ze van voren worden uitgevoerd. Bovendien is een radar weer net even anders dan een lasergun, die ook veel gebruikt wordt in Nederland. Een moderne lasersnelheidsmeter zal minder moeite hebben met de Corvette C4.
In Nederland komt de vierde-generatie Corvette niet zo gek veel voor, maar hij is destijds wel nieuw in ons land verkocht. Momenteel staan er zo’n 700 stuks op Nederlands kenteken. De prijzen lopen uiteen van ongeveer 10.000 tot 30.000 euro, afhankelijk van de uitvoering. Het liefst ga je voor de ZR-1, wat in zijn tijd een van de snelste auto’s ter wereld was.
Meer van TopGear


De mooiste achterruit ooit maakt misschien een comeback

Is zo’n snelle Chevrolet Corvette C6 na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit is wat je in Amerika betaalt voor de krachtigste Corvette ooit gebouwd (1.000+ pk)

Dit is de goedkoopste auto die 375 km/u haalt (gewoon met fabrieksgarantie)

King of the Hill: de Chevrolet Corvette ZR1 is een briesend monster met 1.078 pk

Waarom de antieke LS-motor nog altijd de beste V8 ter wereld is (objectief gezien)

Als je een auto ziet met een gat in de koplamp, hoef je het stoplichtsprintje niet aan te gaan

De mooiste achterruit ooit maakt misschien een comeback

Is zo’n snelle Chevrolet Corvette C6 na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit is wat je in Amerika betaalt voor de krachtigste Corvette ooit gebouwd (1.000+ pk)

Slimme kerel koopt auto met kapotte koppeling voor bodemprijs, repareert hem helemaal gratis

Nieuwe auto’s zijn indrukwekkend, maar oude auto’s kun je tenminste nog zelf repareren

Als je iets eerder was, had jij op deze auto 16,5 miljoen euro kunnen verdienen

Regering van België wil oldtimers meer vrijstellingen geven in milieuzones

Statistieken bewijzen waarom het onzin is dat de oldtimerregeling stopt

VIDEO: Er staan allerlei bijzondere raceauto’s in de geheime opslag van Porsche

Oude Ford Mustang Fastback wordt omgebouwd tot offroader

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

Aangezien elk merk nu ‘Jeeps’ maakt, moet Jeep dan geen stationswagens en sedans maken?

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Word je stiekem bespioneerd door je autobanden? In de VS vrezen ze van wel

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Als je niet oppast wordt je camper binnenkort veel duurder om te hebben

Hemelvaartsdeal: 1 jaar TopGear met 42% korting

De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)
