Eigenlijk is er maar één trucje tegen snelheidscontroles dat echt werkt: zorgen dat de snelheid op de teller overeenkomt met de snelheid op de borden. Toch is er wel één auto die bijzonder lastig gepakt kan worden door de politie bij een radarcontrole. Dat is de Corvette van de C4-generatie, die van 1984 tot 1996 werd gebouwd. Door zijn vorm kan de apparatuur maar slecht vat krijgen op de Chevrolet.
Dave McLellan schrijft dat in zijn boek Corvette from the Inside. En hij kan het weten, want hij was van 1975 tot 1992 de hoofdingenieur voor de ontwikkeling van de Chevrolet Corvette. Hij schrijft dat ze tijdens de ontwikkeling in de windtunnel de radiateur met 15 graden kantelden om de koeling te optimaliseren, maar dit had een ander voordeeltje.
Door de hoek van de metalen radiateur werden het signaal van een radarcontrole naar omhoog afgeketst. Ze concludeerden dat de radar de carrosserie van de Corvette niet zag, omdat deze van kunststof was. In Nederland zul je helaas nog wel een kentekenplaat op de voorkant moeten monteren, en het is niet duidelijk of het hetzelfde effect heeft als je die ook onder een hoek van 15 graden monteert.
Niet onzichtbaar, wel slecht te meten
Helemaal onzichtbaar voor de radar is de Corvette overigens niet, maar hij is wel een stuk lastiger om te meten. Volgens het boek zijn normale auto’s al bij 900 meter te meten met een radar, maar de Corvette geeft pas een bruikbare meting bij een afstand slechts 450 meter. Dat geeft de bestuurder dus meer tijd om zijn snelheid aan te passen.
Een laser is anders dan een radar
De Corvette C4 maakt het radarcontroles dus alleen lastig als ze van voren worden uitgevoerd. Bovendien is een radar weer net even anders dan een lasergun, die ook veel gebruikt wordt in Nederland. Een moderne lasersnelheidsmeter zal minder moeite hebben met de Corvette C4.
In Nederland komt de vierde-generatie Corvette niet zo gek veel voor, maar hij is destijds wel nieuw in ons land verkocht. Momenteel staan er zo’n 700 stuks op Nederlands kenteken. De prijzen lopen uiteen van ongeveer 10.000 tot 30.000 euro, afhankelijk van de uitvoering. Het liefst ga je voor de ZR-1, wat in zijn tijd een van de snelste auto’s ter wereld was.
Reacties