
Eigenlijk is er maar één trucje tegen snelheidscontroles dat echt werkt: zorgen dat de snelheid op de teller overeenkomt met de snelheid op de borden. Toch is er wel één auto die bijzonder lastig gepakt kan worden door de politie bij een radarcontrole. Dat is de Corvette van de C4-generatie, die van 1984 tot 1996 werd gebouwd. Door zijn vorm kan de apparatuur maar slecht vat krijgen op de Chevrolet.
Dave McLellan schrijft dat in zijn boek Corvette from the Inside. En hij kan het weten, want hij was van 1975 tot 1992 de hoofdingenieur voor de ontwikkeling van de Chevrolet Corvette. Hij schrijft dat ze tijdens de ontwikkeling in de windtunnel de radiateur met 15 graden kantelden om de koeling te optimaliseren, maar dit had een ander voordeeltje.
Door de hoek van de metalen radiateur werden het signaal van een radarcontrole naar omhoog afgeketst. Ze concludeerden dat de radar de carrosserie van de Corvette niet zag, omdat deze van kunststof was. In Nederland zul je helaas nog wel een kentekenplaat op de voorkant moeten monteren, en het is niet duidelijk of het hetzelfde effect heeft als je die ook onder een hoek van 15 graden monteert.
Niet onzichtbaar, wel slecht te meten
Helemaal onzichtbaar voor de radar is de Corvette overigens niet, maar hij is wel een stuk lastiger om te meten. Volgens het boek zijn normale auto’s al bij 900 meter te meten met een radar, maar de Corvette geeft pas een bruikbare meting bij een afstand slechts 450 meter. Dat geeft de bestuurder dus meer tijd om zijn snelheid aan te passen.
Een laser is anders dan een radar
De Corvette C4 maakt het radarcontroles dus alleen lastig als ze van voren worden uitgevoerd. Bovendien is een radar weer net even anders dan een lasergun, die ook veel gebruikt wordt in Nederland. Een moderne lasersnelheidsmeter zal minder moeite hebben met de Corvette C4.
In Nederland komt de vierde-generatie Corvette niet zo gek veel voor, maar hij is destijds wel nieuw in ons land verkocht. Momenteel staan er zo’n 700 stuks op Nederlands kenteken. De prijzen lopen uiteen van ongeveer 10.000 tot 30.000 euro, afhankelijk van de uitvoering. Het liefst ga je voor de ZR-1, wat in zijn tijd een van de snelste auto’s ter wereld was.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Dit is wat je in Amerika betaalt voor de krachtigste Corvette ooit gebouwd (1.000+ pk)

Dit is de goedkoopste auto die 375 km/u haalt (gewoon met fabrieksgarantie)

King of the Hill: de Chevrolet Corvette ZR1 is een briesend monster met 1.078 pk

De nieuwe Rezvani Beast Mk2, een gepanserde Corvette C8 met 1000 pk

Kan de Chevrolet Corvette Z06 op tegen andere turboloze sportauto’s?

Is zo’n snelle Chevrolet Corvette C6 na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit is wat je in Amerika betaalt voor de krachtigste Corvette ooit gebouwd (1.000+ pk)

Slimme kerel koopt auto met kapotte koppeling voor bodemprijs, repareert hem helemaal gratis

Dit is de goedkoopste auto die 375 km/u haalt (gewoon met fabrieksgarantie)

Deze auto is zo onveilig dat ie slechts nul sterren krijgt, NCAP adviseert om ‘niet te kopen

King of the Hill: de Chevrolet Corvette ZR1 is een briesend monster met 1.078 pk

Als je iets eerder was, had jij op deze auto 16,5 miljoen euro kunnen verdienen

Regering van België wil oldtimers meer vrijstellingen geven in milieuzones

Statistieken bewijzen waarom het onzin is dat de oldtimerregeling stopt

VIDEO: Er staan allerlei bijzondere raceauto’s in de geheime opslag van Porsche

Oude Ford Mustang Fastback wordt omgebouwd tot offroader

Zo houdt deze specialist oude Volvo’s op de weg met een 3D-printer

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Leaserijders die zich schamen voor hun auto mogen hun Tesla eerder inleveren

Is zo’n snelle Chevrolet Corvette C6 na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken
