
Eigenlijk is er maar één trucje tegen snelheidscontroles dat echt werkt: zorgen dat de snelheid op de teller overeenkomt met de snelheid op de borden. Toch is er wel één auto die bijzonder lastig gepakt kan worden door de politie bij een radarcontrole. Dat is de Corvette van de C4-generatie, die van 1984 tot 1996 werd gebouwd. Door zijn vorm kan de apparatuur maar slecht vat krijgen op de Chevrolet.
Dave McLellan schrijft dat in zijn boek Corvette from the Inside. En hij kan het weten, want hij was van 1975 tot 1992 de hoofdingenieur voor de ontwikkeling van de Chevrolet Corvette. Hij schrijft dat ze tijdens de ontwikkeling in de windtunnel de radiateur met 15 graden kantelden om de koeling te optimaliseren, maar dit had een ander voordeeltje.
Door de hoek van de metalen radiateur werden het signaal van een radarcontrole naar omhoog afgeketst. Ze concludeerden dat de radar de carrosserie van de Corvette niet zag, omdat deze van kunststof was. In Nederland zul je helaas nog wel een kentekenplaat op de voorkant moeten monteren, en het is niet duidelijk of het hetzelfde effect heeft als je die ook onder een hoek van 15 graden monteert.
Niet onzichtbaar, wel slecht te meten
Helemaal onzichtbaar voor de radar is de Corvette overigens niet, maar hij is wel een stuk lastiger om te meten. Volgens het boek zijn normale auto’s al bij 900 meter te meten met een radar, maar de Corvette geeft pas een bruikbare meting bij een afstand slechts 450 meter. Dat geeft de bestuurder dus meer tijd om zijn snelheid aan te passen.
Een laser is anders dan een radar
De Corvette C4 maakt het radarcontroles dus alleen lastig als ze van voren worden uitgevoerd. Bovendien is een radar weer net even anders dan een lasergun, die ook veel gebruikt wordt in Nederland. Een moderne lasersnelheidsmeter zal minder moeite hebben met de Corvette C4.
In Nederland komt de vierde-generatie Corvette niet zo gek veel voor, maar hij is destijds wel nieuw in ons land verkocht. Momenteel staan er zo’n 700 stuks op Nederlands kenteken. De prijzen lopen uiteen van ongeveer 10.000 tot 30.000 euro, afhankelijk van de uitvoering. Het liefst ga je voor de ZR-1, wat in zijn tijd een van de snelste auto’s ter wereld was.
Meer van TopGear


Waarom de antieke LS-motor nog altijd de beste V8 ter wereld is (objectief gezien)

De mooiste achterruit ooit maakt misschien een comeback

Is zo’n snelle Chevrolet Corvette C6 na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit is wat je in Amerika betaalt voor de krachtigste Corvette ooit gebouwd (1.000+ pk)

Dit is de goedkoopste auto die 375 km/u haalt (gewoon met fabrieksgarantie)

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig

Waarom de antieke LS-motor nog altijd de beste V8 ter wereld is (objectief gezien)

Als je een auto ziet met een gat in de koplamp, hoef je het stoplichtsprintje niet aan te gaan

De mooiste achterruit ooit maakt misschien een comeback

Is zo’n snelle Chevrolet Corvette C6 na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit is wat je in Amerika betaalt voor de krachtigste Corvette ooit gebouwd (1.000+ pk)

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Nieuwe auto’s zijn indrukwekkend, maar oude auto’s kun je tenminste nog zelf repareren

Als je iets eerder was, had jij op deze auto 16,5 miljoen euro kunnen verdienen

Regering van België wil oldtimers meer vrijstellingen geven in milieuzones

Statistieken bewijzen waarom het onzin is dat de oldtimerregeling stopt

VIDEO: Er staan allerlei bijzondere raceauto’s in de geheime opslag van Porsche

Luxe en chique Honda is eigenlijk dikker dan een 2-serie of CLA, of niet?

Tesla hangt een verkoopverbod boven het hoofd op hun grootste markt

De op-een-na grootste automarkt ter wereld doet niet meer aan uitstootregels, en dat is slecht nieuws voor Tesla

Wist jij dat Ford een Focus RS heeft gemaakt met een V8 met 420 pk?

Vanwege dit kleine onderdeeltje krijgen honderdduizenden Nissan-eigenaren mogelijk een nieuwe motor

Deze bijzondere auto hoort niet in Nederland te zijn, en toch staat er eentje te koop

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Worden er eigenlijk nog sportauto’s verkocht in Nederland? Dit zeggen de verkoopcijfers

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

In Duitsland kun je een snelheidsboete krijgen van 7.500 euro, en als je niet oppast moet je echt betalen

Luxe en chique Honda is eigenlijk dikker dan een 2-serie of CLA, of niet?

Dit zijn de goedkoopste auto’s van Nederland (die minder dan 20.000 euro kosten)

Flitsapps zijn in deze Europese vakantielanden verboden (en kun je er dus een boete krijgen)
