Voor wie zich afvraagt ‘wat de maximumsnelheid van een flitspaal is’: dat is nul. Want zo’n ding staat stil. De vraag is natuurlijk tot welke snelheid een flitspaal werkt. Niet om deze kennis kwaadwillend te gebruiken, maar puur voor de wetenschap. TopGear testte het ooit al eens op televisie, lang geleden, in de tijd dat The Stig nog een zwart pak droeg. Uit die test leerden we dat de flitspaal bij een snelheid van 270 km/u niet meer werkte. Maar is dat anno 2020 nog steeds zo?

We besloten het te vragen aan Gatso, een bekende producent van flitspalen. Een woordvoerder vertelt ons dat je rekening moet houden met twee soorten snelheden. Ten eerste is er een snelheid waarmee de flitspalen kúnnen flitsen, en ten tweede is er de maximumsnelheid die op het certificaat van de flitspaal staat.

Er zijn flitspalen die technisch gezien tot wel 500 km/u kunnen flitsen, maar het komt zelden voor dat ze tot die snelheid gecertificeerd zijn. Dat zou weinig zin hebben, want er zijn geen auto’s die 500 km/u halen. De maximumsnelheid waarbij een flitspaal werkt, is dus iets anders dan de maximumsnelheid waarmee je langs een paal kunt rijden en een boete zult ontvangen. Goed, kleine nuance, mag je interessant vinden, maar misschien ook niet.

Wat is dan de maximumsnelheid waarbij een flitspaal werkt?

Er zijn verschillende types flitspalen met allemaal een andere snelheid. Gatso laat weten dat over het algemeen de meeste flitsers tot minimaal 250 km/u werken, maar sommige tot wel 350 km/u. Als je ergens nog een vaste paal langs een snelweg kunt vinden en er in een Porsche met een bloedgang langs zou rijden, heb je dus kans dat je niet geflitst wordt. De vraag is alleen of je het risico wilt nemen dat je een boete voor meer dan 150 km/u te hard op je mat zult horen ploffen. Met een Koenigsegg Jesko Absolut is het een ander verhaal.

Reacties

  • Ian heeft op 3 november 2021 geschreven:

    Geen auto’s die 500km/h halen?
    Ga even je bericht nakijken.

    Reageer
  • Joost heeft op 21 augustus 2021 geschreven:

    Boete uit duisland moet je niet betalen, na 3 maanden mogen ze er toch niks mee en ze komen je er niet voor halen 😉

    Reageer
  • Remco heeft op 5 september 2020 geschreven:

    Het schij t dat je op de Duitse snelweg (waar je van voren geflitst wordt) bij meer dan 210km/h wel nog geflitst wordt maar dat je zo kort op de flitspaal bent dat je kenteken niet meer op de foto terecht komt.

    • Adam heeft op 8 september 2020 geschreven:

      Ik vraag me af of zo een boete wel stand houd voor de rechter, een motor rijder is dus niet te pakken als ie van voren wordt geflitst. Lijkt me niet eerlijk.

      Reageer
    • Tom Bongaerts heeft op 6 september 2020 geschreven:

      Dat heb in Frankrijk ook al gehad, de camera reageerde zo traag (of ik wat veel te snel) waardoor de flits recht in men gezicht afging. Ik heb die nooit toegestuurd gekregen. Andere keren wanneer ze ietsje sneller flitsten zat de bekeuring al na een dag of 3 in de bus

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)