
Ergens na de eeuwwisseling boerde het bedrijfje Prodrive heel aardig met de inmiddels iconische Ferrari 550 GTS. Deze raceauto bouwde Prodrive zonder ondersteuning van Ferrari, maar dat wil niet zeggen dat het Italiaanse merk niet geboeid zat mee te kijken. Toen de 575M Maranello arriveerde in 2002, besloot Ferrari voort te boorduren op het succes. Ze kwamen met de 575 GTC, een raceauto die klanten konden gebruiken in het FIA GT Championship.
De Ferrari 575 GTC was het product van Ferrari Corse Clienti en N. Technology. De spoorbreedte groeide, de uitlaatgassen gingen aan de zijkanten naar buiten, plaatwerk werd vervangen door lichtgewicht composiet, een sequentiële bak deed het schakelwerk en naast nog heel wat extra delen maakte de achterspoiler het af. Niet onbelangrijk: de 5,7-liter V12 werd opgeboord tot een 6,0-liter en het vermogen groeide naar zo’n 600 pk.
Dit is een Ferrari 575 GTC Stradale
Wat je hier ziet, is geen Ferrari 575 GTC. Wel is het een Ferrari 575M die voor een groot deel is omgebouwd tot GTC door het Nederlandse Classic Youngtimers Consultancy. Ze noemen hun creatie de Ferrari 575 GTC Stradale, waarbij die laatste toevoeging erop duidt dat het, jawel, een straatauto is. De widebody is aanwezig, net als de koolstofvezel spoilers en splitters. De uitlaten schieten naar opzij, de koplampen zijn omgebouwd en binnenin plaatsten ze een rolkooi.
Het interieur is vrijwel volledig van koolstofvezel en op maat gemaakt voor dit project. De motor van de Ferrari 575 GTC Stradale is eigenlijk het enige dat niet werd aangepakt. Al heb je met een 5,7-liter V12 met 515 pk toch weinig te klagen, dachten we zo. De prijs is 195.000 euro, exclusief belastingen. Hij staat wel al op Nederlands kenteken, dus je hoeft niet nog langs een keuringsstation met die grote achtervleugel.
Meer van TopGear


Nieuw: TopGear Ferrari Special!

Aston Martin Vanquish vs Ferrari 575M

Mazda Furai: soms gaat het mis…

Aston Martin Vanquish S vs Ferrari 575M GTC

Rod Stewarts Ferrari

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Deze Volvo-rijder heeft in ieder geval een heel sterk verhaal voor thuis (maar of ie daar blij mee is…)

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

Ferrari lijkt zo’n meedogenloos merk, maar ze blijken toch een goed hart te hebben

Deze onopvallende Seat is stiekem sneller dan jouw Porsche (en hij kost slechts 5.000 euro)

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Achter deze stoere Jeep schuilt eigenlijk een betaalbare en betrouwbare auto

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Lamborghini legt uit hoe de benzinemotor kan blijven leven na het verbod in 2035

De lelijkste auto ter wereld maakt een terugkeer, maar is ie nog steeds lelijk?

Een van de betrouwbaarste Alfa Romeo’s ooit kan van jou zijn (en het is niet wat je denkt)

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

De nieuwe Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor én als ruige 4×4

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Gaat het echt zo goed met de Chinese auto-industrie? Dit is er echt aan de hand

Het kan echt: deze trein heeft een accu die nooit opgeladen hoeft te worden (en zonder zonnepanelen)

De banden op deze dikke Nissan kosten 400 euro (per stuk, niet per set)

Tesla is niet meer het enige automerk dat herbruikbare raketten de ruimte in schiet

Automerk komt met superbatterij die je maar één keer per maand hoeft op te laden
