
Ergens na de eeuwwisseling boerde het bedrijfje Prodrive heel aardig met de inmiddels iconische Ferrari 550 GTS. Deze raceauto bouwde Prodrive zonder ondersteuning van Ferrari, maar dat wil niet zeggen dat het Italiaanse merk niet geboeid zat mee te kijken. Toen de 575M Maranello arriveerde in 2002, besloot Ferrari voort te boorduren op het succes. Ze kwamen met de 575 GTC, een raceauto die klanten konden gebruiken in het FIA GT Championship.
De Ferrari 575 GTC was het product van Ferrari Corse Clienti en N. Technology. De spoorbreedte groeide, de uitlaatgassen gingen aan de zijkanten naar buiten, plaatwerk werd vervangen door lichtgewicht composiet, een sequentiële bak deed het schakelwerk en naast nog heel wat extra delen maakte de achterspoiler het af. Niet onbelangrijk: de 5,7-liter V12 werd opgeboord tot een 6,0-liter en het vermogen groeide naar zo’n 600 pk.
Dit is een Ferrari 575 GTC Stradale
Wat je hier ziet, is geen Ferrari 575 GTC. Wel is het een Ferrari 575M die voor een groot deel is omgebouwd tot GTC door het Nederlandse Classic Youngtimers Consultancy. Ze noemen hun creatie de Ferrari 575 GTC Stradale, waarbij die laatste toevoeging erop duidt dat het, jawel, een straatauto is. De widebody is aanwezig, net als de koolstofvezel spoilers en splitters. De uitlaten schieten naar opzij, de koplampen zijn omgebouwd en binnenin plaatsten ze een rolkooi.
Het interieur is vrijwel volledig van koolstofvezel en op maat gemaakt voor dit project. De motor van de Ferrari 575 GTC Stradale is eigenlijk het enige dat niet werd aangepakt. Al heb je met een 5,7-liter V12 met 515 pk toch weinig te klagen, dachten we zo. De prijs is 195.000 euro, exclusief belastingen. Hij staat wel al op Nederlands kenteken, dus je hoeft niet nog langs een keuringsstation met die grote achtervleugel.
Meer van TopGear


Nieuw: TopGear Ferrari Special!

Aston Martin Vanquish vs Ferrari 575M

Mazda Furai: soms gaat het mis…

Aston Martin Vanquish S vs Ferrari 575M GTC

Rod Stewarts Ferrari

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

In deze provincie mag je straks niet harder dan 100 na 19:00 (en krijg je een boete als je het wel doet)

De nieuwe Ferrari Amalfi is de goedkoopste én de mooiste Ferrari van het moment

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Deze Volvo-rijder heeft in ieder geval een heel sterk verhaal voor thuis (maar of ie daar blij mee is…)

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Met deze kit geef je een moderne Japanse auto de looks van een oude Amerikaan

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

Wist jij dat Ford een Focus RS heeft gemaakt met een V8 met 420 pk?

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

De Maserati MCPura is de nieuwe supercar van de Italianen (maar hij komt ons wel erg bekend voor)

Deze Fiat 500 kun je eindelijk wel betalen (en er komt nog een goedkope versie aan)

De nieuwe Ferrari Amalfi is de goedkoopste én de mooiste Ferrari van het moment

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Worden er eigenlijk nog sportauto’s verkocht in Nederland? Dit zeggen de verkoopcijfers

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

Geen grap: met deze (gratis) apps kun je de verkeerslichten op groen zetten

De vernieuwde Suzuki Alto is precies wat we nodig hebben in Nederland (maar er is slecht nieuws)

Vanaf wanneer is de elektrische auto nou echt verplicht? En is de benzineauto dan verboden?

Welke trajectcontrole is nou aangepast naar 70 km/u door werkzaamheden en welke niet?

Waarom je nooit een afspraak moet maken als je een tweedehandsauto wilt bekijken (volgens sommige mensen)
