
Ergens na de eeuwwisseling boerde het bedrijfje Prodrive heel aardig met de inmiddels iconische Ferrari 550 GTS. Deze raceauto bouwde Prodrive zonder ondersteuning van Ferrari, maar dat wil niet zeggen dat het Italiaanse merk niet geboeid zat mee te kijken. Toen de 575M Maranello arriveerde in 2002, besloot Ferrari voort te boorduren op het succes. Ze kwamen met de 575 GTC, een raceauto die klanten konden gebruiken in het FIA GT Championship.
De Ferrari 575 GTC was het product van Ferrari Corse Clienti en N. Technology. De spoorbreedte groeide, de uitlaatgassen gingen aan de zijkanten naar buiten, plaatwerk werd vervangen door lichtgewicht composiet, een sequentiële bak deed het schakelwerk en naast nog heel wat extra delen maakte de achterspoiler het af. Niet onbelangrijk: de 5,7-liter V12 werd opgeboord tot een 6,0-liter en het vermogen groeide naar zo’n 600 pk.
Dit is een Ferrari 575 GTC Stradale
Wat je hier ziet, is geen Ferrari 575 GTC. Wel is het een Ferrari 575M die voor een groot deel is omgebouwd tot GTC door het Nederlandse Classic Youngtimers Consultancy. Ze noemen hun creatie de Ferrari 575 GTC Stradale, waarbij die laatste toevoeging erop duidt dat het, jawel, een straatauto is. De widebody is aanwezig, net als de koolstofvezel spoilers en splitters. De uitlaten schieten naar opzij, de koplampen zijn omgebouwd en binnenin plaatsten ze een rolkooi.
Het interieur is vrijwel volledig van koolstofvezel en op maat gemaakt voor dit project. De motor van de Ferrari 575 GTC Stradale is eigenlijk het enige dat niet werd aangepakt. Al heb je met een 5,7-liter V12 met 515 pk toch weinig te klagen, dachten we zo. De prijs is 195.000 euro, exclusief belastingen. Hij staat wel al op Nederlands kenteken, dus je hoeft niet nog langs een keuringsstation met die grote achtervleugel.
Meer van TopGear


Nieuw: TopGear Ferrari Special!

Aston Martin Vanquish vs Ferrari 575M

Mazda Furai: soms gaat het mis…

Aston Martin Vanquish S vs Ferrari 575M GTC

Rod Stewarts Ferrari

Deze Volvo-rijder heeft in ieder geval een heel sterk verhaal voor thuis (maar of ie daar blij mee is…)

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

Ferrari lijkt zo’n meedogenloos merk, maar ze blijken toch een goed hart te hebben

Ferrari komt met enorm veel nieuwe modellen dit jaar, waarvan één elektrisch

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

Europese Unie geeft duidelijkheid over het verbod van koolstofvezel op auto’s

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Het merk van deze toffe camper ken je sowieso (alleen het logo kende je nog niet)

Wat is de beste milieuvriendelijke GT? De Bentley Continental GT of Maserati Granturismo Folgore (review)

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Deze Fiat Panda moet 40.000 euro kosten en nee, dat komt niet door belastingen

Auto’s te duur? Je kunt gewoon nog een nieuwe benzineauto kopen voor slechts 11.000 euro

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Eigenaren van auto zijn boos, want ze zijn ineens 600 pk kwijt na software-update

Opmerkelijk: bepantserde limo voor president heeft een (kwetsbaar) stoffen dakje

Automerk waar je nog nooit van gehoord hebt (maar hier al jaren is), sluit alweer de showrooms in Nederland

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen

Dit Europese land verbiedt caravans en campers bijna helemaal door het parkeren ervan illegaal te maken
