
Ergens na de eeuwwisseling boerde het bedrijfje Prodrive heel aardig met de inmiddels iconische Ferrari 550 GTS. Deze raceauto bouwde Prodrive zonder ondersteuning van Ferrari, maar dat wil niet zeggen dat het Italiaanse merk niet geboeid zat mee te kijken. Toen de 575M Maranello arriveerde in 2002, besloot Ferrari voort te boorduren op het succes. Ze kwamen met de 575 GTC, een raceauto die klanten konden gebruiken in het FIA GT Championship.
De Ferrari 575 GTC was het product van Ferrari Corse Clienti en N. Technology. De spoorbreedte groeide, de uitlaatgassen gingen aan de zijkanten naar buiten, plaatwerk werd vervangen door lichtgewicht composiet, een sequentiële bak deed het schakelwerk en naast nog heel wat extra delen maakte de achterspoiler het af. Niet onbelangrijk: de 5,7-liter V12 werd opgeboord tot een 6,0-liter en het vermogen groeide naar zo’n 600 pk.
Dit is een Ferrari 575 GTC Stradale
Wat je hier ziet, is geen Ferrari 575 GTC. Wel is het een Ferrari 575M die voor een groot deel is omgebouwd tot GTC door het Nederlandse Classic Youngtimers Consultancy. Ze noemen hun creatie de Ferrari 575 GTC Stradale, waarbij die laatste toevoeging erop duidt dat het, jawel, een straatauto is. De widebody is aanwezig, net als de koolstofvezel spoilers en splitters. De uitlaten schieten naar opzij, de koplampen zijn omgebouwd en binnenin plaatsten ze een rolkooi.
Het interieur is vrijwel volledig van koolstofvezel en op maat gemaakt voor dit project. De motor van de Ferrari 575 GTC Stradale is eigenlijk het enige dat niet werd aangepakt. Al heb je met een 5,7-liter V12 met 515 pk toch weinig te klagen, dachten we zo. De prijs is 195.000 euro, exclusief belastingen. Hij staat wel al op Nederlands kenteken, dus je hoeft niet nog langs een keuringsstation met die grote achtervleugel.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Nieuw: TopGear Ferrari Special!

Aston Martin Vanquish vs Ferrari 575M

Mazda Furai: soms gaat het mis…

Aston Martin Vanquish S vs Ferrari 575M GTC

Rod Stewarts Ferrari

Ferrari lijkt zo’n meedogenloos merk, maar ze blijken toch een goed hart te hebben

Ferrari komt met enorm veel nieuwe modellen dit jaar, waarvan één elektrisch

Op deze manier willen wij ook wel hybride rijden: 868 pk en een open dak

Herken jij welke populaire Ferrari verbouwd is voor deze 865.000 euro kostende auto?

Verzamelaars gaan deze zescilinder Ferrari vanaf april heel serieus nemen

Waarom je Ferrari F40 van 3.000.000 euro mechanisch moet aanpassen

Duurste Toyota van het moment kan nog duurder gemaakt worden

Deze Honda was ooit total-loss, maar is nu de snelste Integra ter wereld

Vond jij de Jaguar commercial niet leuk? Dan ga je dit wel prachtig vinden

Bijzonder dure en fraaie supercar extreem aangepast: mag dat wel?

Ik wil mijn auto verlagen: op welke manieren kan dat allemaal?

Is chiptuning slecht voor je auto? En wordt je auto er écht zuiniger van?

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Gepersonaliseerde kentekenplaten mogen niet in Nederland, maar deze eigenaar had geluk

Ferrari komt met enorm veel nieuwe modellen dit jaar, waarvan één elektrisch

Op deze manier willen wij ook wel hybride rijden: 868 pk en een open dak

Kan deze Fiat Grande Panda zijn merk opnieuw op de kaart zetten? (review)

Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Is zo’n sportieve Opel GT na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

Verzamelaars gaan deze zescilinder Ferrari vanaf april heel serieus nemen

Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’
