De naam Renault Mégane RS RX is wat lastig om uit te spreken als je iets te diep in het glaasje hebt gekeken, de auto zelf is allesbehalve bezopen. De snelheidshelden van Prodrive ducttapeten niet slechts wat spoilers op een Mégane RS. De RX is vanaf de grond omhoog ontwikkeld als een allesvernietigende rallycrosser.

Om te beginnen besloten de ingenieurs dat de motor beter in de lengte geplaatst kon worden, zoals bij sportauto’s. Voorin ligt een 2,0-liter viercilinder die met hulp van een turbo meer dan 600 pk produceert.

De motor van de Renault Mégane RS RX

We horen je denken: ‘de nieuwe Mégane RS heeft toch een 1,8-liter motor?’. Jup: Prodrive ontwikkelde de viercilinder helemaal zelf binnen de vier muren van hun garage. Via een sequentiële vijfbak van Xtrac wordt het vermogen naar alle wielen gestuurd.

De Öhlins-dempers van de Renault Mégane RS RX steken op alle hoeken in een wishbone-ophanging. De grip zal, in combinatie met de aerodynamica, indrukwekkend zijn. Prodrive omschrijft de auto als een van de belangrijkste auto’s ooit gemaakt. En dat is een flink statement, als je nagaat dat het bedrijf de auto’s maakte voor Colin McRae en Richard Burns.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)