Begin je FOMO te krijgen omdat je nog geen aandelen, crypto of Lego hebt gekocht? Geen zorgen, er zijn nog genoeg plekken om te investeren. Bijvoorbeeld auto’s – en dat hoeft niet gelijk honderdduizenden euro’s te kosten. De specialisten van Hagerty stelden een lijst samen van auto’s die in 2023 nog best weleens in waarde kunnen toenemen.

Hou er rekening mee dat de lijst is samengesteld door een Amerikaanse partij. Zo’n AMC AMX is vast een goede investering, maar die ga je hier lastig vinden. De Suzuki Cappuccino of de Saab 900 zijn hier echter redelijk prima op de kop te tikken. Neus door de lijst met auto’s die meer geld waard moeten worden en check of er iets tussen zit voor jouw budget. We hebben de Nederlandse prijzen erbij gezet voor je.

Saab 900 Turbo (vanaf 4.000 euro)

Saab 900 Turbo schuin voor

Alweer bijna veertig jaar oud, de Saab 900 Turbo. In 1984 zette hij voet aan wal in Nederland en verbleef in de showrooms tot 1987. Je kon in die tijd een 900 Turbo op de kop tikken voor omgerekend zo’n 25.000 euro. Vanaf 2.000 toeren begon de turbo al te werken. Nu is hij voor een leuk bedrag op te kop te tikken, maar het kan zomaar zijn dat dat niet zo lang meer duurt.

Suzuki Cappuccino (vanaf 10.000* euro)

Suzuki Cappuccino schuin voor bij een oever

Het 657-cc motorblokje van de Cappuccino perst 64 pk en 85 Nm uit. Een lachertje naar huidige maatstaven, maar vergeet niet dat hij zo’n 700 kilo weegt. De topsnelheid zit op 140 km/u en van 0 naar 100 km/u duurt erg lang. Hij gaat wel door tot 8.500 tpm en kom nou, hij heet de Cappuccino; hoe kun je nou niet van hem houden?

* Er staat ook een Suzuki Cappuccino te koop voor minder dan 8.000 euro. Dit exemplaar is wel in racespec. Denk aan een spoiler, verlaging, een bredere carrosserie, nieuwe uitlaatsysteem en hogere turbodruk. Best gaaf. Je kunt zelf beoordelen of je het geld je het waard is.

Nissan 350Z (vanaf 10.000 euro)

Nissan 350Z rijdend op een circuit schuin voor

‘De enige reden om geen 350Z te kopen is dat hij niet van Duitse origine is, maar maakt dat echt uit?’, dat schreven we in 2007 tijdens de rijtest van de Nissan 350Z. Andere tijden, want dat is nu veel minder een argument.

De 3,5-liter V6-motor onder de motorkap produceert 313 pk en 358 Nm. Het vermogen gaat naar de achterwielen voor nog meer rijplezier. 0 naar 100 km/u doe je in 5,7 en de top ligt op 250 km/u. En hij is er ook als offroader! Pak aan Lamborghini en Porsche!

Toyota Hilux (vanaf 10.000 euro)

De onverwoestbaarste auto ooit gebouwd, dat kwamen we een tijd geleden achter. We hebben het hier over de tweede generatie uit de jaren tachtig. In Nederland zijn nog wel wat oersterke pick-ups te vinden, maar het worden er steeds minder. Vermoedelijk verdwijnen ze allemaal over de grens. Voor een exemplaar van rond de eeuwwisseling ben je zo’n 10.000 euro kwijt.

AMC AMX (vanaf 15.000 euro)

AMC (American Motors Corporation) AMX Big Bad (1969)

Zoals gezegd, het wordt lastig om een AMC AMX te vinden in Nederland. De auto die je hierboven ziet komt uit 1968 en kreeg de bijna ‘Big Bad’. Een blik op het grote aanbod aan autoaanbieders verraadt dat er een paar exemplaren van de AMC AMX in Nederland staan. Ze gaan van 15.000 euro tot ruim over de 30.000 euro. Dan heb je wel een musclecar die je niet vaak ziet – én met 4,8-liter V8. Dat is ook heel wat waard.

Chevrolet Corvette C5 Z06 (vanaf 20.000 euro)

Chevrolet Corvette C5 206 (2003) schuin voor op een rots

De Z06 kreeg een getunede versie van de LS1-motor. Het vermogen begon bij 390 pk en ging later naar 411 pk. Ook nu nog zullen mensen je nakijken als je in deze ‘Vette komt aanrollen. Plus, met de juiste uitlaat. klinkt het erg leuk. Die iconische achterlampen raken maar niet gedateerd. Je pikt er eentje op voor zo’n 20.000 euro.

Audi R8 (vanaf 50.000 euro)

Audi R8 5,4-liter uit 2011 rijdend op een weg schuin voor

Wat voor velen ooit een droomauto was, is nu voor de fervent spaarders nog best bereikbaar. Hou er rekening mee dat je wel supercar-rekeningen krijgt van de dealer. De goedkoopste zijn de V8 met automaat, maar als je wat ruimer in de budgetten zit, kun je een V10 met handbak vinden. Dit design zal voorlopig niet verouderd raken, vermoeden we.

AM General Hummer H1 (vanaf 75.000 euro)

Hummer H1

Je kijkt naar de Hummer H1 die is afgeleid van het High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle. Omdat niemand dat onthoud, gebruikt het Amerikaanse leger de koosnaam Humvee. De brute bak van GM is twee meter hoog en twee meter breed, plus hij weegt ruim 3.000 kilo. Er staan een handjevol H1’s te koop in Nederland voor uiteenlopende prijzen. Hou geld over om te tanken.

Lamborghini Murciélago LP640 (vanaf 245.000 euro)

Lamborghini Murciélago LP640 rijdend op een circuit schuin voor

De Murciélago dankt zijn naam aan een stier die anders dan de meeste van zijn soortgenoten niet geslacht werd na het stierenvechten. Weet je dat ook weer. Lamborghini bracht in 2007 een verbeterde versie van de Murciélago uit. Zoals je uit de naam kunt herleiden, produceert de V12 een fijne 640 pk. Nu nog voor een kwart miljoen in jouw garage, maar binnenkort voor meer.

Mercedes-Benz SLR McLaren (vanaf 250.000 euro)

Mercedes SLR Mclaren op een rij van de zijkant

Da’s weer een hele andere prijsklasse. Mercedes en McLaren wilden samen hun F1-kampioenschappen van 1998 en 1999 vieren met een auto. Dat werd de SLR. Nieuw kostte hij ruim zes ton. Hij kreeg een 5,4-liter V8-motor van AMG die 623 pk en 780 Nm produceert. Een sprintje 0 naar 100 km/u is gedaan in 3,8 seconden. Behoorlijk vlug voor een auto uit de jaren nul.

Reacties

  •     heeft op 16 december 2022 geschreven:

    Z!

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear