Het Canadese bedrijf TransPod meent dat deze FluxJet een combinatie is van een trein en een vliegtuig. Net als de Hyperloop van Elon Musk raast de trein door een vacuümbuis en daardoor haalt hij snelheden tot 1.000 km/u. De trein zou reistijden tussen steden kleiner moeten maken en de drukte op de snelweg laten afnemen.

De wagons van de FluxJet staan niet op wielen, maar hangen in de lucht, net als bij een magneetzweeftrein. Door het gebrek aan lucht in de buis is er weinig luchtweerstand en kan de trein de enorme snelheden halen. De tickets zouden zo’n 44 procent goedkoper zijn dan vliegtickets, en zoals de meeste treinen loopt ook deze niet op kerosine, dus dat is gunstig. De exacte kosten voor een kaartje zijn nog niet bekend.

Waar gaat de trein die 1.000 km/u haalt dan ‘rijden’?

TransPod wil de eerste lijn volgend jaar al in Canada gaan aanleggen. Dit traject zou de steden Calgary en Edmonton verbinden, die zo’n 300 kilometer uit elkaar liggen. De verbinding tussen de steden zou dan in 2027 klaar moeten zijn en 18 miljard euro kosten. De reistijd tussen de steden is nu drie uur met de auto en zou op deze manier gereduceerd moeten worden tot 45 minuten.

De nieuwe trein zou de drukte op de snelweg moeten verminderen, waardoor er 636.000 ton CO2 per jaar minder uitgestoten zou worden. Als ze de verbindingen uitbreiden, zou de FluxJet ook een prima alternatief kunnen zijn voor vliegen. Een passagiersvliegtuig haalt dezelfde snelheden, maar stoot veel meer uit.

Als we de uitstoot van vliegtuigen en het andere wegverkeer kunnen terugdringen, is er weer wat meer ademruimte voor auto’s, dunkt ons. Start de ontwikkeling van nieuwe V12-motoren maar weer.

Reacties

  • Bob heeft op 19 september 2022 geschreven:

    Jammer dat topgear nu ook al sprookjes gaat vertellen…. Het is absoluut technisch niet haalbaar om een buis met die lengte en diameter vacuüm te krijgen en te houden. Dit is net als de Hyperloop een marketing stunt.

    Reageer
  • Jelmer heeft op 15 september 2022 geschreven:

    Echt niet grappig meer om met V8 te eindigen.
    Nostalgy ik snap het wel.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear