Je hebt soms van de auto’s waarbij de conceptversie veel leuker was dan het uiteindelijke model voor de straat. De Honda e is daar debet aan; hij was toch een stuk minder guitig dan gehoopt. Maar ja, in de vertaalslag naar een productiemodel tellen dingen als verbruik (dus geen grote wielen) en kosten mee. De Honda e die in Engeland te koop staat, brengt weer wat magie van de conceptversie terug en lijkt op een Type-R die er nooit kwam.

In veel gevallen geldt voor modificaties dat je het beste twee of drie subtiele veranderingen kunt aanbrengen voor een goed resultaat. Maar die stelling kan de prullenbak in bij deze Honda e, want werkelijk alles is aangepast. Er is een bodykit voor ontwikkeld met andere voorbumper, skirts, achterbumper, diffuser en enorme achterspoiler. Maar de bodykit gaat verder dan dat. De Honda e is aanzienlijk breder dan standaard. Dat komt door de nieuwe wielkasten.

Dikste Honda e is niet zomaar ietsje dikker

Het zijn niet zozeer wielkast verbreders waardoor de Honda e ietsje dikker is. Er zijn compleet nieuwe wielkasten. Daardoor is de auto véél breder geworden. Waarom doen fabrikanten dit zelf niet als het zo goed staat? Simpel: breder betekent meer luchtweerstand en een hoger verbruik. Daarom is een Audi RS e-tron GT niet breder dan een standaardmodel. Eigenlijk is dat heel jammer, want een iets breder model met bredere wielen ziet er gewoon altijd beter uit.

Dikste Honda e van Europa wit zijkant rechtsvoor

Dat is tevens de reden waarom elektrische auto’s van die smalle wielen hebben. Ja, groot in diameter, maar je wil dikke (brede) sloffen voor een goede stance. Deze Honda e heeft dat, mede dankzij de Rotiform-velgen en de schroefset. Niet alleen het uiterlijk is aangepakt, ook in het interieur zijn ze bezig geweest. Zo zijn er nieuwe stoelen gemonteerd. Het zijn koolstofvezel racekuipen van Corbeau, maar dan bekleed met bruin leer. Heel erg gaaf, gedaan.

Waarom was de originele Honda e een epische faal?

Het is niet aardig om te zeggen, maar Honda heeft een absolute flater geslagen met de Honda e. De voortekenen waren heel erg goed. Eerst kwam Honda met een concept. Bij het productiemodel waren de meeste toffe features er met talent uitgehaald, maar alsnog was het een leuk autootje. Er was enorm veel animo voor het wagentje. Maar Honda wist de auto onsuccesvol te maken met een hoog gewicht, kleine actieradius en hoge prijs.

Lees ook: Na één generatie stopt Honda met de schattige Honda E in Europa

Dit exemplaar verandert daar niets aan. De elektromotor en accu zijn namelijk nog helemaal standaard. Dat betekent dat je 154 pk tot je beschikking hebt en dat lijkt veel, maar vergeet niet dat de auto leeg 1.525 kilo weegt. Dus de aan de lage topsnelheid (145 km/u), trage sprinttijd (0-100 km/u in 9,5 seconden) en kleine range (220 kilometer volgens de WLTP) is niets veranderd. Ook berekent de verkoper alle modificaties door aan de klant, want omgerekend moet ie 42.428 euro kosten.

Reacties

  • iwan heeft op 6 december 2024 geschreven:

    Heb reeds 4 jasr een honda e en rijdt goed. Heb ook verscheidene keren een Bmw het nakijken gegeven. Vooral op kleine wegen is ie snel. De range is voldoende voor normale dagelijkse verplaatsingen. Soms even 15 minuten aan de snellader…..rit van Landen naar antwerpen en terug.

    Reageer
  • Dave heeft op 6 december 2024 geschreven:

    De originele is in het echt een aparte maar aangename verschijning; helaas ooit maar één exemplaar gezien in het wild.
    Discussies over range zijn vaak geneuzel, maar deze e slaat de plank wel écht goed mis.
    Het moment dat deze auto op de weg kwam voldeed deze aan alle vooroordelen (over EV’s) die op dat moment in de rest van de markt allang niet meer van toepassing waren.

    Reageer
  • Björn heeft op 6 december 2024 geschreven:

    Een hoop geld voor een auto die er snel uitziet, maar waar je je mee belachelijk maakt tijdens een stoplicht sprint. Maar goed dat de eigenaar er geen Type R-badges heeft opgeplakt. Voor dat geld heb je een Civic Type R van een paar jaar oud.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)