
Je hebt soms van de auto’s waarbij de conceptversie veel leuker was dan het uiteindelijke model voor de straat. De Honda e is daar debet aan; hij was toch een stuk minder guitig dan gehoopt. Maar ja, in de vertaalslag naar een productiemodel tellen dingen als verbruik (dus geen grote wielen) en kosten mee. De Honda e die in Engeland te koop staat, brengt weer wat magie van de conceptversie terug en lijkt op een Type-R die er nooit kwam.
In veel gevallen geldt voor modificaties dat je het beste twee of drie subtiele veranderingen kunt aanbrengen voor een goed resultaat. Maar die stelling kan de prullenbak in bij deze Honda e, want werkelijk alles is aangepast. Er is een bodykit voor ontwikkeld met andere voorbumper, skirts, achterbumper, diffuser en enorme achterspoiler. Maar de bodykit gaat verder dan dat. De Honda e is aanzienlijk breder dan standaard. Dat komt door de nieuwe wielkasten.
Dikste Honda e is niet zomaar ietsje dikker
Het zijn niet zozeer wielkast verbreders waardoor de Honda e ietsje dikker is. Er zijn compleet nieuwe wielkasten. Daardoor is de auto véél breder geworden. Waarom doen fabrikanten dit zelf niet als het zo goed staat? Simpel: breder betekent meer luchtweerstand en een hoger verbruik. Daarom is een Audi RS e-tron GT niet breder dan een standaardmodel. Eigenlijk is dat heel jammer, want een iets breder model met bredere wielen ziet er gewoon altijd beter uit.

Dat is tevens de reden waarom elektrische auto’s van die smalle wielen hebben. Ja, groot in diameter, maar je wil dikke (brede) sloffen voor een goede stance. Deze Honda e heeft dat, mede dankzij de Rotiform-velgen en de schroefset. Niet alleen het uiterlijk is aangepakt, ook in het interieur zijn ze bezig geweest. Zo zijn er nieuwe stoelen gemonteerd. Het zijn koolstofvezel racekuipen van Corbeau, maar dan bekleed met bruin leer. Heel erg gaaf, gedaan.
Waarom was de originele Honda e een epische faal?
Het is niet aardig om te zeggen, maar Honda heeft een absolute flater geslagen met de Honda e. De voortekenen waren heel erg goed. Eerst kwam Honda met een concept. Bij het productiemodel waren de meeste toffe features er met talent uitgehaald, maar alsnog was het een leuk autootje. Er was enorm veel animo voor het wagentje. Maar Honda wist de auto onsuccesvol te maken met een hoog gewicht, kleine actieradius en hoge prijs.
Lees ook: Na één generatie stopt Honda met de schattige Honda E in Europa
Dit exemplaar verandert daar niets aan. De elektromotor en accu zijn namelijk nog helemaal standaard. Dat betekent dat je 154 pk tot je beschikking hebt en dat lijkt veel, maar vergeet niet dat de auto leeg 1.525 kilo weegt. Dus de aan de lage topsnelheid (145 km/u), trage sprinttijd (0-100 km/u in 9,5 seconden) en kleine range (220 kilometer volgens de WLTP) is niets veranderd. Ook berekent de verkoper alle modificaties door aan de klant, want omgerekend moet ie 42.428 euro kosten.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
3 reacties op “Wil je de (geflopte) elektrische Honda e wel als dikkere Type R?”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Met deze ongemakkelijke promovideo is Max Verstappen pas écht volwaardig F1-wereldkampioen

Stadsauto van het Jaar 2020

Peugeot e-208 vs Mini Cooper SE vs Honda e

Honda e Advance

Honda e: 1e rij-indruk

Deze Honda Civic die (voor weinig?) wordt verkocht door Nederlandse overheid heeft leuke verrassing onder de motorkap

Dit in Nederland vergeten automerk gaat een gigantische comeback maken (als jullie allemaal waterstof gaan kopen)

Honda wil niet meer fuseren met Nissan, maar dat is niet direct slecht nieuws voor Nissan

Deze Honda was ooit total-loss, maar is nu de snelste Integra ter wereld

Deze beroemde Honda CR-X heeft twee benzinemotoren en kan van jou zijn

Deze elektrische Honda moet de bestverkochte auto van Nederland worden

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Kan deze Fiat Grande Panda zijn merk opnieuw op de kaart zetten? (review)

De Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor, voor de goedkoopste moeten we even zeuren

Hoe rijdt de vernieuwde Toyota GR Yaris? (review)

Dit is de bijzondere reden waarom Japanse auto’s juist wel betrouwbaar zijn

Is zo’n rappe Mini Cooper S (F56) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Zie jij welke echte Lamborghini er onder deze supercar zit?

Deze bekende modelnaam uit het verleden komt weer terug naar Nederland

Misschien wel de saaiste auto ter wereld gaat eindelijk uit productie, en dat is erg jammer

Deze Honda Civic die (voor weinig?) wordt verkocht door Nederlandse overheid heeft leuke verrassing onder de motorkap

Toyota Land Cruiser 250: zo gedraagt ie zich in het terrein (review)

De Subaru Forester e-Boxer is de duurste in zijn klasse, maar is het ook de beste? (review)

Dacia kondigt goedkoopste auto van Nederland aan – dit gaat ie kosten

De Kia PV5 komt naar Nederland en heeft een bijzonder originele voorkant

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Renault kijkt slim af en laat zich inspireren door Volvo’s geniaalste moment uit de geschiedenis

Dit automerk gaat ‘batterij van de toekomst’ al drie jaar eerder dan gepland leveren

Dacia kondigt goedkoopste auto van Nederland aan – dit gaat ie kosten

Er komen weer sportieve Renaults, náást de bekende Alpine-modellen

De Kia PV5 komt naar Nederland en heeft een bijzonder originele voorkant

Zie jij welke echte Lamborghini er onder deze supercar zit?

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Heb reeds 4 jasr een honda e en rijdt goed. Heb ook verscheidene keren een Bmw het nakijken gegeven. Vooral op kleine wegen is ie snel. De range is voldoende voor normale dagelijkse verplaatsingen. Soms even 15 minuten aan de snellader…..rit van Landen naar antwerpen en terug.
De originele is in het echt een aparte maar aangename verschijning; helaas ooit maar één exemplaar gezien in het wild.
Discussies over range zijn vaak geneuzel, maar deze e slaat de plank wel écht goed mis.
Het moment dat deze auto op de weg kwam voldeed deze aan alle vooroordelen (over EV’s) die op dat moment in de rest van de markt allang niet meer van toepassing waren.
Een hoop geld voor een auto die er snel uitziet, maar waar je je mee belachelijk maakt tijdens een stoplicht sprint. Maar goed dat de eigenaar er geen Type R-badges heeft opgeplakt. Voor dat geld heb je een Civic Type R van een paar jaar oud.