Dit is de elektrische vrachtwagen van Tesla

Sneller dan een Golf GTI Clubsport S naar de 100 km/u

Foto('s): Teslaelektrische vrachtwagen van Tesla
Foto('s): Teslaelektrische vrachtwagen van Tesla
Foto('s): Teslaelektrische vrachtwagen van Tesla
Foto('s): Teslaelektrische vrachtwagen van Tesla
Foto('s): Teslaelektrische vrachtwagen van Tesla
elektrische vrachtwagen van Tesla
elektrische vrachtwagen van Tesla
elektrische vrachtwagen van Tesla
elektrische vrachtwagen van Tesla
elektrische vrachtwagen van Tesla

Ze waren er maar truck mee gister in Californië. Waar Tesla eigenlijk dit prototype van de elektrische vrachtwagen zou presenteren, verrasten ze ons ook met de nieuwe Tesla Roadster. Deze elektrische vrachtwagen van Tesla, die de logistiek-sector moet gaan overnemen, is gepland voor 2019.

Hoe hard gaat de elektrische vrachtwagen van Tesla?

Net als alle Musk-creaties, is deze vrachtwagen bloedsnel. En hij is niet alleen rap in vrachtwagen-termen. Als hij geen extra gewicht meetrekt, gaat de Tesla Semi van nul naar 96 km/u in 5 seconden. Ga even na: met deze vrachtwagen maak je gehakt van een Golf GTI Clubsport S in een dragrace. Met het maximale trekgewicht van ruim 36 ton gaat de truck in 20 seconden naar 100 km/u. De chauffeur zit bovendien in het midden, net als bij de McLaren F1.

Leuk, maar onbelangrijk voor een vrachtwagenchauffeur. De afstand is het grootste probleem waar de vrachtwagenchauffeur mee te kampen krijgt. Tesla claimt echter dat een volgeladen Semi ruim 800 kilometer kan rijden. Als je verder moet rijden, kun je de Semi met een speciale Megacharger opladen. Hiermee kun je binnen een half uur genoeg energie in de vrachtwagen proppen om weer 640 kilometer te rijden. Alle tijd dus om een gehaktstaaf te eten bij het tankstation en bedenken welke kerstverlichting je in de cabine gaat hangen.

Is er alleen aan snelheid en bereik gedacht?

Verder heeft Tesla ook veel tijd besteed aan de veiligheid. Hij is voorzien van allerlei veiligheidssystemen als Lane Keeping, Enhanced Autopilot en Automatic Emergency Braking. Als je dan toch nog een voetganger weet te raken, heeft Tesla ook aan de chauffeur gedacht. Zo is het raam van de Semi gemaakt van (als het goed is) onbreekbaar glas. Die lifter komt dus nooit door je voorruit heen zetten. De Tesla Semi kan ook in konvooi worden gereden. De volgende trucks kunnen namelijk automatisch de voorste volgen. Gaan ze tenminste niet inhalen op een snelweg met twee rijstroken.

Met deze elektrische vrachtwagen kun je volgens Tesla een kleine 170.000 euro per 1,6 miljoen gereden kilometers besparen. Als alles goed gaat, wordt de Semi in 2019 in productie genomen. Sta dus niet raar te kijken als je binnenkort regelmatig door een vrachtwagen wordt ingehaald.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken